Preskoči na glavno vsebino

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (9. del)

Avtor pravi:

وَإِنْ أَفْطَرَتْ حَامِلٌ ، أَوْ مُرْضِعٌ خَوْفاً عَلَى أَنْفُسِهِمَا : قَضَتَاهُ فَقَطْ

Če nosečnica ali dojilja prekine post iz strahu zase: ta dan naj nadoknadi.

Kadar je nosečnost ali dojenje težavno, oziroma ženi ali otroku povzroča težave, ji je dovoljeno prekiniti post. Enako velja, če post upočasnjuje hranjenje otroka. V tem primeru mora nadoknaditi dneve. To je zelo podobno osebi z ozdravljivo boleznijo.

Če njej ali otroku grozi nevarnost, mora prekiniti post. Glede te zadeve je skoraj idžma' – mora le nadoknaditi dneve.

In nadaljuje:

وَعَلَى وَلَدَيْهِمَا : قَضَتَا، وَأَطْعَمَتَا لِكُلِّ يَوْمٍ مِسْكِيناً

In za svoje otroke: naj nadoknadi in za vsak dan nahrani siromaka.

Kakšna je razlika med tem scenarijem in prejšnjim? V prvem scenariju se je bala samo zase, v drugem scenariju pa se boji zase in tudi za otroka. Nadoknadi naj ispuščene dni in za vsak izpuščen dan nahrani siromaka.

Razlika je v nahranitvi siromaka.

PRVI SCENARIJ

Če prekine post iz strahu zase, bodisi v nosečnosti bodisi pri dojenju, naj nadoknadi dneve posta.

DRUG SCENARIJ

Če jo skrbi samo za otroka, bodisi v nosečnosti bodisi pri dojenju, naj nahrani siromaka in tudi nadoknadi zamujene dni. Za to potrebujemo dva dokaza. En dokaz za nadoknaditev posta s postom in drugega za nadoknaditev posta z nahranitvijo siromaka.

Dokaz za nadoknaditev s postom je ajet:

Če je kdorkoli med vami bolan ali na potovanju, (naj nadomesti) z enakim številom drugih dni. (sura El-Beqara:184)

Glede nadoknaditve z nahranitvijo siromaka učenjaki pravijo, da je predpis, če prekineš post zaradi nekoga drugega, moraš to nadoknaditi z  nahranitvijo siromaka.

V Sunanu Ebu Davud je Ibn Abbas rekel, v zelo podobni izjavi v Darakutniju pa je Ibn Umar rekel – tako da sta oba rekla o ajetu:

In za tiste, ki jim je težko (postiti se), je odkupnina nahraniti revno osebo. (sura El-Beqara:184)

Za tiste, ki se s težavo postijo, je nadoknaditev nahraniti siromaka. To je bila ugodnost dana ostarelemu moškemu in ostareli ženski, ki se nista zmožna postiti; dovoljeno jima je prekiniti post in nadoknaditi z nahranitvijo siromaka za vsak dan posta; in ugodnost nosečnicam ter dojiljam, kadar škoduje njim ali otroku.

Vse to spada pod ta ajet.

TRETJI SCENARIJ

Če prekine post iz strahu zase in za otroka. V tej zadevi je med ulemo precej razhajanja.

PRVO MNENJE

Pogled hanbelijskega in hanefijskega mezheba, ki je najbližji pravilnemu, če se boji zase in za otroka, bomo večjo težo dali njenemu strahu zase, zato bomo situacijo obravnavali po prvem scenariju. Na podlagi te presoje mora samo nadomestiti zamujene dni s postom, dan za dan.

DRUGO MNENJE

Drugo mnenje je mnenje Malika in El-Lejsa: ne nadoknadi dneva s postom, temveč vsak dan izpuščenega posta nadoknadi z nahranitvijo siromaka.

Ahmed je v Musnedu zabeležil od Enesa ibn Malika, da je Allahov Poslanec ﷺ rekel: ''Allah je od popotnika vzdignil dva rekata, od nosečnice in dojilje pa post.'' (hadis je hasen/dober)

TRETJE MNENJE

Tretje mnenje pravi, da ima izbiro: ali nahrani siromaka, ali se posti.

Od teh treh bi bilo morda najbolj pravilno, če se ženska boji zase in za otroka, bodisi med dojenjem bodisi med nosečnostjo, naj samo nadoknadi izpuščene dni s postom, saj je njeno stanje primerljivo s stanjem bolne osebe, potnika ali ženske v hajzu ali nifasu. Njeno stanje je bolj podobno tem kategorijam ljudi, kot oslabelemu, ostarelemu ali neozdravljivo bolnemu.

Odgovor na hadis iz Ahmedovega Musneda, da je Allah nosečnice in dojilje osvobodil posta: to ne pomeni, da je obveznost odpravil za vselej. Ko so v tem stanju, so enake potniku in nekomu, ki ima ozdravljivo bolezen. V tem stanju se jim ni treba postiti, morajo pa dneve posta nadoknaditi.

Nekdo bi lahko pomislili, da je plačilo za hrano, s katerim nahrani siromaka, dolžnost matere. Pravilno mnenje je, da v času nosečnosti ali dojenja odgovornost nahranitve siromaka pade na skrbnika otroka, običajno je to seveda oče otroka.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...