Izjava avtorja:
وَيُصَامُ بِرُؤْيَةِ عَدْلٍ - وَلَوْ أُنْثَى
In posti
se, ko ga vidi pravična oseba – četudi je ženska.
Rekel
je, da se ramadan začne, ko pravična, zaupanja vredna oseba vidi hilal.
Beseda
adlin v arabščini pomeni pravičen, zaupanja vreden, zanesljiv.
ČE V
SKUPINI LJUDI SAMO ENA OSEBA VIDI HILAL
Skupina
ljudi odide na obrobje mesta, da bi poskušali videti hilal. Eden ga je videl,
drugi pa ne. Ali sprejmemo videnje ene osebe, čeprav je bila v skupini, ki hilala
ni videla?
PRVO
MNENJE
Glede na
hanbelijski mezheb in mnenje večine učenjakov zadostuje videnje ene osebe,
čeprav ostali niso videli hilala. Tisti, ki ga niso videli, ne izključujejo
videnja te osebe, zgodilo se je namreč le to, da hilala niso videli oni. Če so
ga spregledali, to ne izključuje, da je bil hilal viden. Če je oseba zaupanja
vredna in je videla hilal, se ji v tej zadevi verjame na besedo, saj izpolnjuje
pogoj: oseba je zaupanja vredna in pravična. Ko takšna oseba potrdi videnje,
dobi prednost pred tistimi, ki hilala niso videli.
DRUGO
MNENJE
To je
šibkejše mnenje: če je nekdo v skupini in edini med njimi vidi hilal, se
njegovega pričanja ne sprejme, ker je malo verjetno, da ga je videl edini v
skupini, ostali pa spregledali.
KAJ
POMENI MUKELLEF?
مُكَلَّف
Šejh je
dodal pogoj, da mora biti oseba mukellef, čeprav avtor tega pogoja v izjavi ne
navede. Kakorkoli, pogoj je pravilen. Mukellef je oseba, ki je dolžna
izpolnjevati islamske zapovedi. V fiqhskih definicijah mukellef poseduje dve
lastnosti: mora biti razumen oz. prišteven in mora biti v puberteti ali
starejši.
KAJ POMENI ADL?
JEZIKOVNI
POMEN
Beseda
adl v arabščini pomeni nekaj ravnega, kar je nasprotje nečemu ukrivljenemu.
Oseba se tako imenuje, ker ima ravno, neizkrivljeno ali nedeviantno življenje.
ŠERIATSKI
POMEN
Beseda ima
pomen pravičnoega, zaupanja vrednega, zanesljivega.
Obstajajo
številne definicije. Večinski del uleme sprejema splošno definicijo: to je
nekdo, ki izvaja islamske zapovedi, se vzdržuje velikih grehov in ne vztraja v
manjših grehih.
Imam
Ahmed je imel višji standard. Ni sprejemal pričanja osebe, ki je bila znana po
tem, da ne opravlja vitr molitve. Zavrnil je pričanje osebe, če je le-ta
opustila kakšno pomembno dejanje čaščenja. Čaščenje, kot je vitr molitev, ni
obvezna, vendar je imam Ahmed ljudi držal na višjih standardih.
Ulema
hanbelijskega mezheba je pojasnila, da je imel imam Ahmed višji standard le v
finančnih zadevah. Zavračal je pričanje v finančnih zadevah, če oseba ni opravljala
vitr molitve, in sicer iz razloga, ker finance zahtevajo večjo samokontrolo. Pri
poslovanju in trgovini obstaja večja verjetnost, da človek laže ali goljufa
zaradi želje po materialni dobiti. Obstaja torej povečano tveganje za nepoštenost.
PRIČANJE
ALKOHOLIKA ALI PODOBNEGA GREŠNIKA
Ali
upoštevamo njegovo pričanje? Če se je pokesal in upošteval vsa pravila kesanja,
potem sprejemamo njegovo pričanje. Kajti če zavrnemo pričanje nekdanjih velikih
grešnikov, ki so se pokesali, potem skoraj ne bi bilo verodostojnega človeka.
Ko se pokesa, zopet postane zaupanja vreden in zanesljiv. Seveda pod pogojem,
da izpolni in izvrši zahteve povezane s tevbo (kesanjem).
ALI MORA
IMETI DOBER VID?
Ulema je
dejala, da je eden od pogojev dober vid. Nekateri so celo kritizirali avtorja
te knjige, češ da bi moral poleg lastnosti adl dodati tudi dober vid, saj je le-ta
pogoj nujno potreben za specifično nalogo, o kateri priča.
Drugi
del uleme je branil avtorja: ko je oseba verodostojna in zaupanja vredna, to
vključuje tudi dober vid. Ker je zaupanja vreden, ne bo pričal o tem, česar ni
videl. Zato naj bi bil pogoj dobrega vida vključen pod pogojem adl.
Protiargument
prvih učenjakov je bil: čeprav je zaupanja vreden, lahko zaradi slabega vida podvomi
v svoje videnje, ali se zaradi slabega vida nenamerno zmoti in iskreno misli,
da je videl nekaj, česar v resnici sploh ni bilo – in to ni na nikršen način
povezano s tem, da je zaupanja vreden. Iz tega razloga je dober vid dodaten pogoj,
ki bi ga avtor moral omeniti.
KOLIKO
PRIČ JE POTREBNIH?
PRVO
MNENJE
Po mnenju
avtorja in hanbelijskega mezheba, ter tudi po mnenju imama Ahmeda in po
izbranih mnenjih imama Eš-Šafi'ija, Tirmizija, Nevevija, Omarja, Alija, Ibn Omarja,
Ibnul-Mubaraka in mnogih drugih, je potrebna ena oseba. Njihov dokaz je hadis v
Sunenu Ebu Davuda, za verodostojnega pa so ga ocenili Ibn Hibban, Hakim, Ibn
Hazm.
Ibn Omar
je rekel: ''Ljudje so opazovali hilal, pa sem ga videl jaz in o tem obvestil
Allahovega Poslanca ﷺ, ki je nato začel s postom in ljudem ukazal, naj se postijo.''
Ta hadis
je dokaz, da ena oseba zadostuje za začetek ramadana. Allahov Poslanec ﷺ je sprejel pričanje Ibn Omarja in na podlagi tega razglasil
začetek ramadana. To je prvo in pravilno mnenje.
DRUGO
MNENJE
Drugo
mnenje je od Uqme, Malika, El-Evza'ija, El-Lejsa in nekaterih drugih učenjakov:
za začetek ramadana sta potrebni dve priči. Njihov dokaz je hadis Allahovega
Poslanca
ﷺ, ki ga je zabeležil imam Ahmed:
''Če pričata dve priči, začnite s postom ali prekinite.''
Bodite
pozorni: če imamo dve priči, ni rekel, da potrebujemo dve priči. Ni rekel, da
moramo imeti dve priči, temveč: ''Če pričata dve priči ...'' Seveda
lahko sklepate, da je ciljal na dve obvezni priči, vendar v hadisu to ni
izrecno navedeno. Splošen pomen hadisa je: če se zgodi, da imamo dve priči,
potem se postimo, vendar to ne pomeni, da moramo zavrniti, če imamo le eno
pričo.
Hadis od
Ibn Omarja jasno potrjuje pričanje ene osebe.
V takem
scenariju je pravilo v usulu naslednje: če obstaja specifičen hadis in je to
hadis prve skupine, v katerem je Allahov Poslanec ﷺ sprejel
pričanje ene osebe, istočasno pa obstaja tudi splošen ali generalen hadis in to
je hadis druge skupine – če obstaja konflikt med specifičnim in splošnim
hadisom, potem ju združimo. Če združevanje ni mogoče, upoštevamo dodatne
dejavnike. Kot smo videli je ta dva hadisa povsem enostavno združiti.
TRETJE
MNENJE
Ebu
Hanifa je rekel, da v stituaciji oblačnosti sledimo temu, kar so rekli hanabila:
zadostuje ena priča. Če je nebo jasno, potrebujemo več kot eno pričo. Zakaj? Če
je oblačno, potem je povsem razumljivo, da hilala ne bo videlo mnogo ljudi,
zato zadostuje ena priča. Če je nebo jasno, ga bodo morali videti mnogi, kar
zahteva večje število prič.
Povedati
hoče, da si je težko predstavljati, da na jasnem nebu le ena oseba vidi hilal,
zato potrebujemo več kot eno osebo, medtem ko na oblačen dan sprejmemo tudi eno
osebo, saj je težje videti hilal, zato ga bo veliko število ljudi spregledalo.
ALI
LAHKO PRIČA TUDI ŽENSKA?
Avtor
pravi, da se pričanje ženske sprejema.
Obstaja
nesoglasje, ali obveščanje o videnju hilala sodi v šehada ali iqrar? Iqrar pomeni
sporočanje ali prenos informacije, ki ni na ravni šehada. Na primer, ko ženska prenese
hadis, se to imenuje sporočanje, pripovedovanje, prenos informacij, potrjevanje.
Imamo veliko število žensk v verigah prenašalcev hadisov. Nikoli ni nihče
rekel, da veriga prenašalcev hadisa zahteva dve ženski.
Ali je
pričanje o videnju hilala iqrar? Če je tako, potem lahko priča tudi ena ženska
in ne potrebuje druge ženske poleg nje. Če pa se pričanje o videnju hilala
šteje za šehada, potem se ne sprejme od ene same ženske.
Ibn
Hazm, Ahmed in Eš-Šafi'i so menili, da je pričanje o videnju hilala iqrar, sporočanje,
prenos informacij, potrjevanje, tako da sta ženska in moški v tej zadevi enaka.
DEČEK
PRED DOBO PUBERTETE
Velika
večina uleme ne sprejema pričanja o videnju hilala od mladoletnih oseb.
PRIČANJE
O KONCU RAMADANA
Za konec
ramadana moramo imeti dve priči. Tirmizi je dejal, da ni nesoglasja glede
obveznosti dveh prič za konec meseca ramadana in za konec vsakega drugega meseca,
izjema je le za začetek ramadana.
Izjava
avtorja:
فَإِذَا صَامُوا بِشَهَادَةِ وَاحِدٍ ثَلَاثِينَ يَوْماً فَلَمْ يُرَ الهِلَالُ، أَوْ صَامُوا لِأَجْلِ غَيْمٍ : لَمْ يُفْطِرُوا
Če so se
po pričanju ene osebe postili trideset dni, hilal pa ni bil viden, ali so se
postili zaradi oblačnosti: ne prekinejo (posta).
DOLOČANJE
KONCA RAMADANA
PRVA
SITUACIJA
Ramadanski
post začnemo na podlagi videnja hilala, potem pa ob koncu ramadana v tridesetem
dnevu ramadana ne vidimo hilala.
DRUGA
SITUACIJA
Ramadanski
post začnemo na dan dvoma. To je po napačnem mnenju v eni od predhodnih avtorjevih
izjav: če je oblačno, potem s postom začnemo naslednji dan. To je situacija, s
katero se sploh ne bomo ukvarjali. Zakaj? Ker ne bi smeli začeti ramadana na
dan dvoma.
PRVO
MNENJE
Če na
začetku ramadana le ena oseba priča in potrdi videnje hilala, potem se postimo
enaintrideseti dan ramadana, tj. nadaljujmo s postom in se postimo
enaintrideset dni.
Pravijo,
da za zaključek ramadana potrebujemo dve priči. Iz tega sledi: če se ramadan
konča na trideseti dan, bo o tem pričala samo ena oseba – tista z začetka ramadana,
ki je bila priča za začetek ramadana. Vendar za konec ramadana potrebujemo dve
priči, ki pa jih nimamo, zato bomo nadaljevali in se postili enaintrideset dni.
V bistvu so konec ramadana vezali za videnje hilala na začetku ramadana.
To je
eno od mnenj v hanbelijskem mezhebu.
DRUGO
MNENJE
Drugo mnenje
v hanbelijskem mezhebu je mnenje imama Ahmeda in je pravilno. To je tudi mnenje
Eš-Šafi'ija in Ebu Hanife. Če ramadan doseže trideset dni in nimamo dveh prič,
potem dopolnimo trideset dni, naslednji dan je eid.
NEKDO
VIDI HILAL ZA ZAČETEK RAMADANA, MEDTEM KO JE SAM
Avtor
nadaljuje:
وَمَنْ رَأَى وَحْدَهُ هِلَالَ رَمَضَانَ وَرُدَّ قَوْلُهُ ، أَوْ رَأَى هِلَالَ شَوَّالٍ : صَامَ
Kdor
vidi hilal ramadana, a je njegova izjava zavrnjena, ali vidi hilal ševvala: naj
se posti.
Nekdo
vidi hilal, vendar je nekje na svetu, kjer je povsem sam. Ko vidi hilal, se
mora začeti postiti, saj je za začetek ramadana potrebna samo ena priča.
Če nekdo
vidi hilal, odide h kalifu, emirju, kadiji, šejhu, ki pa njegovo pričanje zavrnejo.
Čeprav ga zavrnejo, se mora začeti postiti. Zanj se je ramadan začel.
NEKDO VIDE
HILAL ZA KONEC RAMADANA, MEDTEM KO JE SAM
Nadaljuje s postom, saj sta za konec ramadana potrebni dve priči.
Komentarji
Objavite komentar