Avtor predstavi novo izjavo:
وَإِذَا قَامَتِ البَيِّنَةُ فِي أَثْنَاءِ النَّهَارِ : وَجَبَ الإِمْسَاكُ وَالقَضَاءُ، وَعَلَى كُلِّ مَنْ صَارَ فِي أَثْنَائِهِ أَهْلاً لِوُجُوبِهِ
Če se
dokazi vzpostavijo tekom dneva: vsem, ki so obvezni v teku (tega dne), se je obvezno
vzdržati in nadoknaditi.
Če se nekomu
tekom dneva potrdi, da je nastopil ramadan, se mora do konca dneva vzdržati
jedi, pijači, spolnim odnosom in vsemu, kar prekinja njegov post. Seveda, če je
med tistimi, ki jim je post obvezen.
PRVO
MNENJE
Od
trenutka, ko je potrjeno, da je ta dan ramadan, se mora oseba vzdržati vsemu,
kar razveljavi post. To je mnenje velike večine uleme in pravilno mnenje.
DRUGO
MNENJE
To je
bilo eno od dveh mnenj imama Ahmeda, in sicer da se osebi ni potrebno vzdržati
do konca dneva.
ALI
MORAŠ TA DAN NADOKNADITI?
PRVO
MNENJE
To je
mnenje hanabila, Eš-Šafi'ija, in to je izbral tudi avtor te knjige.
To je
mnenje velike večine uleme. Pravijo, da je treba ta dan nadoknaditi po ramadanu,
čeprav se se človek vzdržal v preostanku dneva. Zakaj mora nadoknaditi dan? Enostavno
rečeno, to je dan ramadana in oseba se v resnici ni postila od zore, niti ni
imela nijjeta pred zoro.
DRUGO
MNENJE
Mnenje
je od Ibn Tejmijje, Malikija in majhne skupine uleme. To je mnenje manjšine.
Tistemu, ki se vzdrži preostanek dneva in ni vedel, da je ramadan, tega dneva
ni potrebno nadoknaditi.
Dokazujejo
s kijasom. Ta scenarij so primerjali s tem, da je nekdo zmotno mislil, da je v
času magriba sonce že zašlo, čeprav v resnici še ni zašlo.
TRETJE
MNENJE
Ni se
jim potrebno vdržati niti nadoknaditi.
Pravilno
mnenje je med prvim in drugim mnenjem, vendar je bolj varno nadoknaditi ta dan.
ŽENSKA,
KI POSTANE ČISTA, ALI POTNIK, KI SE VRNE DOMOV
Avtor
nadaljuje:
وَكَذَا حَائِضُ وَنُفَسَاءُ طَهَرَنَا ، وَمُسَافِرُ قَدِمَ مُفْطِراً
In enako
je (za žensko) v hajzu in nifasu, ko postane čista, in za popotnika, ki se je
vrnil neposteč
Če
ženska v menstrualnem ciklu v teku dneva postane čista, se mora vzdržati do
konca dneva, tj. preostanek dneva se mora postiti. Če ženska s poporodno
krvavitvijo v teku dneva postane čista, se mora vzdržati preostanek dneva. Če
se je popotnik odločil prekiniti post, ker je bil na poti oproščen obveznosti
posta, in se je vrnil domov pred sončnim zahodom, se mora vzdržati do konca
dneva.
ZAKAJ JE AVTOR REKEL: IN ENAKO JE (وَكَذَا)?
Teh treh
kategorij – menstruacija, poporodna krvavitev in potnik – avtor ni vključil v
prvotno izjavo, temveč jih je ločil od prvotne izjave.
Zakaj
jih ni vključil? Odgovor na to je, da v teh treh primerih obstajajo velika
razhajanja.
Oseba,
ki je tekom dneva izvedela, da je ramadan, se mora vzdržati in se preostanek
dneva postiti, to je blizu idžma'. Toda ženska v menstrualnem ciklusu, ki
postane čista v teku dneva, ali ženska s poporodno krvavitvijo, ki postane
čista v teku dneva, ali potnik, ki se vrne domov v teku dneva – glede tega
vprašanja obstajajo zelo velika nesoglasja za razliko od prve stvari, pri
kateri so nesoglasja malenkostna.
Ženska v
menstrualnem ciklusu ali poporodni krvavitvi opoldne postane čista. Končala je,
krvavitve je konec, zato se stušira in postane čista. Nadoknaditi mora ta dan
in vse dneve, ki jih je zamudila, ko je bila v dnevih menstrualnega ciklusa ali
poporodne krvavitve. Ni razhajanja, da mora nadomestiti zamujene dni.
ALI SE
MORAJO VZDRŽATI PREOSTEK DNEVA?
PRVO
MNENJE
To je
mnenje Ebu Hanife in eno od dveh mnenj imama Ahmeda, ki ga je izbral avtor te
knjige, in tudi mnenje malikijskega mezheba: ko ženska z menstruacijskim
ciklusom ali v poporodni krvavitvi postane čista, se mora postiti preostanek
tega dne, saj ni opravila celotnega vadžiba, tj. postiti se ves dan. Lahko
opravi delni vadžib tako, da se preostanek posti, prvi del pa delno nadoknati.
DRUGO
MNENJE
Drugo
mnenje je eno od dveh mnenj Malika in eno od dveh mnenj Ahmeda, in tudi mnenje Eš-Šafi'ija:
ženski se ni potrebno postiti ali vzdržati do konca tega dne, ko postane čista,
dokler tega ne počne v javnosti.
Ta dan
morajo nadoknaditi v skladu z idžma'. Tako ulema tega mnenja pravi, da ni
nobene koristi od posta preostanek dneva. To je pravilno mnenje.
ČE SE NEKDO
NE POSTI ZARADI STAROSTI ALI NEOZDRAVLJIVE BOLEZNI
Izjava
avtorja:
وَمَنْ أَفْطَرَ لِكِبَرٍ، أَوْ مَرَضِ لَا يُرْجَى بُرْؤُهُ: أَطْعَمَ لِكُلِّ يَوْمٍ مِسْكِيناً
In kdor se
ne posti zaradi starosti ali neozdravljive bolezni: za vsak dan nahrani siromaka.
Nekdo je
prestar in prešibek za post; tega se ne da izboljšati, preobrniti, ljudje se ne
vračajo v mladost. Ali pa nekdo, ki ima neozdravljivo bolezen. Takšnim se ni potrebno
postiti. Vendar je dejstvo, da posta ne more nadoknaditi, zato mora za vsak dan
nahraniti siromaka.
ALI MORA NAHRATI SIROMAKA ZA VSAK ZAMUJENI DAN?
PRVO
MNENJE
Prvo
mnenje je mnenje Ahmeda, Ebu Hanife, Eš-Šafi'ija po enem od dveh mnenj. Rekli
so, da ostareli, ki so zaradi starosti prešibki za post, ali ljudje z
neozdravljivo boleznijo, ne izvajajo posta, a morajo za vsak zamujen dan
nahraniti siromaka.
In za tiste, ki jim je težko (postiti
se), je odkupnina nahraniti revno osebo. (sura El-Beqara:184)
Ibn
Abbas je rekel, da ta ajet ni derogiran, ampak je namenjen ostarelemu, ki nima
moči za post – namesto posta naj vsak dan nahrani enega siromaka.
Spomnite
se, ko smo govorili, da je bila prva stopnja obveznega posta dan ašure, nato pa
je bila obveznost odpravljena. Druga stopnja posta je bil ramadanski post ob
izbiri: ali se postite ali nahranite revno osebo z obrokom hrane za zamujen dan.
Nato je bila izbira derogirana s predpisom, da se morajo postiti vsi. To je zadnja
faza.
Ibn
Abbas je pojasnil, da del ajeta, ki govori o postu v tej zgodnji fazi, ni
popolnoma derogiran. Rekel je, da še vedno velja za ljudi, ki so prestari za
post, zato je nadomestilo nahraniti siromaka, enkrat na dan za vsak dan zamujenega
posta.
DRUGO
MNENJE
Drugo
mnenje o tem je mnenje Malika in drugo od dveh mnenj Eš-Šafi'ija, da jim
zamujenega dela posta ni potrebno nadomestiti z nahranitvijo siromaka. Če
človek zboli sredi ramadana, petnajsti, šestnajsti dan ramadana, in njegova
bolezen traja še petnajst dni po ramadanu, potem pa umre – pravijo, da se vsi
strinjamo, da v takšnem primeru ni potrebno nahraniti revnega človeka za vsak
dan, niti tega ni potrebno početi njegovi družini po njegovi smrti. Zato ga ne obvezujemo,
naj vsak dan nahrani siromaka.
Prvo
mnenje je veliko močnejše in pravilno, ker je razumevanje več kot enega ashaba.
Argument in način, na katerega je Ibn Abbaas pojasnil to zapoved, je zelo močan
in zelo globok. Pravilno stališče je, da morajo za vsak zamujen dan nahraniti
siromaka.
KAKO
NAHRANIMO?
Hanabila
so mnenja, da morate hrano revnim podariti. Torej ne moreš jih povabiti k sebi
na večerjo, pojedo, ti pa rečeš, nahranil sem siromake. Morate jim podarti
lastništvo nad hrano. Ta argument je šibak, saj Darekutni beleži predajo, da je
Enesu v starosti post postal pretežak, zato je nahranil trideset ljudi. Vse jih
je povabil v svojo hišo in jih nahranil.
KOLIČINA
Avtor o
tem ni povedal ničesar, morda zato, ker je to besedilo le metn, torej kratko in
jedrnato delo.
Če daš
pšenico, daš mudd, ki je ena četrtina sa'a. Če se odločite, da boste dali nekaj
drugega kot pšenico, daste še enkrat več, tj. obe roki skupaj, kar je polovica
sa'a. Polovica sa'a je dva mudd (obe roki skupaj), ker smo rekli, da je sa'a
sestavljen iz štirih mudd.
sa'a = 4
x mudd
obe roki
skupaj = 2 x mudd = ½ sa'a
ALI
LAHKO NADOMESTIMO POST ŽIVEMU ČLOVEKU?
Nekdo je
neozdravljivo bolan ali prestar za post. Sin ali hči gre k mami ali očetu, ali
študent k šejhu ali se musliman prostovoljno tako odloči za brata, in reče:
Veš, zamudil si petnajst dni ramadana ali zamudil ves mesec ramadana, zato se
bom postil zate.
O tem
obstajata dve mnenji.
PRVO
MNENJE
Prvo je
šibkejše od obeh mnenj Ibn Tejmijje: lahko nadomestiš post druge osebe, to pa
je primerjal s plačilom dolga druge osebe. V bistvu je rekel, da na enak način
kot lahko odplačaš dolg druge osebe, se lahko za to osebo tudi postiš. To mnenje
ni pravilno.
DRUGO
MNENJE
Drugo
mnenje je mnenje velike večine uleme in to je pravilno mnenje. Pravijo, da je
post fizično dejanje čaščenja, pri katerem islam ne dopušča delegiranja na
druge osebe. Nevevi Zekarijja El-Ensari je posredoval idžma', da ni mogoče
nadomestiti posta živega človeka.
Tirmizi
je rekel, da lahko opravite le sadako, hadž, umro, molitev v imenu druge osebe,
lahko nekoga pooblastite, da to stori v vašem imenu, seveda z določenimi
omejitvami in pravili. To je pravilno. Opomba: če bi kdo prebral to Tirmizijevo
mnenje, bi lahko sklepal, da je Tirmizi rekel, da lahko opraviš molitev v imenu
druge osebe. Rekel je molitev, vendar ni mislil na samostojno molitev, temveč
na molitev, ki je del umre ali hadža.
Komentarji
Objavite komentar