Preskoči na glavno vsebino

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (6. del)

 Avtor pravi:

وَيَلْزَمُ الصَّوْمُ لِكُلِّ مُسْلِمٍ مُكَلَّفٍ قَادِرٍ

Post je obvezen vsakemu odgovornemu, sposobnemu muslimanu.

Avtor je uporabil besedo jelzemu namesto jedžibu, kar pomeni obveznost. Lahko se uporablja izmenično, ko želimo reči, da se nekaj mora, da je nekaj obvezno, fard ali vadžib.

Katerim ljudem je post obvezen? Prvi pogoj za post je, da mora biti oseba musliman. Pogoj za sprejetje posta je, da mora biti oseba musliman.

OSEBA SPREJME ISLAM NA V RAMADANU

Obstaja idžma', ko nemusliman sprejme islam in izreče šehadet, mu ni potrebno nadomestiti posta prejšnjega ramadana. Kaj je dokaz za to? To je idžma', dokaz pa je med številnimi verzi tudi naslednji.

Tistim, ki ne verujejo, reci, da jim bo odpuščeno, kar je že bilo, če bodo prenehali. (sura El-Anfal:38)

Če nekdo postane musliman recimo v drugem dnevu ramadana, se nemudoma začne postiti do konca meseca, bodisi sedemindvajset bodisi osemindvajset dni. V tem ni razhajanja med učenjaki glede kafir-asli (nemuslimana v osnovi), ki sprejme islam. Ne nadomešča posta prejšnjih ramadanov niti nobenega dneva trenutnega ramadana, ki jih je zamudil pred šehadetom.

ALI MORA NADOKNADITI DAN, V KATEREM JE POSTAL MUSLIMAN?

To je zelo, zelo tesno nesoglasje med ulemo. Velika večina, džumhur, pravi, naj se v tem dnevu vzdržijo vsega, kar kvari post, tj. od trenutka, ko je postal musliman. To je jasno. Poleg tega dodajajo, da je zanj bolj varno, naj ta dan nadoknadi po ramadanu, saj je bil v tem dnevu že musliman. Verjetno je to najboljše mnenje, čeprav ni dokazov.

ČE SE MURTED POKESA IN VRNE V ISLAM

Imam Ahmed je v enem od svojih dveh mnenj rekel, da mora murted nadomestiti dneve prejšnjih ramadanov. Pravilno mnenje je, da je v tej zadevi odpadnik podoben nemuslimanu v osnovi (kafir-asli). Velja isti predpis, zato jim ni treba nadoknaditi morebitnega ispuščenega ramadana. Zakaj? Zanje velja isti verz.

Tistim, ki ne verujejo, reci, da jim bo odpuščeno, kar je že bilo, če bodo prenehali. (sura El-Anfal:38)

ALI JE RAMADAN VADŽIB TUDI KAFIRJU?

Avtorjeva izjava, da je post vadžib muslimanu, ne pomeni, da post ni vadžib tudi kafirju, temveč pomeni, da post kafirju ni sprejet v njegovem stanju kufra.

Zapoved o postu in vse ostale zapovedi so namenjene tudi kafirju, vendar mora najprej izpolniti pogoj islama, da bi bil post sprejet.

Zato izjava ne pomeni, da mu post ni obvezen, temveč da njegov post ni sprejet, dokler je v stanju kufra. Pred postom mora izpolniti pogoj islama. Allah je rekel:

Nič drugega jim ne preprečuje, da bi bili njihovi prispevki sprejeti, kot njihova nevera v Allaha in Njegovega Poslanca. (sura Et-Tevba:54)

Njihova dobrodelnost ni sprejeta zaradi njihovega kufra. Prav tako post ni sprejet zaradi njihovega kufra. Avtor nam skuša pojasniti, da je post kafirja v stanju kufra, ki se vzdrži od zore do magriba, zavrnjen.

Kaj je dokaz, da so islamske zapovedi naslovljene tudi na nemuslimane in da so jih dolžni izvrševati? Med številnimi dokazi je tudi naslednji:

O, ljudje, častite vašega Gospodarja. (sura El-Beqara:21)

Allah pravi vsem, muslimanom in nemuslimanom, naj sprejmejo tevhid, ki je glavna, osnovna in temeljna oblika čaščenja, ki ji sledijo vse ostale oblike ali vrste čaščenja. Zato Allah te besede usmerja vsem.

MUKELLEF

Beseda pomeni nekoga, ki je odgovoren za svoja dejanja. Pomen terima mukellef v fiqhu vsebuje dva vidika: (1) da je oseba razumna, prištevna, aqil, in (2) da je v puberteti, bulug ali balig.

Tako so obveznosti posta oproščeni neprištevni in otroci mlajši od pubertete. Mladoletnik mlajši od pubertete je povsem oproščen – in to je idžma'.

Ali ibn Ebi Talib prenaša, da je Allahov Poslanec ﷺ rekel: ''Pero je vzdignjeno od treh: spečega, dokler se ne zbudi, in otroka, dokler ne postane polnoleten, in neprištevnega, dokler se mu ne vrne razum.'' (zabeležil Ebu Davud)

Znaki pubertete so: dopolnjeno petnajsto leto starosti ali rast sramnih dlak ali mokre sanje, pri ženskah pa začetek menstrualnega ciklusa.

OTROCI PRED PUBERTETO

Otroci pred puberteto so v dveh kategorijah. Mladoletniki, ki razlikujejo stvari, in mladoletniki, ki ne razlikujejo stvari. Katera so ta leta in kje je meja? O tem obstaja nesoglasje med ulemo.

Nekateri pravijo, da jih je treba izprašati in preizkusiti, saj otroci dozorijo v različnih letih. Iz tega razloga jih je bolje izprašati in preizkusiti, kot pa postavti mejo glede na število let. Nekateri so rekli, če jih povprašate po razliki med oslom in mulo, pa pojasnijo in odgovorijo na specifično vprašanje, se štejejo za mumeijine, a če razlike ne prepoznajo, potem se ne štejejo za mumeijine. Drugi pravijo, da je temiz sedem let, njihov dokaz pa je naslednji hadis.

Amr ibn Šuajb prenaša od svojega očeta, on pa od svojega, da je Allahov Poslanec  rekel: ''Otrokom zapovedujte opravljanje molitev od sedmega leta starosti, pri desetih tudi s tepežem (če nočejo opravljati molitve). Poleg tega otroke ločujte v postelji (dečke od deklic).'' (zabeležil Ebu Davud).

ALI OTROCI DOBIJO NAGRADO ZA POST?

Če je otrok mlajši od sedmih let, tj. pod mejo temiz, potem je njegova molitev s fiqhskega vidika zaman v smislu, da zanjo nima nagrade, medtem ko starejši, ki je nad mejo temiz, dobi nagrado za molitev in post. Zakaj? Čaščenje postane resnično čaščenje, ko ima oseba znanje o čaščenju, znanje pa sledi nameri. Nekdo nad temizom morda nima povsem celovitega znanja o molitvi ali postu, kot ga ima odrasla oseba, vendar bo imel splošno razumevanje osnovnih in bistvenih elementov molitve ter posta, zagotovo pa bo imel namero. To je razlika.

ALI SO ODGOVORNI?

Dokler so mladoletni, niso odgovorni, vse dokler ne dosežejo pubertete. To je stališče velike večine uleme, vključno z veliko skupino učenjakov hanbelijskega mezheba. Obstaja tudi mnenje, da se mladoletnik, ki doseže temiz in se je sposoben postiti, šteje za odgovornega in se mora postiti. To je slabo mnenje.

Dokazujejo tako, da primerjajo post pri sedmih letih z molitvijo pri sedmih letih, naredili so torej kijas. Odgovor: Zapoved Allahovega Poslanca  v hadisu je usmerjena staršem, tj. starši naj zapovedujejo svojim otrokom, kar ni neposredna zapoved otrokom. Pomen hadisa je, naj otroke od sedmega leta naprej učijo in privajajo na molitev.

Z OTROKI MORATE BITI PRILAGODLJIVI

Primerjava med postom in molitvijo je sporna, saj je post veliko težji od molitve. Za veljaven kijas morata biti situaciji zelo podobni. Post je precej težji od molitve, poleg tega je tudi predpis drugačen: ko nekdo opusti molitev, postane kafir, če pa opusti post, dokler ne zanika obveznosti posta, ne postane kafir.

Najbolj jasen in neposreden dokaz v tej zadevi je hadis: ''Pero je vzdignjeno od treh ...''

MORA BITI PRIŠTEVEN

Neprišteven, medžnun, duševno ali mentalno bolan, ni odgovoren. V to je vključena, bodisi začasna bodisi trajna neprištevnost. Začasno neprišteven je oproščen odgovornosti, dokler je neprišteven.

Vključene so različne vrste neprištevnosti. Na primer alzhajmerjeva bolezen, v to kategorijo sodijo tudi osebe v komi, osebe, ki so izgubile razum v toku življenja, kot tudi tisti, ki so se takšni rodili, in vse ostane oblike neprištevnosti.

Po enem od dveh mnenj imama Ahmeda – nenavadna izjava zanj – se neprišteven človek posti. Skupina učenjakov njegovega mezheba pravi, da je to zelo šibko mnenje, ki ga ne moremo in ne smemo pripisati imamu Ahmedu.

Druga skupina učenjakov hanbelijskega mezheba pravi, da se te besede tičejo nadomeščanja posta začasno neprištevnih. Obstaja trajna neprištevnost in začasna neprištevnost, ki pride in mine, včasih za tedne ali mesece, leta, včasih se pojavi in mine v enem dnevu. Nekdo je del dneva prišteven in del dneva neprišteven. Ahmedovo mnenje so skušali utemeljiti na način, da je ciljal na začasno neprištevnost, ki mine v tistem določenem dnevu.

MORA BITI SPOSOBEN

Skoraj vsa ulema se strinja, da je pogoj posta sposobnost, tj. moraš se biti sposoben postiti. Islam nima zapovedi, ki bi bile nemogoče ali človeku neznosne. Če se človek ne zmore postiti, na primer zaradi bolezni, potem se mu ni potrebno postiti.

Allah nobene osebe ne zadolžuje preko njenih zmožnosti. (sura El-Beqara:286)

Zato se bojte Allaha, kolikor zmorete. (sura Et-Tegabun:16)

To vključuje tiste, ki potujejo, so bolni, ostarele ali osebe z neozdravljivo boleznijo. Kljub temu obstaja razlika med naštetim in človekom, ki ima na primer prehlad ali glavobol, ali pa ima zlomljeno nogo in potrebuje tablete proti bolečinam.

In kdor je bolan ali na potovanju (naj nadomesti) z enakim številom drugih dni. (sura El-Beqara:185)

Kdor je bolan ali na poti, mora nadoknaditi dneve, ki se jih ni postil.

BITI MORA ČISTA

Ta pogoj je poseben za ženske, in sicer da je čista od menstrualnega cikla ali poporodne krvavitve. Post ženske, ki je menstrualnem ciklu, ali prestaja poporodno krvavitev, ni sprejet in mora nadoknaditi dneve, ki se jih ni postila.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...