Avtor pravi:
وَإِنْ أَفْطَرَتْ حَامِلٌ ، أَوْ مُرْضِعٌ خَوْفاً عَلَى أَنْفُسِهِمَا : قَضَتَاهُ فَقَطْ
Če nosečnica
ali dojilja prekine post iz strahu zase: ta dan naj nadoknadi.
Kadar je
nosečnost ali dojenje težavno, oziroma ženi ali otroku povzroča težave, ji je
dovoljeno prekiniti post. Enako velja, če post upočasnjuje hranjenje otroka. V
tem primeru mora nadoknaditi dneve. To je zelo podobno osebi z ozdravljivo
boleznijo.
Če njej
ali otroku grozi nevarnost, mora prekiniti post. Glede te zadeve je skoraj
idžma' – mora le nadoknaditi dneve.
In
nadaljuje:
وَعَلَى وَلَدَيْهِمَا : قَضَتَا، وَأَطْعَمَتَا لِكُلِّ يَوْمٍ مِسْكِيناً
In za
svoje otroke: naj nadoknadi in za vsak dan nahrani siromaka.
Kakšna
je razlika med tem scenarijem in prejšnjim? V prvem scenariju se je bala samo
zase, v drugem scenariju pa se boji zase in tudi za otroka. Nadoknadi naj ispuščene
dni in za vsak izpuščen dan nahrani siromaka.
Razlika
je v nahranitvi siromaka.
PRVI
SCENARIJ
Če
prekine post iz strahu zase, bodisi v nosečnosti bodisi pri dojenju, naj nadoknadi
dneve posta.
DRUG
SCENARIJ
Če jo
skrbi samo za otroka, bodisi v nosečnosti bodisi pri dojenju, naj nahrani
siromaka in tudi nadoknadi zamujene dni. Za to potrebujemo dva dokaza. En dokaz
za nadoknaditev posta s postom in drugega za nadoknaditev posta z nahranitvijo
siromaka.
Dokaz za
nadoknaditev s postom je ajet:
Če je kdorkoli med vami bolan ali na
potovanju, (naj nadomesti) z enakim številom drugih dni. (sura
El-Beqara:184)
Glede nadoknaditve z nahranitvijo siromaka učenjaki pravijo, da je predpis,
če prekineš post zaradi nekoga drugega, moraš to nadoknaditi z nahranitvijo siromaka.
V Sunanu Ebu Davud je Ibn Abbas rekel, v
zelo podobni izjavi v Darakutniju pa je Ibn Umar rekel – tako da sta oba rekla
o ajetu:
In za tiste, ki jim je težko (postiti se),
je odkupnina nahraniti revno osebo. (sura El-Beqara:184)
Za
tiste, ki se s težavo postijo, je nadoknaditev nahraniti siromaka. To je bila
ugodnost dana ostarelemu moškemu in ostareli ženski, ki se nista zmožna
postiti; dovoljeno jima je prekiniti post in nadoknaditi z nahranitvijo
siromaka za vsak dan posta; in ugodnost nosečnicam ter dojiljam, kadar škoduje
njim ali otroku.
Vse to
spada pod ta ajet.
TRETJI
SCENARIJ
Če
prekine post iz strahu zase in za otroka. V tej zadevi je med ulemo precej razhajanja.
PRVO
MNENJE
Pogled hanbelijskega
in hanefijskega mezheba, ki je najbližji pravilnemu, če se boji zase in za
otroka, bomo večjo težo dali njenemu strahu zase, zato bomo situacijo
obravnavali po prvem scenariju. Na podlagi te presoje mora samo nadomestiti
zamujene dni s postom, dan za dan.
DRUGO
MNENJE
Drugo mnenje je mnenje Malika in El-Lejsa:
ne nadoknadi dneva s postom, temveč vsak dan izpuščenega posta nadoknadi z nahranitvijo siromaka.
Ahmed je v Musnedu zabeležil od Enesa
ibn Malika, da je Allahov Poslanec ﷺ rekel: ''Allah je od popotnika vzdignil
dva rekata, od nosečnice in dojilje pa post.'' (hadis je hasen/dober)
TRETJE
MNENJE
Tretje
mnenje pravi, da ima izbiro: ali nahrani siromaka, ali se posti.
Od teh
treh bi bilo morda najbolj pravilno, če se ženska boji zase in za otroka,
bodisi med dojenjem bodisi med nosečnostjo, naj samo nadoknadi izpuščene dni s
postom, saj je njeno stanje primerljivo s stanjem bolne osebe, potnika ali ženske
v hajzu ali nifasu. Njeno stanje je bolj podobno tem kategorijam ljudi, kot oslabelemu,
ostarelemu ali neozdravljivo bolnemu.
Odgovor
na hadis iz Ahmedovega Musneda, da je Allah nosečnice in dojilje osvobodil
posta: to ne pomeni, da je obveznost odpravil za vselej. Ko so v tem stanju, so
enake potniku in nekomu, ki ima ozdravljivo bolezen. V tem stanju se jim ni
treba postiti, morajo pa dneve posta nadoknaditi.
Nekdo bi lahko pomislili, da je plačilo za hrano, s katerim nahrani siromaka, dolžnost matere. Pravilno mnenje je, da v času nosečnosti ali dojenja odgovornost nahranitve siromaka pade na skrbnika otroka, običajno je to seveda oče otroka.
Komentarji
Objavite komentar