Izpiski iz
serije predavanj Gems of ramadan od šejha Ahmeda Musa Džibrila.
Modrost ali
nasvet za vsak dan posta.
Ebu Hurejre prenaša, da je Allahov
poslanec ﷺ rekel: ''Allah
Vzvišeni pravi: 'Vsako delo, ki ga naredi Adamov sin, pripada njemu, razen post!
Zares, post je Moj in Jaz nagrajujem zanj.' '' (muttefequn alejh)
Vsa dejanja so za Allaha, to vemo. To je
jasno dejstvo, toda zakaj je tukaj Allah izpostavil: … post je Moj?
To je bistvo naše današnje razprave. Allah je rekel: … post je Moj.
Morda mislite, da je to vprašanje preprosto, a Ahmed ibn Ismail El-Qazvini v
svoji knjigi Haza'ir El-Quds omenja petinpetdeset mnenj učenjakov glede te
zadeve, Ibn Hadžer pa deset. Omenili bomo nekaj priljubljenih mnenj, da bomo bolje
razumeli hadis in posledično bolje razumeli post.
El-Maziri, El-Qurtubi, Ibnul-Dževzi in ostali
so rekli, da je Allah post pripisal Sebi, ker post ne vsebuje rija'. V njem ni niti
pretvarjanja niti razkazovanja. Post je posebno čaščenje med vami in Allahom, v
njem ni pretvarjanja, razen če o tem govorite, za razliko od drugih dejanj
čaščenja. Če dajete miloščino, če imate predavanje, če pišete besedilo, če klanjate,
če odidete na hadž, če ste vestni do svojih staršev, če ste dobri do svojih
sosedov, ta dejanja so vidna in lahko vsebujejo vidik pretvarjanja, saj ljudje
vidijo ta dejanja. Že dejanje samo je lahko le za predstavo in človek se mora
včasih boriti sam s seboj, da bi očistil namero in odstranil vidik pretvarjanja
v teh dejanjih.
Pri postu je drugače. Človek, ki se "posti", da bi se pokazal ali pretvarjal pred ljudmi, medtem ko ima poln želodec, je v javnosti videti kot tisti, ki se iskreno posti zavoljo Allaha. V javnosti sta oba videti kot posteča, resnice ne pozna nihče poleg Allaha. Nekdo se lahko posti nafilo, prostovoljen post izven ramadana, a tega ne ve nihče poleg Allaha, medtem ko nekdo lahko prekine svoj obvezni post v ramadanu, a tega ne ve nihče poleg Allaha. Post je sam po sebi tihi in zasebni ibadet, za katerega ne ve nihče, razen če o tem govorite ljudem.
Drugo mnenje, zakaj je Allah pripisal post
Sebi za razliko od drugih ibadetov: post je med najljubšimi ibadeti
Allahu, kakor je med najljubšimi oblikami ibadeta tudi molitev. V
verodostojnem hadisu je Allahov poslanec ﷺ rekel: ''Najboljše dejanje je molitev
v njenem (predpisanem) času.'' (zabeležil Muslim)
Toda enako je tudi s postom, ker je v
drugem hadisu Allahov poslanec ﷺ rekel nekemu človeku: ''Posti se, kajti ni ničesar enakega njemu.''
(zabeležil Nesai, sahih po oceni Albanija)
Allahov poslanec ﷺ je rekel
človeku, naj se posti, ker postu ni enakega. Post velja za enega od najboljših ibadatov,
ker v človeku vzbuja strah pred Allahom. Post je edinstven v tem, da oživlja in
poglablja ljubezen ter strah pred Allahom. Post v vaše srce vgradi bogaboječnost.
O vi, ki verujete! Predpisan vam je
post, kot je bil predpisan tistim pred vami, da bi lahko bili bogaboječi. (El-Baqara:183)
Zavedanje, da te Allah vidi in sliši,
pomeni, da moraš biti neprestano na preži, saj veš, da te Allah opazuje, in
zato se podnevi ne približuješ svoji ženi, niti se ne približuješ hladilniku.
Tretje mnenje, zakaj je Allah rekel, da
je post Njegov, ker nihče ne pozna nagrade za post, razen Allah, in to je pravzaprav
drugi stavek hadisa. Vsa dejanja imajo določeno količino nagrade, razen post. V
Sahih Muslimu je Allahov poslanec ﷺ rekel, da ima vsako dejanje nagrado od deset do
sedemstokrat, razen post, ki je za Allaha. Nihče ne pozna, niti ne more
izračunati nagrade za post, razen Allah. Nihče ne pozna posebne nagrade za
post, razen Allah.
Četrti razlog je potrpežljivost, ki je
sicer treh vrst. Post zahteva vse tri vrste potrpežljivosti. Obstaja
potrpežljivost v pokornosti Allahu, obstaja potrpežljivost pri vzdržanju harama
in obstaja potrpežljivost v qada' in qadr. Za razliko od številnih zadev ibadeta
in v posvetnih zadevah, kjer je potrebna ena vrsta potrpežljivosti, pri postu
potrebujete vse tri. Prvič potrebujete potrpežljivost, da se vzdržite harama.
Kako je to povezano s postom? Morate se vzdržati hrane, vzdržati se morate pijače,
vzdržati se morate odnosu s svojo ženo. Hrana, pijača in odnos z vašo ženo je v
dnevih ramadana haram.
Pri postu potrebujete tudi
potrpežljivost pri pokornosti Allahu, ki je druga vrsta potrpežljivosti. Človek
potrebuje potrpežljivost, da bi se postil v pokornosti Allahu, zlasti ko nefs
včasih odvrača od posta zaradi njegove težavnosti. Zato mora biti oseba v postu potrpežljiva,
da se upre nefsu.
In tretja vrsta potrpežljivosti je
potrpežljivost glede usode, in tudi to potrebujete pri postu. Allah je določil
vroče dni, in tudi v njih se moraš postiti, torej sprejmeš Allahovo odredbo.
Včasih moraš oditi v službo, vendar sprejmeš Allahovo odredbo in se postiš. Izboriš
se skozi te trenutke, saj se zavedaš, da ti jih je odredil Allah.
Allah je pokazal pomembnost posta, da bi
oseba vključia svoje srce in misli, da bi resno vzela to dejanje čaščenja. Vaši
dnevi posta ne bi smeli biti podobni ostalim dnevom, zlasti v ramadanu. Post je
očiščenje, univerza bogaboječnosti. To je šola, ki jo morate spoštovati.
Predstavljajte si nagrado na Sodnem dnevu, ko vam ne bodo mogli pomagati niti
starši … toda približa se vaš post, vas zaščiti in na koncu reši. Če bi
muslimani zares spoznali to vrlino posta in kako ga je Allah počastil, ko ga je
pripisal Sebi, ter koliko nagrade izhaja iz tega; če bi zares razumeli vrednost
posta, bi nemudoma naredili sedždo Allahu in se mu zahvalili, da je post v
mesecu ramadanu naredil obveznega.
Komentarji
Objavite komentar