Avtor pravi:
وَيُسَنُّ لِمَرِيضِ يَضُرُّهُ، وَلِمُسَافِرٍ يَقْصُرُ
Priporočljivo
je (prekiniti post) bolemu, ki mu škoduje, in potniku, ki skrajšuje (molitev).
Nekomu,
ki je bolan, pa mu post škodi, je sunnet prekiniti post. Če mu post škoduje,
avtor pravi, da ni le dovoljeno, ampak dejansko sunnet, kar pomeni, da dobi
nagrado za prekinitev posta. Idžma' uleme je, da ima nekdo v času bolezni
pravico prekiniti post.
Če je kdorkoli med vami bolan ali na
potovanju, (naj nadomesti) z enakim številom drugih dni. (sura
El-Beqara:184)
Beseda
jedurruh (يَضُرُّهُ) pomeni škodljiv; če mu post zaradi bolezni škoduje. Obstajajo
različne vrste bolezni, nekatere lahko prizadenejo postečo se osebo, druge pa ne
puščajo posledic. Zato je avtor dodal besedo jedurruh.
Z VIDIKA
FIQHA BOLEZEN DELIMO NA TRI VRSTE
PRVA
VRSTA
Če se
nekdo boji, da bo post poslabšal bolezen ali upočasnil okrevanje, potem je
sunnet, da prekine post. O tem je govori avtor. Pravzaprav je to mnenje velike
večine uleme.
DRUGA
VRSTA
Post človeka
pripelje v nevarnost kot je smrt ali bližino smrti ali dolgotrajno vpliva na
končno okrevanje. V tem primeru ni samo sunnet, temveč je vadžib prekiniti
post.
In ne ubijajte se. (sura En-Nisa:29)
Ibn Hazm
je sprejel mnenje, če je nekdo bolan pod kategorijo ena ali dve, temu se je
haram postiti in njegov post je zavrnjen.
TRETJA
VRSTA
Tretja
vrsta bolezni je tista, ki osebe ne prizadene, kot recimo majhna bolečina v
prstu, zobobol, rahel glavobol, pokašeljevanje ali blaga oblika alergije. Če
gre za nekaj, kar ne vpliva na postečega, se ulema razhaja glede dovoljenosti
prekinitve posta.
PRVO
MNENJE
Večina fuqaha
pravi, da bolezen v ajetu ni vsakršna bolezen. Gre za bolezen, ki mora biti v
prvi ali drugi izmed omenjenih kategorij. Pravijo, da je haram prekiniti post
zaradi manjših bolečin in bolezni.
DRUGO
MNENJE
Vendar
se nekateri s tem niso strinjali. Rekli so, da se post lahko prekine tudi v
primeru majhne bolečine na konici prsta ali rahlega zobobola.
Če je kdorkoli med vami bolan ali na
potovanju, (naj nadomesti) z enakim številom drugih dni. (sura
El-Beqara:184)
Rekli
so, da v ajetu ni navedeno, da mora biti ekstremna bolezen. Vsaka bolezen torej
zadostuje za upravičenost prekinitve posta.
El-Qurtubi
je komentiral in dejal, da je najboljše mnenje v tej zadevi in v tej situaciji:
tudi majhna bolečina v prstu. Ibn Džurejdž je rekel, da je vprašal Ata'a,
zaradi katerih bolezni se lahko prekine post, pa mu je odvrnil, zaradi kakršne
koli bolezni. To je bilo mnenje Buharija.
Drugi
dokaz je, da sta popotnik in bolnik v verzu združena, tj. omenjena sta skupaj.
Tako kot se post lahko prekine za katero koli vrsto potovanja, se lahko prekine
za katero koli vrsto bolezni.
Allah želi olajšati, ne oteževati. (sura El-Beqara:185)
Na to so
odgovorili. Rekli so, tako kot kratko potovanje ni razlog za prekinitev posta,
tako tudi manjša bolezen ni razlog za prekinitev posta. Kratko potovanje se z
vidika fiqha ne šteje za potovanje. In prav tako se manjša bolezen z vidika fiqha
ne šteje za bolezen.
Kot
vidite, obstajata dve mnenji glede manjše bolezni. Šejh pravi, da je verjetno
bolj varno in bližje pravilnosti ne sprejeti mnenja, da vsaka bolezen osvobaja
od posta. Resda je ajet splošen in omenja samo bolezen, vendar je ta bolezen
povezana z razlogom navedenim v nadaljevanju ajeta, da si človek olajša. Če vam
prekinitev posta ne olajša bolezni, potem je verjetno bolj pravilno reči, da je
prekinitev posta haram.
Izgovor
za bolezen naj bo samo tisto, kar spada v prvi dve kategoriji. Če se nekdo
boji, da bo post upočasnil okrevanje, potem je sunnet prekiniti post. Če dolgotrajno
vpliva na končno okrevanje, ali celo vodi v smrt, potem je vadžib, od vas se
zahteva, da post prekinete.
Kljub temu
se morate zavedati, da so mnenje o majhni bolečini v prstu ali rahlemu zobobolu
sprejeli velikani med ulemo in selefom, zato je treba to mnenje spoštovati in
ne smete veliko ugovarjati tistim, ki sledijo temu mnenju.
OSEBA NA POTOVANJU
Če je kdorkoli med vami bolan ali na
potovanju, (naj nadomesti) z enakim številom drugih dni. (sura
El-Beqara:184)
Dokaz je
v istem ajetu. Rekel je, da je sunnet prekiniti post potniku na razdalji, kjer
mu je dovoljeno skrajšati molitev. Tisti, ki zapusti svojo sosesko ali mesto in
se od njega oddalji, se imenuje musafir.
RAZDALJA
ZA DOVOLJENOST SKRAJŠEVANJA MOLITVE
To je
zelo sporno vprašanje. Nekateri so omejili razdaljo na triinosemdeset
kilometrov, malo manj, malo več in se ozirali na razdaljo. Nekateri so se ozirali
na čas in rekli tri dni, malo manj, malo več. Nekateri so omenili razdaljo ene
noči in dneva, in to je mnenje velike skupine učenjakov zaradi hadisa:
Od Ebu
Hurejre se prenaša, da je Allahov Poslanec ﷺ rekel: ''Ženski,
ki veruje v Allaha in Sodni dan, ni dovoljeno potovati dan in noč, če z njo ni
mahrema.'' (zabeležila Buhari in Muslim)
Ibn Tejmijje
je zagovarjal mnenje, ki je temeljilo na urfu (običaju ljudi). Če nekdo zapusti
svoje naselje, sosesko ali mesto, in je to med ljudmi splošno znano kot
potovanje, potem je to potovanje.
ALI SE
JE BOLJE POSTITI ALI NE?
Če bi se
postili na potovanju, pa to povzroči resne težave ali smrt – post je haram.
ČE NI
TEŽKO?
PRVO
MNENJE
Mnenje avtorja
je mnenje hanbelijskega mezheba ter tudi mnenje Ibn Omarja, Ibn Abbasa, Sa'ida
ibn El-Musejiba, Eš-Šabija, El-Evza'ija, in sicer da se je bolje ne postiti.
Imam
Ahmed je prenesel mnenje Ibn Omarja in Ebu Hurejre, če se na poti nekdo posti,
potem je treba post nadoknaditi. S tem so želeli povedati, da je post potnika
neveljaven. Še več, Ibn Hazm je prenesel, da je Ez-Zuhri rekel, da je
Abdur-Rahman ibn Avf rekel, da je tisti, ki se posti na potovanju, podoben
tistemu, ki prekine post, ko je doma.
DRUGO
MNENJE
To je
mnenje večine uleme. Rekli so, da se je med potovanjem dovoljeno postiti, razen
če spada v kategorijo izčrpljujočega potovanja, ali povzroča izjemno nevranost,
ali celo vodi v smrt. Ibn Abdul-Berr je odgovoril na prejšnje mnenje in rekel,
da je prvo mnenje ulema opustila.
Ibn Amr El-Eslemi
prenaša, da je vprašal Allahovega Poslanca ﷺ o postu na potovanju – kajti sam se je na poti pogosto postil – pa mu je
Allahov Poslanec ﷺ
rekel: ''Če želiš, se lahko postiš, a če se ne
želiš, se ti ni treba.'' (zabeležila Buhari in Muslim)
To je
odgovor na prvo mnenje in to je pravilno mnenje.
TRETJE
MNENJE
Tretje
mnenje je mnenje Ebu Hanife, Malika, Eš-Šafi'ija, Enesa, Osmana Ibn Ebi El-Asa,
Omarja Ibn Abdul-Aziza, Mudžahida, Katade in drugih. Rekli so, da se je na poti
bolje postiti.
Nekateri
ne marajo zamuditi ramadanskih dni, ker so blagoslov, zato tudi na potovanju ne
želijo izgubiti ramadanskih dni. Nekaterim se bo morda lažje postiti v
ramadanu, saj se postijo vsi in tudi vzdušje je drugačno.
Avtor
nadaljuje:
وَإِنْ نَوَى حَاضِرٌ صَوْمَ يَوْمٍ، ثُمَّ سَافَرَ فِي أَثْنَائِهِ : فَلَهُ الفطر
Če se
človek čez dan namerava postiti, potem podnevi odpotuje: lahko prekine post.
PRVI
SCENARIJ
Ramadan
se začne, ko ste na poti. Potovali ste 5 do 10 dni pred ramadanom, ali odšli na
pot dan pred ramadanom. Ramadan se začne, ko ste na poti. Takrat lahko
prekinete post, saj se ajet jasno nanaša na potnika.
DRUG
SCENARIJ
Človek
potuje v noči ramadana, v času, ko jemo in pijemo, torej med magribom in zoro.
Na pot gre še preden je opravil nijjet. Po mnenju velike večine uleme lahko
naslednji dan prekine post.
Obstaja
zelo šibko mnenje, če se ramadan začne, ko ste doma in potem potujete, potem
nikakor ne morete prekiniti posta.
TRETJI
SCENARIJ
Potujete
podnevi, noč prej ste se nameravali postiti.
PRVO
MNENJE
To je
mnenje imama Ahmeda in mnenje avtorja: lahko prekine post. To je pravilno
mnenje in to je mezheb hanabila.
DRUGO
MNENJE
To je
večinsko mnenje in šibkejše od obeh mnenj. To je mnenje Malika in Eš-Šafi'ija:
če se je nekdo nameraval postiti in se je postil čez dan, potem ne more
prekiniti posta, če je v tem dnevu želel odpotovati. Rekli so, da se je začel
postiti kot stanovalec. Problem je torej kombinacija med potovanjem in bivanjem
doma. Zato so rekli, da bomo dali prednost rezidenčnemu vidiku. Mora
nadaljevati s postom, ker je prejšnji večer ali ponoči opravil nijjet.
Odgovor:
vse to je to lepo, racionalno in razumno, in vam zares pokaže, kako ulema
razmišlja in razglablja o vprašanjih, toda ko imamo dokaz, zavračamo racionalno,
ni prostora za ideje in mnenja, če obstajajo dokazi.
Od Džabirja
se prenaša, da se je Allahov Poslanec ﷺ v mesecu ramadanu namenil osvojiti Meko in postil se je, dokler ni
dosegel kraja z imenom Kural Gamim. Nato je Allahov Poslanec
ﷺ vzel posodo z vodo in se pred ashabi napil vode. Zatem so mu
povedali, da se del ljudi še vedno posti, pa je rekel: ''To so nepokorni, to
so nepokorni.'' (zabeležil Muslim)
KDAJ
LAHKO PREKINE POST?
Velika
večina uleme je rekla, da lahko začnemo jesti, ko gremo izven mesta in soseske.
Torej morate biti na potovanju, tj. morate dejansko začeti pot, preden lahko
prekinete post. To je mnenje velike večine uleme in je pravilno mnenje, prav
tako to vidimo v hadisu Allahovega Poslanca ﷺ. Post je
prekinil šele, ko je zapustil Medino.
Drugo
mnenje je od Hasana El-Basrija in Ata'a, ki sta rekla, da lahko nekdo prekine
post že doma, preden se odpravi na pot, če zares namerava potovati. Že sam
namen je dovolj.
Muhammad
bin Ka'b je rekel: ''Med ramadanom sem šel k Enesu ibn Maliku, ki se je
pripravljal na potovanje. Njegova jezdna žival je bila pripravljena zanj in
oblekel je svoja popotniška oblačila, nato pa je zaprosil za nekaj hrane in
pojdel, jaz pa sem mu rekel: 'Ali je to sunnet?' Rekel je: 'To je sunnet.'
Potem je vzjahal.'' (zabeležil Tirmizi; sahih)
Ulema odgovarja,
da nimajo dokaza, da je bil Enes ibn Malik v svojem mestu. Lahko da je bil na
obisku, da je bil sredi potovanja, pa so
mu pripravili jezdno žival za nadaljevanje poti. Predaja ne omenja, da bi bil
pred odhodom v domačem kraju. Predaja torej ni povsem jasna in direktna, možen
je te'vil, zato se zatekamo k jasnemu dokazu in k mnenju velike večine uleme.
Skratka,
če se na potovanju odločite prekiniti post, morate najprej zapustiti svoje
mesto. Moraš oditi iz svoje soseske.
Komentarji
Objavite komentar