V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.''
Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki
verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo
potrpežljivost. (Kur'an;
103:1-3)
Et-Taberani je z verodostojno/sahih verigo prenašalcev
zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi
gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali
poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitacijo je
ekvivalentna celemu Kur'anu oziroma tretjini Kur'ana.
To poglavje človeku nudi recept za odrešitev, ponuja štiri
osnovne temelje za odrešitev. Pot do uspeha na tem svetu in tudi na onostranstvu
je v tem poglavju.
Verovanje je veza minljivega, majhnega in
omejenega človeškega bitja z Allahom, ki je El-Kajjum (ki vse vzdržuje), ki je
El-Baki (Večni, Stalni, čigar neobstoj je nemogoč) in El-Muhijj (ki daje
življenje). Zatem, verovanje je človekova vez z vesoljem – skupaj z vsemi
zakonitostmi in silami v
njem – ki ima istega Stvarnika, zato človek lahko prestopi meje svojega majhnega
ega in odide v široka prostranstva vesolja.
Poleg tega ta vez človeškemu bitju daje moč, širino in
svobodo. Verovanje, čaščenje in klanjanje samo Allahu Edinemu človeka oddaljuje
od čaščenja in priklanjanja drugim mimo Njega in gradi močan princip enakosti z
vsemi Allahovimi sužnji, zato se ne podreja in se ne priklanja nikomur poleg
Njega Vzvišenega. To je izhodišče resnične človekove svobode.
Verovanje je sredstvo za dvig nad pohlep in užitke tega sveta,
ter posameznikova osebna izbira, da je boljše in trajnejše, kar je pri Allahu. Prizadevanje
za to, kar je pri Allahu, človeka dviguje, osvobaja in očisti. Verniku pomaga
razširiti obzorje, katerega vidi in po katerem se giblje; med dunjo in ahiretom,
med zemljo in višjim svetom, kar v njem umirja nizke strasti, zaskrbljenost in
gonjo za plodovi. Vernik dela dobro iz razloga, ker je dobro, ker je Allah tako
predpisal, in ga ne moti, če plodov tega dobrega ne vidi v tem minljivem
življenju.
Dobro delo je naraven plod verovanja, ko se le-to vsadi v srce
posameznika. Ko se verovanje ustali v srcu, potem se realizira in manifestira v
obliki dejanja. Nemogoče je, da verovanje ostane skrito. Če se verovanje ne manifestira z dejanji, potem je verovanje lažno in mrtvo. Enako
kot je lažen in mrtev plastičen cvet brez dišave, ki seveda naravno prihaja iz resničnega
cveta.
Zato Kur'an negira vrednost vsakega dejanja, ki ne izhaja iz
tega izvora, tj. verovanja. Islamska doktrina je po tem vprašanju povsem jasna.
V poglavju Ibrahim:
Primer tistih, ki ne verujejo v
svojega Gospodarja: Njihova dejanja so kakor pepel, ki ga na viharni dan
razpiha veter. S tem, kar so si prislužili, se ne bodo okoristili v prav
ničemer. To pa je globoka zabloda. (Kur'an; 14:18)
In podobno v suri En-Nur:
In tisti, ki ne verujejo – njihova dela so kakor privid na
ravnici, za katerega žejen pomisli, da je voda. Ko pa prispe do tja, vode ne
najde, toda našel bo Allaha (na Sodnem dnevu), ki bo z njim v celoti poravnal njegov
račun, kajti Allah hitro obračuna. (Kur'an; 24:39)
Ta dva verza sta jasna v pogledu ničevnosti in ničvrednosti vsakega dejanja, če ni utemeljeno na verovanju, ki je povezano z monoteizmom (tevhidom)
in pravilno namero (nijjetom).
To je eden od razlogov, da je svet vernika tako prostran,
širok in vzvišen, tako lep, srečen in napolnjen z zadovoljstvom, da napram
njega svetovi nevernikov izgledajo tako majhni, drobni in nizki, tako
pomilovanja vredni, nesrečni in izgubljeni.
Kar se tiče priporočanja resnice in priporočanja
potrpežljivosti, z njima pride do izraza slika islamskega ummeta, ki ima
posebno in specifično naravo eksistence. To je skupnost, ki svojo eksistenco povezuje
s svojo dolžnostjo. Ta skupnost prepoznava resnične prioritete, in sicer
verovanje in dobra dela, kar hkrati zajema tudi upravljanje in vodenje
človeštva s povodi prav tega verovanja in dobrih del, in čigar člani si
svetujejo in priporočajo resnico ter potrpežljivost.
Medsebojno priporočanje resnice je neobhodno. Nositi resnico
je težka naloga. Resnici se zoperstavljajo številne prepreke: ego, nizke
strasti in poželenja, strah, osebni materialni interesi, mnenja večine, nasilje
tiranov, krivica tlačiteljev in samovolja nasilnežev. Medsebojno priporočanje
pomeni opominjanje in opogumljanje, da se začuti bližina in bratstvo pri nošnji
bremena in emaneta (zaupanja).
Tudi priporočanje potrpežljivosti je neobhodno. Skrb za vero
in zaščita resnice ter pravice je morda najtežje opravilo, s katerim se lahko
sooči posameznik ali družba. Človek mora biti potrpežljiv v borbi s samim sabo
ter tudi v borbi s tistimi, ki ga želijo zavesti ali onemogočiti. Potem
potrpežljivost pri žalitvah in posmehovanju s strani drugih; potrpežljivost pri
nadutosti lažnivcev, zločincev in tagutov. Priporočanje potrpežljivosti
povečuje sposobnost pri doseganju poenotenja ciljev in smeri, pomaganje ljudem,
oskrbovanje z odločnostjo in vztrajnostjo. Vse ostalo je obsojeno na izgubo in
propad.
Če pogledamo današnje stanje muslimanov – ali bolje rečeno
ljudi, ki se pripisujejo islamu – so prav oni najdlje od te dobrote, prav oni so
se najbolj oddaljili od islamskega programa, ki ga je Allah izbral za ljudi, prav
oni so najdlje od poti, katero jim je On Vzvišeni začrtal za odrešitev.
Na ozemljih, od koder je prišlo to dobro, kjer je bila
dvignjena zastava verovanja, so se dvignile zastave arabskega nacionalizma, ki
nikoli v dolgi zgodovini človeštva ni prinesel ničesar dobrega. Pod temi
arabskimi zastavami Arabci niso naredili ničesar dobrega, sploh niso bili omembe
vredni, dokler ni prišel islam, s katerim so dvignili zastavo verovanja.
To je bila zastava, s katero so Arabci zmagovali in
upravljali ter vodili človeštvo, in sicer zelo velikodušno, stabilno,
inteligentno in uspešno, kar se je zgodilo prvič in edinkrat v njihovi
zgodovini in zlahka lahko trdimo, edinkrat v zgodovini človeštva.
Zakaj?
Ker ashabi niso prinašali zakonov in zakonskih norm od
samih sebe, kajti to bi neizogibno vodilo v neznanje, napake in nasilje. Niso
blodili pri svojem ravnanju z ljudmi, temveč jim je Allah dal svetlobo, s
katero so se gibali med ljudmi; dal jim islamski ahlak (moralni kodeks) in
islamski šeriat (zakonodajo), s katerim so pravično sodili med ljudmi.
Ali je tisti, ki je bil mrtev, pa smo ga oživili in storili,
da ima svetlobo, s katero hodi med ljudmi, kakor tisti v temah, iz katerih ne
bo izstopil? (Kur'an;
6:122)
O, vi, ki verujete! Bodite vztrajni glede resnice zaradi
Allaha, pričajte po pravici in naj vas sovraštvo do nekega naroda ne zanese, da
ne bi bili pravični. Bodite pravični, to je bližje bogaboječnosti. In bojte se
Allaha, saj Allah zares ve vse, kar počnete. (Kur'an; 5:8)
Neprestano jim je odzvanjalo v ušesih:
To je prebivališče onega sveta, namenjamo ga tistim, ki
nočejo vzvišenosti niti širjenja pokvarjenosti na Zemlji. Srečen konec pa
pripada bogaboječim.
(Kur'an; 28:83)
Niso se grebli za funkcije in položaje, kaj šele da bi za
položaje emirjev kandidirali sami. Niso hvalili samih sebe niti niso
izvajali propagande, za katero bi trošili svoje premoženje, ali prosili in se
zasužnjevali finančnim lobijem, da bi trošili premoženje za njihovo zmago.
Četudi so bili postavljeni na položaj, tega niso smatrali za dobitek, temveč so
to smatrali kot dolžnost in emanet na svojem vratu ter izpit od Allaha,
saj so se zavedali, da bodo na Sodnem dnevu zaustavljeni pred Njim in bili
povprašani za majhne in velike odločitve. Vedno so imeli na umu Allahove besede:
Allah vam zapoveduje, da daste emanete tistim, ki jim
ti emaneti pripadajo, in ko sodite ljudem, razsojate pravično. Allah vam
s tem nadvse čudovito svetuje in Allah zares vse sliši in ima v vse vpogled. (Kur'an; 4:58)
In On je tisti, ki vas je naredil za naslednike zemlje in
nekatere povzdignil nad drugimi v stopnjah, da bi vas preizkušal v tem, kar vam
je dal. Resnično tvoj Gospodar hitro kaznuje in On je zares Tisti, ki največ
odpušča, Najbolj usmiljeni. (Kur'an; 6:165)
Niso se zalagali le za dobrobit na nekem omejenem področju,
temveč so želeli pravico prinesti vsem narodom. Niso želeli osnovati arabskega
imperija, da bi z njim izkoriščali ostala ljudstva, temveč so želeli osvoboditi
ljudi izpod čaščenja in služenja drugim ljudem, ter jih pripeljati v čaščenje in služenje Allahu Edinemu, kakor
je Rabia' ibn Amir pojasnil perzijskemu generalu Rustumu, ko ga je slednji pred
bitko na Kadisijji vprašal, po kaj so prišli v Perzijski imperij: ''Allah
nas je poslal, da vas odpeljemo iz čaščenja (in suženjstva) stvaritvam v
čaščenje (in suženjstvo) Stvarniku. In da vas odpeljemo iz tesnobe tega sveta v
prostranost tako tega sveta kot onostranstva. In da vas odpeljemo iz tiranije
religij (in sistemov) v pravičnost islama.'' (Et-Taberi; Tarikh el-Rusul vel-Muluk)
Pojasnil mu je, da je bistvo islama osvoboditi ljudi iz
suženjstva ljudem in stvarem ter jih pripeljati v suženjstvo edinole Allahu. In
to je dejansko sporočilo islama: da bi bili ljudje svobodni in muhlasen
(čisti) za Allaha Vzvišenega. Svoboden boš edinole takrat, ko se odrečeš
služenju in suženjstvu vsem tem različnim stvarem in ljudem, ter se kot suženj predaš
edinole Allahu. Resnična svoboda torej pomeni suženjstvo (ubudijje)
izključno Allahu in nikomur poleg Njega.
Amr ibn El-As je bil guverner in osvoboditelj Egipta. Njegov
sin je nepravično udaril nekega Egipčana. Ko je za to izvedel kalif Omar ibn
El-Khattab, je Amrovega sina kaznoval in mu rekel: ''Kdaj ste ljudi naredili za
sužnje, medtem ko so jih matere rodile svobodne?!'' Takšnih in podobnih
primerov je preveč, da bi jih na tem mestu našteval.
Za ashabe so bila vsa ljudstva enaka, vsi ljudje so
bili enaki, saj vsi ljudje izvirajo od Adama, Adam pa je od zemlje; Arabec nima
prednosti pred nearabcem, niti nearabec pred Arabcem.
O, ljudje! Resnično Smo vas ustvarili iz moškega in ženske
ter vas naredili, da ste narodi in plemena, da bi se spoznali. Pri Allahu je
zares najplemenitejši med vami tisti, ki je najbolj bogaboječ. Allah je zares
Vseveden in je Poznavalec vsega. (Kur'an; 49:13)
Pod njihovim okriljem so ljudstva – tudi tista predtem
zatirana – lahko sodelovala v veri in vladanju, znanosti in vzgoji, ter
prispevala h gradnji tega sveta. Pravzaprav so v nekaterih disciplinah številni
iz teh ljudstev presegli Arabce, vključno z verskimi znanostmi, tako da so bili
med njimi posamezniki nearabci, ki so se smatrali za islamske prvake, muhaddise
(poznavalci znanosti o hadisih), fakihe (pravniki), kadije (sodniki)
…
Ni mi znana niti ena faza v zgodovini človeštva, ki bi bila
sijajnejša, pravičnejša in bolj moralna od obdobja khilafa rašida, tj.
obdobje prvih štirih kalifov, v katerem so se vse moči duha, morale, vere in
znanosti usmerile v razvoj približka popolnega človeka in vzpostavitev skorajda
povsem pravične civilizacije. Zakaj pravim približka in skorajda? Zato ker na
tem svetu nič in nihče ni popoln.
To je bila ena od največjih držav na svetu, bila je politična
in materialna velesila, poleg tega pa so ji vladale visoke moralne vrednosti.
Moralni napredek je šel z roko v roki s širjenjem ozemlja in kulturnim
napredkom. Zločini so bili zmanjšani na minimum v odnosu na velikost države in
število prebivalstva, kljub ogromnemu številu motivov in povodov zanje.
Medsebojni odnosi so bili dobri in večinoma prisrčni, enako kot odnosi posameznika
z družbo ter obratno.
To je bilo popolno obdobje in človek si ne more zamisliti
popolnejše družbe od te, težko si jo je zamisliti tudi v utopičnih hollywoodskih
filmskih sanjarjenjih.
Kljub temu je bilo večina zgoraj napisanega le glede vprašanja dobička in izgube
na dunji, kar je v primerjavi z dobičkom in izgubo na ahiretu
zares majhna stvar. Tam bo šele pravi dobiček in prava izguba; tam v večnosti v
večnem življenju v resničnem življenju. Tam je dobitek Raja in zadovoljstva ali
izgubljenost Pekla in kesanja, ki bo zaman.
Resnično vas svarimo z bližnjimi mukami na Dan, ko bo človek
videl, kaj so naprej poslale njegove roke in bo rekel: ''O, ko bi le ostal
prah!'' (Kur'an; 78:40)
Ashabi so bili neusmiljeni do sebe pri izkoriščanju svojega časa, zato so drugi
in tretji verz seveda razumeli v povezavi s prvim verzom: Pri času.
Glede besede asr (čas) med tolmači Kur'ana obstaja več
mišljenj, vendar se vsi pomeni vračajo na obdobje od začetka časa do konca časa in na čas posameznikovega življenja, kajti dunja osebe se začne z njenim
rojstvom in konča s smrtjo. Zamislite si, da smo sestavljeni iz časa in si
predstavljajte, da vsako sekundo izgubite del sebe. Ali bi ob takšni
mentaliteti izgubljali sekunde, minute, ure, dneve? Čas, tvoj način življenja v
dimenziji časa, določa tvoje življenje na onostranstvu, tj. tvoj uspeh ali
izgubo.
Obstaja še eno mišljenje, katerega ni težko uskladiti, in sicer da čas (asr) v tem poglavju pomeni obdobje Poslančevega življenja. To je idealno obdobje, zlata doba islama. To je obdobje, ki je naša referenca za čaščenje, obnašanje, moralne vrednosti, politiko, pravo. Ummet nikoli ne bo doživel rasti, časti in osvoboditve, dokler si za referenco ne vzame tega zlatega obdobja, in prav iz tega razloga so ashabi striktno izvajali vse zapovedi in napotke, ki so jih prejeli od Poslanca Muhammeda ﷺ.
Zato bo človek na izgubi, če bo izgubljal svoj čas za
nepomembne in trivialne stvari, uspešni pa bodo ljudje, ki bodo koristno
izkoriščali svoj čas, to pa so tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si
priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost.
To je ena pot, ne več poti. Pot verovanja in dobrodelnosti
ter vzpostavljanje skupnosti, člani katere si priporočajo resnico in pravico
ter si na tej poti priporočajo potrpežljivost. To je skupnost, ki bo solidarna
pri zaščiti resnice in oskrbljena s potrpežljivostjo.
Vse napisano je morda odgovor na prvotno vprašanje, zakaj se
dva ashaba nista razšla, dokler eden od njiju ni recitiral tega poglavja.
To nam pokaže temo njihovih pogovorov. Primerjajmo njihove teme pogovorov z
našimi; primerjajmo njihove sanje, upanja in misli z našimi. Znanje ni
akumulacija besedil, temveč aplikacija naučenih besedil v dejanjih. Rezultat
njihovega znanja vidimo v njihovih dejanjih in posledicah njihovih dejanj, ki so se izkristalizirale v tem omenjenem zgodovinskem obdobju.
Ashabi so se obvezali na verovanje v vsaki situaciji, na dobrodelnost v vsaki
situaciji. Obvezali so se na govor resnice in zaščito pravice v vsaki
situaciji. In obvezali so se, da bodo pri tem potrpežljivi v vsaki situaciji,
četudi je bila situacija težka.
Komentarji
Objavite komentar