Preskoči na glavno vsebino

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (11. del)

Avtor pravi:

بَابُ مَا يُفْسِدُ الصَّوْمَ، وَيُوجِبُ الكَفَّارَةَ

Poglavje (o tem), kaj pokvari post in zahteva keffaret.

Obstajajo tri glavne stvari, ki razveljavljajo post, za katere obstaja idžma', tj. spolni odnos, prehranjevanje in pitje, pri skoraj vseh ostalih so razhajanja med ulemo.

KEFFARET

Odkup. Splošno znano je, da je keffaret v obliki osvoboditve sužnja ali dvomesečnega posta ali nahranitvi 60-ih siromakov.

Avtor kot prvo navede:

مَنْ أَكَلَ ، أَوْ شَرِبَ، أَوِ اسْتَعَطَ

Kdor jé, ali pije, ali njuha.

Prehranjevanje je dajanje nečesa v želodec skozi usta. To je splošna definicija in vključuje, ko jeste nekaj koristnega, prijetnega, ali nekaj škodljivega, neokusnega, ali nevtralnega. Nekateri učenjaki pravijo, da post pokvarijo samo hranljive sestavine, vendar je to zelo šibko in osamljeno mnenje.

Pitje vključuje vse tekočine, koristne, škodljive, nekoristne ali nevtralne.

Post pokvari tudi tisto, kar v želodec pride skozi nos. To je tisto, kar všmrkate kot kapljice za v nos, ali kakšno zdravilo, ki si ga nakapate v nos. To pokvari post.

Ko je Allahov Poslanec govoril o abdestu, je med drugim rekel: ''Dobro izperi nos, razen ko se postiš.'' (zabeležil Ebu Davud; sahih)

Avtor nadaljuje:

أَوِ احْتَقَنَ

Ali vbrizga.

Torej ko nekaj vbrizganega doseže želodec. Mnenje imama Ahmeda in večine uleme – in to so mnenje so zavzeli na podlagi analogije (kijas) – vse, kar vstopi s katere koli vstopne točke, razveljavi post.

Ibn Tejmijje se je razlikoval od večine. Rekel je, da huqna, tj. vbrizgavanje nečesa v anus ne prekine posta, saj se ne šteje za hrano ali vodo, a edina stvar, za katero imamo dokaze, da razveljavi post, je hrana in voda.

Ko gre za vprašanja, kjer se ulema razhaja (opomba: ulema, ne mi ostali), ali nekaj razveljavlja post ali ne, se zatekamo k načelu, da to nekaj posta ne razveljavlja, če za to ni dokazov, kajti za trditev vedno potrebujemo dokaz.

Avtor nadaljuje:

أَوِ اكْتَحَلَ بِمَا يَصِلُ إِلَى حَلْقِهِ

Ali si nanese kohl (surmo), ki mu je segel do grla.

Prvo mnenje imama Ahmeda in hanabila, in enako pravi avtor, če kohl pride do grla, to razveljavi post, saj postane kot hrana ali voda.

Drugo mnenje je Malikovo. Rekel je, da kohl razveljavi post, ne glede ali pride do grla ali ne.

Tretje mnenje od Ebu Hanife, Eš Šafi'ija, Ibn Tejmijje. Rekli so, tudi če pride do grla, to ne razveljavi posta, ker kohl ni hrana ali voda. Zadnje mnenje je verjetno najbolj pravilno.

V Kur'anu in Sunnetu ni nobenega dokaza, da kohl razveljavlja post. Zato se zatečemo k pravilu, če ni dokazov za prepoved, potem menimo, da to ne razveljavi posta.

Izjava avtorja:

أَوْ أَدْخَلَ إِلَى جَوْفِهِ شَيْئاً مِنْ أَيِّ مَوْضِعِ كَانَ غَيْرَ إِحْلِيلِهِ

Ali od koder koli nekaj vstavi v svoje telo, razen sečnico.

Prvo mnenje. To je pravzaprav izbrano mnenje hanbelijskega mezheba. Če greste na pregled in vam skozi katerokoli vstopno točko nekaj vstavijo, razveljavite post. Izjema je sečnica.

Drugo mnenje je v nasprotju s hanbelijskim mezhebom: veljavna osnova za razveljavitev posta je lahko le v primeru, če predmet, ki so ga vstavili v telo, vsebuje olje ali maščobo. Pravilno mnenje je sprejel Ibn Tejmijje: ne prekine posta, razen če ta stvar postane alternativa hrani. Kar pomeni, da to odprtino uporabijo za vnos hrane. Infuzija, s katero telo dobiva hrano, razveljavi post.

Zakaj je avtor naredil edino izjemo za sečnico? Ker ne pride do želodca: bodisi pride ven z urinom, bodisi se nakopiči v sečnici. Tako po mnenju avtorja rektalne injekcije razveljavijo post, medtem ko uretralne injekcije ne. Rekli smo, da je pravilno mnenje, da ne eno ne drugo ne razveljavi posta.


Avtor nadaljuje:

أَوِ اسْتَقَاءَ

Ali bruha.

Ko nekdo bruha ali izzove bruhanje.

PRVO MNENJE

Če nekdo izzove bruhanje in bruha, mu to prekine post. Če ne bruha, ampak izziva bruhanje, to ne prekine posta. Izzivanje bruhanja ne pomeni le potiskanje prsta v grlo, temveč tudi namerno gledanje nečesa, kar vam ni všeč. Včasih namerno vohanje nečesa, kar vam ni všeč, ali stiskanje trebuha. Če nekdo na kakršen koli način namerno izzove bruhanje, je njegov post razveljavljen. Njihov dokaz je:

Allahov Poslanec je rekel: ''Kogar nadvlada bruhanje, ne potrebuje nadokaditi, a kdor namerno bruha, naj nadoknadi.'' (zabeležil Tirmizi)

Kar pride iz grla v obliki sline, se ne šteje za bruhanje.

DRUGO MNENJE

Drugo mnenje je, da bruhanje nikakor ne izniči posta. Ni pomembno, ali je namerno ali nenamerno. Njihovo pravilo temelji na pravilu, da post razveljavlja, kar pride v telo, ne kar gre iz telesa. To je že samo po sebi napačno. Kajti če nekdo med postom izlije spermo, potem po njihovem to ne razveljavi posta, kar je povsem očitno napačno mnenje.

Avtor pravi:

أَوِ اسْتَمْنَى

Ali masturbira.

Masturbira do točke ejakulacije, bodisi ročno bodisi kako drugače. To razveljavlja post po mnenju vseh štirih imamov.

Naprej:

أَوْ بَاشَرَ فَأَمْنَى ، أَوْ أَمْنَى

Ali z božanjem ejakulira ali predejakulira.

Poljubljanje in dotikanje do točke ejakulacije ali tekočine pred ejakulacijo; po mnenju avtorja ejakulacija sperme med igro s soprogo razveljavlja post.

Hanbelijsko mnenje je, da človek, ki masturbira brez brez ejakulacije sperme ali predejakulacijske tekočine, ne razveljavi posta. Če je nekdo igriv s svojo soprogo, seveda brez spolnega odnosa in in brez ejakulacije sperme ali predejakulacijske tekočine, to ne razveljavi posta.

Sperma ali meni je čista – morate se oprhati oz. stuširati. Urin je nečist ali najs – če kapne na oblačilo, ga je takoj potrebno oprati.

Predejakulacijska tekočina ali mezi je vmes. Moški mora umiti svoje intimne dele, vključno z modi, ni pa potrebno prhanje in ni vam potrebno prati oblačil. Islam je to olajšal, saj je pri nekaterih moških mezi pogost.

PRVO MNENJE

Hanbelije pravijo, da je izliv mezija, predejakulacijske tekočine, podobno izlivu sperme, zato razveljavi post.

DRUGO MNENJE

Ibn Tejmijje je imel nasprotno mnenje, ko gre za mezi, predejakulacijsko tekočino, in rekel, da ne razveljavi posta, ker je mezi posledica manjše želje kot pri meniju. Sperma oslabi telo in je popolnoma drugačna od predejakulacijske tekočine, zato je neprimerljiva s spermo.

Pravilno mnenje je Ibn Tejmijjevo. Govorimo o postu, ki je ibadet. Če želite reči, da nekaj razveljavi dejanje čaščenja, potem potrebujemo dokaz, za razveljavitev posta z predejakulacijsko tekočino pa nimamo dokazov.

Avtor nadaljuje:

أَوْ كَرَّرَ النَّظَرَ فَأَنْزَلَ

Ali ejakulira zaradi nenehnega gledanja.

Nenehno gledanje pomeni večkraten pogled, zagledanost ali buljenje. Če pogleda enkrat, vendar se drugič zadrži, a kljub temu ejakulira, potem njegov post ni razveljavljen, ker je Allahov Poslanec ﷺ izvzel prvi nenadni pogled.

Allahov Poslanec je rekel: ''O, Ali, ne meči pogleda enega za drugim, prvi ti bo odpuščen, drugi ne bo.'' (zabeležil Tirmizi)

Če človek pogleda enkrat in nato zadrži pogled ter strmi, potem pa ejakulira, to razveljavi post.

Če nekdo razmišlja (nič več ne gleda z očmi) ali si domišlja oz. sanjari, potem pa ejakulira, to ne razveljavi posta, saj nam je Allahov Poslanec rekel: ''Vzvišeni Allah je mojim sledilcem odpustil, kar v sebi pomislijo, če tega ne storijo ali izrazijo z jezikom.'' (muttefekun alejh)

Če se nekdo začne erotično pogovarjati s soprogo in ejakulira, to spada med stalen pogled. Če veste, da bo prišlo do ejakulacije, morate prenehati. Ne smete si dovoliti, da pride do te točke.

Avtor pravi:

أَوْ حَجَمَ أَوِ احْتَجَمَ وَظَهَرَ دَمْ

Ali izvaja hidžamo, ali se mu izvaja hidžama, če se pojavi kri.

Dodal je, če se med hidžamo pojavi kri, saj se pri nekaterih ljudeh ne pojavi. Avtorjeva izjava je splošna. To pomeni, da je lahko hidžama na glavi, na hrbtu, na ramenih; lahko je veliko ali malo krvi. Izjava je torej splošna.

PRVO MNENJE

Prvo mnenje je mnenje imama Ahmeda in hanabila. Enako je sprejel Ibn Tejmijje.

Pokvarila sta post tako tisti, ki izvede hidžamo, kot tisti, komur se izvede. (zabeležili Ahmed, Ebu Davud, Ibn Madža, Darimi)

Ibn Tejmijje je menil, da je ta hadis sahih. Mnogi drugi učenjaki se ne strinjajo glede verodostojnosti hadisa.

DRUGO MNENJE

Mnenje večine uleme je, da hidžama ne razveljavi posta. Njihov dokaz je popolnoma sahih hadis v Buharijevem Sahihu od Ibn Abbasa, da je Poslanec med postom izvajal hidžamo.

Obstaja še ena predaja od Ibn Abbasa, prav tako v Buharijevem sahihu, da hidžama razveljavi post zaradi povzročanja oslabelosti. Kasneje jo je Allahov Poslanec dovolil.

ZAKAJ HIDŽAMA PREKINE POST?

Jasno je, zakaj prekine post osebe, ki se ji izvaja hidžama – oseba postane šibka. Kaj pa tisti, ki izvaja hidžamo? Odgovor na to je, da gre za ibadet. Nekaterih stvari ne moremo razložiti. Pravimo, da so to stvari ibadeta, poslušamo, sledimo, četudi ne vidimo modrosti v tem. Včasih poznamo modrost stvari. Včasih spoznamo modrost skozi dokaze. Včasih se naučimo modrosti preko idžme.

Ibn Tejmijje je poskušal pokazati modrost v tej zadevi. Rekel je, da tisti, komur se izvaja hidžama, postane šibak. Če se posti ves dan, hidžama lahko vpliva na njegovo zdravje, bodisi kratkoročno ali morda celo dolgoročno. Rekel je, da je treba to storiti samo zaradi velike potrebe: če nekdo nujno potrebuje hidžamo, potem lahko prekine post in jo naredi. Pade v kategorijo osebe, ki je v ramadanu zbolela in mora jemati zdravila.

Kaj pa tisti, ki izvaja hidžamo? Ibn Tejmijje je rekel, da so v tistem času kri sesali z usti, zato je obstajala velika verjetnost, da bodo nekaj krvi pogoltnili. Zaradi tega je post te osebe razveljavljen. Pravzaprav bi bila velika izjema, če pri sesanju ne bi pogoltnil vsaj malo krvi, pravila pa ne temeljijo na izjemah. Zato tisti, ki izvaja hidžamo, prekine post. To je pravzaprav šibkejše mnenje. To ni pravilno mnenje.

Po tem mnenju, če sklepamo, da je to modrost izza prepovedi, danes krvi ne sesajo z usti, ampak obstajajo drugi načini. To torej pomeni, da post tistega, ki izvaja hidžamo, ne bi bil razveljavljen.

PRAVILNO MNENJE

Hidžama ne razveljavi posta.

Iz tega izhajajo s hidžamo povezane situacije: če vam je potrebno vzeti kri za neke specifične zdravniške preglede, ali se vam iz nosa ulije kri, ni verodostojnega dokaza, da bi to razveljavilo post.

Avtor zaključuje odstavek:

عَامِداً ، ذَاكِراً لِصَوْمِهِ : فَسَدَ

Namenoma, zavedajoč se, pokvari svoj post.

Kdor nekaj od zgoraj naštetega naredi namerno, zavestno, zavedajoč se svojega obveznega posta, ta je pokvaril, prekinil oz. razveljavil svoj post.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...