Preskoči na glavno vsebino

4. DAN - POST JE ALLAHOV

 

Izpiski iz serije predavanj Gems of ramadan od šejha Ahmeda Musa Džibrila.

Modrost ali nasvet za vsak dan posta.

Ebu Hurejre prenaša, da je Allahov poslanec rekel: ''Allah Vzvišeni pravi: 'Vsako delo, ki ga naredi Adamov sin, pripada njemu, razen post! Zares, post je Moj in Jaz nagrajujem zanj.' '' (muttefequn alejh)

Vsa dejanja so za Allaha, to vemo. To je jasno dejstvo, toda zakaj je tukaj Allah izpostavil: … post je Moj? To je bistvo naše današnje razprave. Allah je rekel: … post je Moj. Morda mislite, da je to vprašanje preprosto, a Ahmed ibn Ismail El-Qazvini v svoji knjigi Haza'ir El-Quds omenja petinpetdeset mnenj učenjakov glede te zadeve, Ibn Hadžer pa deset. Omenili bomo nekaj priljubljenih mnenj, da bomo bolje razumeli hadis in posledično bolje razumeli post.

El-Maziri, El-Qurtubi, Ibnul-Dževzi in ostali so rekli, da je Allah post pripisal Sebi, ker post ne vsebuje rija'. V njem ni niti pretvarjanja niti razkazovanja. Post je posebno čaščenje med vami in Allahom, v njem ni pretvarjanja, razen če o tem govorite, za razliko od drugih dejanj čaščenja. Če dajete miloščino, če imate predavanje, če pišete besedilo, če klanjate, če odidete na hadž, če ste vestni do svojih staršev, če ste dobri do svojih sosedov, ta dejanja so vidna in lahko vsebujejo vidik pretvarjanja, saj ljudje vidijo ta dejanja. Že dejanje samo je lahko le za predstavo in človek se mora včasih boriti sam s seboj, da bi očistil namero in odstranil vidik pretvarjanja v teh dejanjih.

Pri postu je drugače. Človek, ki se "posti", da bi se pokazal ali pretvarjal pred ljudmi, medtem ko ima poln želodec, je v javnosti videti kot tisti, ki se iskreno posti zavoljo Allaha. V javnosti sta oba videti kot posteča, resnice ne pozna nihče poleg Allaha. Nekdo se lahko posti nafilo, prostovoljen post izven ramadana, a tega ne ve nihče poleg Allaha, medtem ko nekdo lahko prekine svoj obvezni post v ramadanu, a tega ne ve nihče poleg Allaha. Post je sam po sebi tihi in zasebni ibadet, za katerega ne ve nihče, razen če o tem govorite ljudem.

Drugo mnenje, zakaj je Allah pripisal post Sebi za razliko od drugih ibadetov: post je med najljubšimi ibadeti Allahu, kakor je med najljubšimi oblikami ibadeta tudi molitev. V verodostojnem hadisu je Allahov poslanec rekel: ''Najboljše dejanje je molitev v njenem (predpisanem) času.'' (zabeležil Muslim)

Toda enako je tudi s postom, ker je v drugem hadisu Allahov poslanec rekel nekemu človeku: ''Posti se, kajti ni ničesar enakega njemu.'' (zabeležil Nesai, sahih po oceni Albanija)

Allahov poslanec je rekel človeku, naj se posti, ker postu ni enakega. Post velja za enega od najboljših ibadatov, ker v človeku vzbuja strah pred Allahom. Post je edinstven v tem, da oživlja in poglablja ljubezen ter strah pred Allahom. Post v vaše srce vgradi bogaboječnost.

O vi, ki verujete! Predpisan vam je post, kot je bil predpisan tistim pred vami, da bi lahko bili bogaboječi. (El-Baqara:183)

Zavedanje, da te Allah vidi in sliši, pomeni, da moraš biti neprestano na preži, saj veš, da te Allah opazuje, in zato se podnevi ne približuješ svoji ženi, niti se ne približuješ hladilniku.

Tretje mnenje, zakaj je Allah rekel, da je post Njegov, ker nihče ne pozna nagrade za post, razen Allah, in to je pravzaprav drugi stavek hadisa. Vsa dejanja imajo določeno količino nagrade, razen post. V Sahih Muslimu je Allahov poslanec rekel, da ima vsako dejanje nagrado od deset do sedemstokrat, razen post, ki je za Allaha. Nihče ne pozna, niti ne more izračunati nagrade za post, razen Allah. Nihče ne pozna posebne nagrade za post, razen Allah.

Četrti razlog je potrpežljivost, ki je sicer treh vrst. Post zahteva vse tri vrste potrpežljivosti. Obstaja potrpežljivost v pokornosti Allahu, obstaja potrpežljivost pri vzdržanju harama in obstaja potrpežljivost v qada' in qadr. Za razliko od številnih zadev ibadeta in v posvetnih zadevah, kjer je potrebna ena vrsta potrpežljivosti, pri postu potrebujete vse tri. Prvič potrebujete potrpežljivost, da se vzdržite harama. Kako je to povezano s postom? Morate se vzdržati hrane, vzdržati se morate pijače, vzdržati se morate odnosu s svojo ženo. Hrana, pijača in odnos z vašo ženo je v dnevih ramadana haram.

Pri postu potrebujete tudi potrpežljivost pri pokornosti Allahu, ki je druga vrsta potrpežljivosti. Človek potrebuje potrpežljivost, da bi se postil v pokornosti Allahu, zlasti ko nefs včasih odvrača od posta zaradi njegove težavnosti. Zato mora biti oseba v postu potrpežljiva, da se upre nefsu.

In tretja vrsta potrpežljivosti je potrpežljivost glede usode, in tudi to potrebujete pri postu. Allah je določil vroče dni, in tudi v njih se moraš postiti, torej sprejmeš Allahovo odredbo. Včasih moraš oditi v službo, vendar sprejmeš Allahovo odredbo in se postiš. Izboriš se skozi te trenutke, saj se zavedaš, da ti jih je odredil Allah.

Allah je pokazal pomembnost posta, da bi oseba vključia svoje srce in misli, da bi resno vzela to dejanje čaščenja. Vaši dnevi posta ne bi smeli biti podobni ostalim dnevom, zlasti v ramadanu. Post je očiščenje, univerza bogaboječnosti. To je šola, ki jo morate spoštovati. Predstavljajte si nagrado na Sodnem dnevu, ko vam ne bodo mogli pomagati niti starši … toda približa se vaš post, vas zaščiti in na koncu reši. Če bi muslimani zares spoznali to vrlino posta in kako ga je Allah počastil, ko ga je pripisal Sebi, ter koliko nagrade izhaja iz tega; če bi zares razumeli vrednost posta, bi nemudoma naredili sedždo Allahu in se mu zahvalili, da je post v mesecu ramadanu naredil obveznega.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (1. del)

Pregledali bomo poglavje o postu iz knjige Zad el-Mustaqni. Avtor je Šarafuddin Musa ibn Ahmed El-Hadžavi. Besedilo je sestavljeno na podlagi izpiskov iz serije predavanj šejha Ahmeda Musa Jibrila pod naslovom The Comprehensive Fiqh of Fasting . Preučevanje klasičnih del uleme, ki so nas prehiteli v veri, je jedro našega razumevanja vere, saj se na ta način seznanimo s strukturiranim študijem v klasičnem stilu. KAJ JE FIQH? Fiqh je v bistvu islamska pravna praksa, fiqh jezikovno pomeni razumevanje nečesa ali znanje o nečem. Šeriatski pomen fiqha je izpeljava verskih predpisov, ki se vežejo na dejanja tistih, ki so jim določena dejanja predpisana v smislu, kaj je za nekoga haram, halal, mustehab, mekruh itn. Najplemenitejše znanje je zagotovo znanje o aqidi in tevhidu, kajti v tem znanju leži razlika med večnim ognjem in večnim rajem. To je veliki fiqh, nekateri učenjaki ga imenujejo el-fiqh el-ekber. Za aqido in tevhidom je po pomembnosti el-fiqh el-asghar, ki se nanaša na hara...

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (2. del)

Avtor je začel z besedami: يَجِبُ صَوْمُ رَمَضَانَ بِرُؤْيَةِ هِلَالِهِ Post v ramadanu postane obvezen, ko je viden hilal (naraščajoči lunin srp). To je izjava. Avtor je želel opozoriti na dvoje. Najprej je želel poudariti, da je ramadan obvezen (vadžibun). Nato pa tudi izpostavil, da se post začne z videnjem naraščajočega luninega srpa. Čeprav so vsi vadžibi obvezni, so nekateri na različnih ravneh. Nekateri vadžibi so na ravni rukn, nekateri pa na nižji ravni, običajno so to vadžibi, o katerih se ulema razhaja, ali pa se ne štejejo za rukn, kajti če pri nekem dejanju čaščenja izpustite rukn, bo celotno čaščenje zavrnjeno. To je hujše kot izpustiti običajen vadžib, čeprav sta oba obvezna. Torej, če ulema reče, da je nekaj rukn v veri ali rukn v čaščenju, boste v tem zelo težko našli razhajanje med učenjaki. Na primer sedžda je rukn v molitvi, brez katere molitev ni sprejeta. Recitiranje sure El-Fatiha v molitvi je vadžib, vendar so se učenjaki razšli glede vprašanja, ali je...