Trenutno je zopet postalo aktualno vprašanje antisemitizma, ko vsakega, ki samo omeni zločine današnjih sionistov, takoj obtožijo za antisemita. To postane najbolj smešno, ko nekega Arabca, ali pa kar Arabce na splošno, obtožijo, da so antisemiti. Zakaj smešno, se sprašujete? Zato ker so tudi Arabci semiti oziroma semitsko ljudstvo, enako kot Judje.
Antisemitizem v islamu ne obstaja. Islam ne spodbuja
sovraštva ali nasprotovanja na podlagi narodnosti. Če oseba, ki je po
narodnosti Jud, sprejme islam, potem je musliman, čeprav ostane Jud po
narodnosti. In to se je v zgodovini pogosto dogajalo, tudi v času Poslanca
Muhammeda ﷺ, ko so v Medini živela tri judovska plemena, in sicer Benu Kajnuka,
Benu Nadir in Beni Kurejza. Med njimi je bil eden od njihovih glavnih rabinov
Abdullah bin Selam (Ben Šalom), ki je sprejel islam, takoj ko je srečal
Poslanca Muhammeda ﷺ, saj je imel o njegovem napovedanem prihodu znanje iz Tore.
Pravzaprav so ga ta tri judovska plemena pričakovala, zato so se tudi preselila
v Jatrib (Medino), saj so iz Tore natančno vedeli, kje se bo poslanec pojavil.
Tisti, ki smo jim dali Knjigo (tj. kristjani in predvsem judje),
ga poznajo (tj. Muhammeda ﷺ), kakor poznajo svoje sinove, vendar del
njih krije resnico, ne glede na to, da jo pozna. (Kur'an; 2:146)
Mar jim ni znamenje, ker ga poznajo učenjaki izmed Izraelovih
otrok? (Kur'an;
26:197)
Poslanec Muhammed ﷺ je natančno napovedan v Bibliji in to je
znano vsakomur, ki je temeljito prebral Biblijo in se zaveda progresije
Božanskih razodetij. To si lahko preberete na povezavi Muhammed v Bibliji.
Vendar to ni moja tema na tem mestu. Moja tema je: Kako so
judje živeli v kalifatu?
Odnos islama in judaizma se začne na Arabskem polotoku.
Judovska kultura je imela že pred tem močan vpliv na kraljestva na področju
Himjar, današnji Jemen, ki je bil v določenih časovnih obdobjih judovsko
kraljestvo.
Ko je Poslanec Muhammed ﷺ leta 622 prišel v Jatrib (Medino) in
postal vladar, je takoj sklenil sporazume s prej omenjenimi judovskimi plemeni.
Pogosto slišimo, da jih je kasneje izgnal zaradi tega, ker so bili po
narodnosti Judje, kar je napačno tolmačenje zgodovine. Izgnal jih je iz
političnih razlogov, in sicer zaradi izdajstva med bitko Ahzab oziroma bitko na
Hendeku, ko so prekršili prej sklenjene in podpisane sporazume.
Islam jude skupaj s kristjani prepoznava kot ehlul-kitab,
pripadnike Knjige. Islam originalno Toro, Psalme in Evangelije vidi kot
Božje razodetje, vendar so današnje te tri knjige oziroma zbirke knjig
izkrivljene.
Zgodnji kalifat ni dajal velike pozornosti temu, da bi
spreobračal nemuslimane v islam.
Ni
prisile v vero, saj je razlika med pravo potjo in zablodo jasna. (Kur'an; 2:256)
Ko so muslimani osvojili neko območje, so zgradili džamijo,
kjer so bili dobrodošli vsi, ki jih je zanimal islam. Niso hodili po ulicah,
postavljali stojnic in prepričevali ali prosili ljudi, naj vstopijo v islam, še
manj pa jih prisiljevali.
Prav iz tega razloga so večje krščanske in judovske skupnosti,
kot tisti v Babilonu in Antiohiji, ostale zelo aktivne v intelektualnem
življenju njihove vere. Številni muslimanski vladarji so zaposlili jude in
kristjane za prevajanje grških in indijskih filozofskih ter znanstvenih del,
kar je še dodatno povzdignilo njihov status v intelektualnem okolju velikih
mest, kot na primer Bagdad in Kairo.
Judje so imeli politično, enako kot ostali nemuslimani, status ehlul-zimma, zaščiteni ljudje. Morali so plačevati davek imenovan džizija; zaradi česar nekateri danes zmotno mislijo, da so bili drugorazredni državljani. Džizija je predpisan davek za nemuslimane, ker imajo versko svobodo in se jih iz tega razloga ne sme prisiliti v plačevanje zekata, katerega plačujejo muslimani kot del verske obveznosti. Zekat za muslimana znaša 2,5% od letnega prihranka. Plačevanja džizije so opravičene ženske, otroci in ostareli, dolžni pa so jo plačati odrasli nemuslimani sposobni za delo. V obdobju kalifata Omarja ibn El-Khattaba, drugega kalifa, je džizija znašala 4 dirheme (srebrnike) za bogatega nemuslimana, 2 dirhema za nemuslimana iz srednjega razreda in 1 dirhem za revnega oziroma za tistega, kateremu bi danes rekli mezdni delavec. V tistem času je bilo 10 srebrnikov težkih 2.9 grama srebra. Trenutno je cena za gram srebra … Preverite sami.
Poskušajte to sedaj preračunati v današnjo valuto in seveda
upoštevajte padec vrednosti denarja, pa kljub temu ni tako slabo, kajne? Če bo
nekdo trdil, da so bili judje in kristjani zaradi plačevanja davka
drugorazredni državljani pod muslimanskimi kalifi, kaj so potem danes pod
krščanskimi ali sekularno-demokratičnimi voditelji? Morda desetorazredni
državljani?!
V tistem obdobju sta v islamskem svetu obstajali dve glavni
obliki oziroma ločini judaizma: rabinski judaizem in karaitski judaizem. Glavna
razlika med tema dvema ločinama je, da karaitski judaizem uči, da je v smislu
judovske zakonodaje temelj Tora, medtem ko rabinski judaizem predvideva tudi
uporabo oralnega zakona oziroma Talmuda. Karaitskih judov je danes le še
peščica, včasih pa so bili številni predvsem v Iraku in Egiptu. Odnosi med tema
dvema ločinama so bili mnogokrat paradoksalni. Občasno so bili vpleteni v
odkrito medsebojno sovražnost, medtem ko je bilo poročanje med tema dvema
ločinama povsem običajno. Muslimani se v njihove razprtije niso vmešavali; oboji
so bili zaposleni na dvorih muslimanskih voditeljev in opravljali različne
funkcije. V večjih mestih so imeli svoje univerze za učenje judaizma, predvsem
v obdobju geonimov, ki so bili verski in spiritualni voditelji judov.
Ob koncu 10. stoletja se je začelo obdobje rishonov,
kar pomeni, da so lokalni rabini dobili večji vpliv, namesto recimo temu
centralizirani avtoriteti geonimov. Eden od pomembnih rabinov v tem
obdobju je bil Moshe de Leon, ki je napisal Zohar, najpomembnejše besedilo Kabale,
in Avraham Abulafia, ustanovitelj ekstatične Kabale, ki se osredotoča na
asketizem in preroška izkustva. V tem obdobju so bile pomembne judovske
skupnosti v Andaluziji in Magribu (tj. severna Afrika), Jemnu, Bližnjem vzhodu
in celo Horasanu (tj. centralna Azija). Judje so se na teh območjih mešali z
ljudmi, tako muslimani kot ostalimi nemuslimani, in so zato prevzeli določene
kulturne tradicije različnih ljudstev v kalifatu. Judovske skupnosti so bile
tako ruralne kot urbane, na primer v Palestini in Maroku so živeli večinoma v
vaseh, medtem ko so bili judje v Egiptu in Andaluziji povsem urbanizirani,
nekateri so dosegli tudi visok politični status, kakor Šmuel ibn Nagrillah
oziroma Samuel Ha-Nagid v Granadi, ki je bil veliki vezir islamske države, kar
je današnji ekvivalent premiera oz. prvega ministra.
Zaradi velikosti kalifata je prišlo tudi do kulturnih razlik
med judi, kar se je oblikovalo v dve kulturni kategoriji: Mizrahim, to
so judje iz Bližnjega vzhoda, in Sephardim, to so judje iz Andaluzije
oziroma Iberskega polotoka. Ti dve kategoriji obstajata še danes, skupaj z Aškenazi
judi z izvorom iz srednje in vzhodne Evrope.
Islamsko zlato obdobje, znano po napredku v umetnosti,
znanosti in literaturi, je bilo tudi obdobje kulturnega razcveta judovskih
skupnosti, saj so imeli dostop do znanja na dvorih in v knjižnicah Kaira, Kordobe
in Bagdada. Najpomembnejši judovski mislec tega obdobja je bil Maimonides ali
Moshe ben Maimon. Rodil se je v Kordobi leta 1135 ali 1138. Preko arabskih
prevodov je bil dobro seznanjen z različnimi helenističnimi filozofijami, bil
pa je tudi odličen in napreden zdravnik. Kasneje je živel v Maroku in delal kot
zdravnik, nato pa se je preselil v Egipt, kjer je postal osebni zdravnik nekega
točno določenega Salahuddina El-Ejjubija (Saladina), osvoboditelja Jeruzalema
izpod križarjev. Prav tako je postal nagid (vodja) judovske skupnosti v
Kairu. Maimonides je kombiniral aristotelianizem in neoplatonizem, v njegovih
filozofijah pa je čutiti tudi vpliv islamske teologije. Njegova dela in
razmišljanja so opisana kot skupek helenistične in judovske misli, gledana skozi
leče islama. Tudi njegov sin Avraham Maimonides je postal slaven zdravnik in
mislec.
Islamski svet je kljub občasnemu političnemu neredu in tudi
po fragmentaciji umajjadskega kalifata vedno ohranil živahne trgovinske stike
in povezave. Judje so enako kot kristjani pripomogli k tej blaginji, enako kot
so bili zastopani tudi v vseh drugih poklicih. Oba Maimonidesa (oče in sin)
nista bila edina judovska zdravnika v islamskem svetu, saj so številni judje
delali kot zdravniki, v bistvu so bili znani kot najboljši zdravniki, zlasti v
obdobju od 10. do 12. stoletja. Judovski zdravniki so bili običajno izučeni v
družini, kar je vodilo v večgeneracijske zdravniške judovske dinastije. Drug
način za povečanje znanja in seznanitev z novimi odkritji in zdravniškimi
metodami, so bila javna predavanja v večjih mestih, ki so bila dostopna vsem.
Običajno vojaški položaji niso bili odprti za nemusliamne,
kar je deloma povezano tudi s plačevanjem džizije. Ko nemusliman plača džizijo,
nima dolžnosti braniti ozemlja, na katerem živi, temveč ima pravico, da je
zaščiten oz. da se ga brani, saj je izmed ehlul-zimma, zaščitenih ljudi.
Kljub temu so se judje (in tudi kristjani) pogosto prostovoljno borili v
muslimanskih vojskah in bili celo poveljniki. Omenjeni Samuel Ha-Nagid je vodil
številne bitke proti križarjem v Andaluziji.
Enako kot andaluzijski judje so bili judje na vseh islamskih
dvorih politično aktivni kot pisarji in zdravniki, poleg tega so bili tudi uspešni
trgovci povsod v islamskem svetu, njihova trgovina je segala vse do centralne
Azije.
Islamski svet je bil prostor, kjer so judovske skupnosti
aktivno sodelovale v različnih sferah življenja. Muslimani so imeli na splošno
vedno toleranten odnos do ljudi drugih veroizpovedi, ne samo do judov. Seveda so
se zgodili občasni pregoni judov, kot na primer v Granadi leta 1066, ko je Joseph
Ha-Nagid, vezir Granade sklenil pakt z voditeljem sosednje Taife Almerie,
Mutasimom ibn Sumadihom, da bo v primeru napada odprl vrata obzidja. V zameno naj
bi ga Mutasim okronal za kralja pod svojim pokroviteljstvom. Plan se je
razkril, zato je množica vdrla v palačo in ubila Josepha Ha-Nagida. Vse to je
vodilo v masaker, v katerem so jezne množice pobile približno 4000 nedolžnih judov
v enem dnevu. Drug primer je bila vladavina fatimidsko-šiitskega voditelja
El-Hakima v Kairu, ki je spremenil islamske zakone in predpisal številne stroge
protijudovske zakone za področje Egipta.
Vendar so to osamljeni primeri. Generalno se je z judi v
islamskem svetu ravnalo neprimerljivo bolj tolerantno kot v krščanski Evropi. V
islamskem svetu je povprečen odnos med ljudmi različnih veroizpovedi temeljil
na vsakodnevnih potrebah in interakcijah. Ta toleranca in soobstoj je preživel
do 20. stoletja in do prihoda evropskega kolonializma, ki je porušil večino
obstoječih družbenih struktur. To ne pomeni, da že pred tem med ljudmi niso
obstajali določeni predsodki – takšna je enostavno človeška narava na splošno –
vendar preko integracije judov v različnih sferah življenja zlahka vidimo, da
se niti vladarji niti običajni prebivalci v islamskem svetu niso obremenjevali s
teološkim rivalstvom različnih veroizpovedi. To lahko vidimo tudi v
antropoloških zapisih z začetka 20. stoletja v Palestini, ki govorijo, da so muslimani,
kristjani in judje praznovali praznike en drugega. Čeprav je to muslimanom v
osnovi prepovedano, nam to pokaže prepletenost življenja ljudi različnih veroizpovedi
pod islamsko vladavino. Še pred tem nam podobno govorijo poročila križarjev, ki
so se čudili temu mirnemu soobstoju med tremi veroizpovedmi, ko so iz Evrope vdrli
na Bližnji vzhod.
Judje so bili vedno prisotni v islamskem svetu in aktivno
prispevali k umetnosti in znanosti. Tako je bilo vse do začetka 20. stoletja in
pojave sionizma, katerega nikakor ne smemo mešati z judaizmom.
Seveda je jasno, da celotne več kot tisočletne zgodovine
judov v islamskem svetu v teh parih vrsticah nisem mogel opisati, morda pa ste
dobili vsaj malo bolj jasen obris tega, kakšen odnos ima resnična islamska
oblast do judov in tudi ostalih nemuslimanov.
Islamska kozmopolitanska družba je zmožna prinesti soobstoj
potomcev Abrahamovih sinov, Išmaela ﷺ in Izaka ﷺ. Tega je bila zmožna v
preteklosti in tega bo zmožna tudi v prihodnosti, ko se stvari postavijo na
svoje mesto, čeprav vas nekateri današnji evropski populisti in vojni hujskači
želijo prepričati v nasprotno.
Komentarji
Objavite komentar