Avtor pravi:
بَابُ مَا يُفْسِدُ الصَّوْمَ، وَيُوجِبُ الكَفَّارَةَ
Poglavje
(o tem), kaj pokvari post in zahteva keffaret.
Obstajajo
tri glavne stvari, ki razveljavljajo post, za katere obstaja idžma', tj. spolni
odnos, prehranjevanje in pitje, pri skoraj vseh ostalih so razhajanja med ulemo.
KEFFARET
Odkup.
Splošno znano je, da je keffaret v obliki osvoboditve sužnja ali dvomesečnega
posta ali nahranitvi 60-ih siromakov.
Avtor kot prvo navede:
مَنْ أَكَلَ ، أَوْ شَرِبَ، أَوِ اسْتَعَطَ
Kdor jé,
ali pije, ali njuha.
Prehranjevanje
je dajanje nečesa v želodec skozi usta. To je splošna definicija in vključuje, ko
jeste nekaj koristnega, prijetnega, ali nekaj škodljivega, neokusnega, ali
nevtralnega. Nekateri učenjaki pravijo, da post pokvarijo samo hranljive
sestavine, vendar je to zelo šibko in osamljeno mnenje.
Pitje
vključuje vse tekočine, koristne, škodljive, nekoristne ali nevtralne.
Post
pokvari tudi tisto, kar v želodec pride skozi nos. To je tisto, kar všmrkate
kot kapljice za v nos, ali kakšno zdravilo, ki si ga nakapate v nos. To pokvari
post.
Ko je
Allahov Poslanec ﷺ
govoril o abdestu, je med drugim rekel: ''Dobro
izperi nos, razen ko se postiš.'' (zabeležil Ebu Davud; sahih)
Avtor
nadaljuje:
أَوِ احْتَقَنَ
Ali vbrizga.
Torej ko
nekaj vbrizganega doseže želodec. Mnenje imama Ahmeda in večine uleme – in to
so mnenje so zavzeli na podlagi analogije (kijas) – vse, kar vstopi s katere
koli vstopne točke, razveljavi post.
Ibn Tejmijje
se je razlikoval od večine. Rekel je, da huqna, tj. vbrizgavanje nečesa v anus
ne prekine posta, saj se ne šteje za hrano ali vodo, a edina stvar, za katero
imamo dokaze, da razveljavi post, je hrana in voda.
Ko gre
za vprašanja, kjer se ulema razhaja (opomba: ulema, ne mi ostali), ali nekaj
razveljavlja post ali ne, se zatekamo k načelu, da to nekaj posta ne
razveljavlja, če za to ni dokazov, kajti za trditev vedno potrebujemo dokaz.
Avtor
nadaljuje:
أَوِ اكْتَحَلَ بِمَا يَصِلُ إِلَى حَلْقِهِ
Ali si nanese
kohl (surmo), ki mu je segel do grla.
Prvo
mnenje imama Ahmeda in hanabila, in enako pravi avtor, če kohl pride do grla,
to razveljavi post, saj postane kot hrana ali voda.
Drugo
mnenje je Malikovo. Rekel je, da kohl razveljavi post, ne glede ali pride do
grla ali ne.
Tretje
mnenje od Ebu Hanife, Eš Šafi'ija, Ibn Tejmijje. Rekli so, tudi če pride do
grla, to ne razveljavi posta, ker kohl ni hrana ali voda. Zadnje mnenje je
verjetno najbolj pravilno.
V
Kur'anu in Sunnetu ni nobenega dokaza, da kohl razveljavlja post. Zato se
zatečemo k pravilu, če ni dokazov za prepoved, potem menimo, da to ne razveljavi
posta.
Izjava
avtorja:
أَوْ أَدْخَلَ إِلَى جَوْفِهِ شَيْئاً مِنْ أَيِّ مَوْضِعِ كَانَ غَيْرَ إِحْلِيلِهِ
Ali od
koder koli nekaj vstavi v svoje telo, razen sečnico.
Prvo
mnenje. To je pravzaprav izbrano mnenje hanbelijskega mezheba. Če greste na
pregled in vam skozi katerokoli vstopno točko nekaj vstavijo, razveljavite post.
Izjema je sečnica.
Drugo
mnenje je v nasprotju s hanbelijskim mezhebom: veljavna osnova za razveljavitev
posta je lahko le v primeru, če predmet, ki so ga vstavili v telo, vsebuje olje
ali maščobo. Pravilno mnenje je sprejel Ibn Tejmijje: ne prekine posta, razen
če ta stvar postane alternativa hrani. Kar pomeni, da to odprtino uporabijo za
vnos hrane. Infuzija, s katero telo dobiva hrano, razveljavi post.
Zakaj je
avtor naredil edino izjemo za sečnico? Ker ne pride do želodca: bodisi pride
ven z urinom, bodisi se nakopiči v sečnici. Tako po mnenju avtorja rektalne
injekcije razveljavijo post, medtem ko uretralne injekcije ne. Rekli smo, da je
pravilno mnenje, da ne eno ne drugo ne razveljavi posta.
Avtor
nadaljuje:
أَوِ اسْتَقَاءَ
Ali
bruha.
Ko nekdo
bruha ali izzove bruhanje.
PRVO
MNENJE
Če nekdo
izzove bruhanje in bruha, mu to prekine post. Če ne bruha, ampak izziva
bruhanje, to ne prekine posta. Izzivanje bruhanja ne pomeni le potiskanje prsta
v grlo, temveč tudi namerno gledanje nečesa, kar vam ni všeč. Včasih namerno
vohanje nečesa, kar vam ni všeč, ali stiskanje trebuha. Če nekdo na kakršen
koli način namerno izzove bruhanje, je njegov post razveljavljen. Njihov dokaz
je:
Allahov Poslanec ﷺ je
rekel: ''Kogar nadvlada bruhanje, ne potrebuje nadokaditi, a kdor namerno
bruha, naj nadoknadi.'' (zabeležil Tirmizi)
Kar
pride iz grla v obliki sline, se ne šteje za bruhanje.
DRUGO
MNENJE
Drugo
mnenje je, da bruhanje nikakor ne izniči posta. Ni pomembno, ali je namerno ali
nenamerno. Njihovo pravilo temelji na pravilu, da post razveljavlja, kar pride
v telo, ne kar gre iz telesa. To je že samo po sebi napačno. Kajti če nekdo med
postom izlije spermo, potem po njihovem to ne razveljavi posta, kar je povsem
očitno napačno mnenje.
Avtor
pravi:
أَوِ اسْتَمْنَى
Ali masturbira.
Masturbira
do točke ejakulacije, bodisi ročno bodisi kako drugače. To razveljavlja post po
mnenju vseh štirih imamov.
Naprej:
أَوْ بَاشَرَ فَأَمْنَى ، أَوْ أَمْنَى
Ali z
božanjem ejakulira ali predejakulira.
Poljubljanje
in dotikanje do točke ejakulacije ali tekočine pred ejakulacijo; po mnenju
avtorja ejakulacija sperme med igro s soprogo razveljavlja post.
Hanbelijsko
mnenje je, da človek, ki masturbira brez brez ejakulacije sperme ali
predejakulacijske tekočine, ne razveljavi posta. Če je nekdo igriv s svojo soprogo,
seveda brez spolnega odnosa in in brez ejakulacije sperme ali predejakulacijske
tekočine, to ne razveljavi posta.
Sperma
ali meni je čista – morate se oprhati oz. stuširati. Urin je nečist ali najs – če
kapne na oblačilo, ga je takoj potrebno oprati.
Predejakulacijska
tekočina ali mezi je vmes. Moški mora umiti svoje intimne dele, vključno z
modi, ni pa potrebno prhanje in ni vam potrebno prati oblačil. Islam je to
olajšal, saj je pri nekaterih moških mezi pogost.
PRVO
MNENJE
Hanbelije
pravijo, da je izliv mezija, predejakulacijske tekočine, podobno izlivu sperme,
zato razveljavi post.
DRUGO
MNENJE
Ibn Tejmijje
je imel nasprotno mnenje, ko gre za mezi, predejakulacijsko tekočino, in rekel,
da ne razveljavi posta, ker je mezi posledica manjše želje kot pri meniju.
Sperma oslabi telo in je popolnoma drugačna od predejakulacijske tekočine, zato
je neprimerljiva s spermo.
Pravilno
mnenje je Ibn Tejmijjevo. Govorimo o postu, ki je ibadet. Če želite reči, da
nekaj razveljavi dejanje čaščenja, potem potrebujemo dokaz, za razveljavitev
posta z predejakulacijsko tekočino pa nimamo dokazov.
Avtor
nadaljuje:
أَوْ كَرَّرَ النَّظَرَ فَأَنْزَلَ
Ali
ejakulira zaradi nenehnega gledanja.
Nenehno
gledanje pomeni večkraten pogled, zagledanost ali buljenje. Če pogleda enkrat,
vendar se drugič zadrži, a kljub temu ejakulira, potem njegov post ni
razveljavljen, ker je Allahov Poslanec ﷺ izvzel prvi
nenadni pogled.
Allahov
Poslanec ﷺ je rekel: ''O, Ali, ne meči pogleda enega za drugim, prvi ti bo
odpuščen, drugi ne bo.'' (zabeležil Tirmizi)
Če človek
pogleda enkrat in nato zadrži pogled ter strmi, potem pa ejakulira, to
razveljavi post.
Če nekdo
razmišlja (nič več ne gleda z očmi) ali si domišlja oz. sanjari, potem pa
ejakulira, to ne razveljavi posta, saj nam je Allahov Poslanec ﷺ rekel: ''Vzvišeni Allah je mojim sledilcem odpustil, kar v sebi
pomislijo, če tega ne storijo ali izrazijo z jezikom.'' (muttefekun alejh)
Če se
nekdo začne erotično pogovarjati s soprogo in ejakulira, to spada med stalen
pogled. Če veste, da bo prišlo do ejakulacije, morate prenehati. Ne smete si
dovoliti, da pride do te točke.
Avtor
pravi:
أَوْ حَجَمَ أَوِ احْتَجَمَ وَظَهَرَ دَمْ
Ali izvaja
hidžamo, ali se mu izvaja hidžama, če se pojavi kri.
Dodal
je, če se med hidžamo pojavi kri, saj se pri nekaterih ljudeh ne pojavi.
Avtorjeva izjava je splošna. To pomeni, da je lahko hidžama na glavi, na hrbtu,
na ramenih; lahko je veliko ali malo krvi. Izjava je torej splošna.
PRVO
MNENJE
Prvo
mnenje je mnenje imama Ahmeda in hanabila. Enako je sprejel Ibn Tejmijje.
Pokvarila
sta post tako tisti, ki izvede hidžamo, kot tisti, komur se izvede. (zabeležili Ahmed, Ebu Davud, Ibn Madža, Darimi)
Ibn Tejmijje
je menil, da je ta hadis sahih. Mnogi drugi učenjaki se ne strinjajo glede
verodostojnosti hadisa.
DRUGO
MNENJE
Mnenje
večine uleme je, da hidžama ne razveljavi posta. Njihov dokaz je popolnoma sahih
hadis v Buharijevem Sahihu od Ibn Abbasa, da je Poslanec ﷺ med
postom izvajal hidžamo.
Obstaja
še ena predaja od Ibn Abbasa, prav tako v Buharijevem sahihu, da hidžama
razveljavi post zaradi povzročanja oslabelosti. Kasneje jo je Allahov Poslanec ﷺ dovolil.
ZAKAJ
HIDŽAMA PREKINE POST?
Jasno
je, zakaj prekine post osebe, ki se ji izvaja hidžama – oseba postane šibka.
Kaj pa tisti, ki izvaja hidžamo? Odgovor na to je, da gre za ibadet. Nekaterih
stvari ne moremo razložiti. Pravimo, da so to stvari ibadeta, poslušamo, sledimo,
četudi ne vidimo modrosti v tem. Včasih poznamo modrost stvari. Včasih spoznamo
modrost skozi dokaze. Včasih se naučimo modrosti preko idžme.
Ibn Tejmijje
je poskušal pokazati modrost v tej zadevi. Rekel je, da tisti, komur se izvaja
hidžama, postane šibak. Če se posti ves dan, hidžama lahko vpliva na njegovo
zdravje, bodisi kratkoročno ali morda celo dolgoročno. Rekel je, da je treba to
storiti samo zaradi velike potrebe: če nekdo nujno potrebuje hidžamo, potem
lahko prekine post in jo naredi. Pade v kategorijo osebe, ki je v ramadanu
zbolela in mora jemati zdravila.
Kaj pa
tisti, ki izvaja hidžamo? Ibn Tejmijje je rekel, da so v tistem času kri sesali
z usti, zato je obstajala velika verjetnost, da bodo nekaj krvi pogoltnili.
Zaradi tega je post te osebe razveljavljen. Pravzaprav bi bila velika izjema,
če pri sesanju ne bi pogoltnil vsaj malo krvi, pravila pa ne temeljijo na izjemah.
Zato tisti, ki izvaja hidžamo, prekine post. To je pravzaprav šibkejše mnenje.
To ni pravilno mnenje.
Po tem
mnenju, če sklepamo, da je to modrost izza prepovedi, danes krvi ne sesajo z
usti, ampak obstajajo drugi načini. To torej pomeni, da post tistega, ki izvaja
hidžamo, ne bi bil razveljavljen.
PRAVILNO
MNENJE
Hidžama
ne razveljavi posta.
Iz tega
izhajajo s hidžamo povezane situacije: če vam je potrebno vzeti kri za neke
specifične zdravniške preglede, ali se vam iz nosa ulije kri, ni verodostojnega
dokaza, da bi to razveljavilo post.
Avtor
zaključuje odstavek:
عَامِداً ، ذَاكِراً لِصَوْمِهِ : فَسَدَ
Namenoma,
zavedajoč se, pokvari svoj post.
Kdor nekaj
od zgoraj naštetega naredi namerno, zavestno, zavedajoč se svojega obveznega
posta, ta je pokvaril, prekinil oz. razveljavil svoj post.
Komentarji
Objavite komentar