Preskoči na glavno vsebino

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (10. del)

Avtor nadaljuje:

وَمَنْ نَوَى الصَّوْمَ ثُمَّ جُنَّ ، أَوْ أُغْمِيَ عَلَيْهِ جَمِيعَ النَّهَارِ وَلَمْ يُفِقْ جُزْءاً مِنْهُ : لَمْ يَصِحَ صَوْمُهُ

In kdor se namerava postiti, a postane neprišteven ali omedli za celoten dan in v tem delu (dneva) ne pride k zavesti: post ni veljaven.

To je mezheb imama Ahmeda, Eš-Šafi'ija in Malika.

NEPRIŠTEVNOST

Če je nekdo neprišteven cel dan od zore do magriba, njegov post ni sprejet. Post je neveljaven, ker oseba ne izpolnjuje pogojev. Eden od pogojev je, da mora biti oseba prištevna. Torej, če ni prištevna, ji post ni obvezen. Post osebe ni sprejet, niti ga ne potrebuje nadoknaditi. Oseba je med tistimi, za katere hadis pravi: ''Pero je vzdignjeno od treh: spečega, dokler se ne zbudi, in otroka, dokler ne postane polnoleten, in neprištevnega, dokler se mu ne vrne razum.'' (zabeležil Ebu Davud)

SPANJE

Avtor pravi:

لَا إِنْ نَامَ جَمِيعَ النَّهَارِ

Ne, če prespi celoten dan.

Če zdrav človek prespi cel dan, je njegov post veljaven.

OMEDLEVICA

Avtor nadaljuje:

وَيَلْزَمُ المُغْمَى عَلَيْهِ : القَضَاءُ فَقَطْ

In obveznost nezavestnega: samo nadoknaditi.

Oseba omedli. Pojedel je suhur in omedlel; njegov post ni sprejet in podoben neprištevni osebi, saj njegov um ni prisoten. Za razliko od neprištevnega mora post nadoknaditi in to je mnenje večine. Enako je z nekom v komi zaradi nesreče ali bolezni.

Ebu Hanifa je bil mnenja, če je oseba nezavestna cel dan, je njen post sprejet pod pogojem, da je opravila nijet pred zoro, a že suhur je znak nijjeta. Zakaj? Rekel je, ker post pomeni dvoje: namen in vzdržnost.

Učenjaki so Ebu Hanifu odgovorili s hadisom-kudsij:

Allahov Poslanec je rekel: ''Vsako človekovo dejanje je večkratno nagrajeno: vsako dobro delo se nagrajuje od desetkrat do sedemstokrat. Vzvišeni Allah je rekel: 'Razen posta, on je Moj in Jaz za njega nagrajujem. Moj suženj zapušča svoje strasti in hrano zaradi Mene!' Posteči ima dve radosti: prvo ko prekine post, in drugo ko sreča svojega Gospodarja.'' (zabeležil Muslim)

Allah torej pravi: ''Moj suženj zapušča svoje strasti in hrano zaradi Mene!'' Oseba se vzdrži hrane in strasti zaradi Allaha. Ali to lahko stori nezavestna oseba? Ali se je vzdržala? Kaj takšnega za nezavestnega človeka ne moremo reči, ker nima volje – za abstinenco potrebuješ voljo in izbiro. Tako nam ostane le nijjet, ki pa sam po sebi ne zadostuje za veljaven post.

POVZETEK

  • če se je imel človek namen postiti in in postane neprišteven med zoro in magribom, potem je njegov post neveljaven; ni mu ga ni potrebno nadoknaditi.
  • če je nekdo nezavesten med zoro in magribom, nekateri pravijo, da je kot speča oseba, nekateri pa pravijo, da je kot neprištevna oseba. Zdi se bližje neprištevnemu. To bi pomenilo, da mu ni potrebno nadoknaditi.
  • če je oseba ponoči opravila nijjet in spala od zore do magriba; post je sprejet.

NIJJET

Avtor pravi:

وَيَجِبُ تَعْيِينُ النِّيَّةِ مِنَ اللَّيْلِ لِصَوْمِ كُلِّ يَوْمٍ وَاجِبِ، لَا نِيَّةُ الفَرِيضَةِ

Obveznost je imeti nijjet v noči pred dnevom obveznega posta, brez (specifikacije) obveznosti v nijjetu.

Namen (nijjet) je vadžib in to je idžma'. Mesto nijjeta je srce.

In ni jim bilo ukazano, razen da častijo Allaha; Njemu iskreni, pravoverni v religiji. (sura El-Bejjine:5)

Dejanja se vrednotijo glede na namero. (muttefekun alejhi)

Morate imeti čvrst namen, da se boste naslednji dan postili. To je mnenje velike večine učenjakov, med njimi Malika, Eš-Šafi'ija in Ibn Tejmijja.

Noč pomeni med magribom in zoro, od trenutka po magribu do trenutka pred zoro. Če nekdo ne načrtuje svojega nijjeta vnaprej v katerem koli delu noči, ne bo imel sprejetega posta. Eš-Šafi'i, Malik in Ahmed so rekli, kdor ponoči nima nijjeta, njegov post ni veljaven. To je pravilno mnenje.

NIJJET ZA VSAK DAN POSEBEJ ALI NIJJET ZA CELOTEN RAMADAN?

PRVO MNENJE

Avtor meni, da moraš imeti nijjet za vsak dan. To je v skladu s splošnim mnenjem imama Ahmeda in to je mezheb hanabila.

DRUGO MNENJE

Drugi del uleme pravi, če si ibadeti sledijo eden za drugim kot ramadan, noč za nočjo, dan za dnem, potem zadostuje en nijjet, dokler se veriga dogodkov ne prekine. Če ga prekinete, na primer zaradi potovanja, ali zbolite ali ima ženska svoj menstrualni ciklus, morate po vrnitvi k postu v ramadanu obnoviti nijjet.

Bolj pravilno je mnenje, da je za ves mesec potreben samo en nijjet.

Zakaj avtor na koncu izjave pravi, brez (specifikacije) obveznosti v nijjetu (لَا نِيَّةُ الفَرِيضَةِ)? To pomeni, da vam ni potrebno imeti posebnega nijjeta, da je ta post vadžib. Če nekdo reče, da se bo postil v ramadanu, to že samo po sebi pomeni, da je vadžib.

Avtor pravi:

وَيَصِحُ النَّفْلُ بِنِيَّةٍ مِنَ النَّهَارِ - قَبْلَ الزَّوَالِ، وَبَعْدَهُ 

A prostovoljne (vrste posta) veljajo z nijjetom tekom dneva dan – pred poldnevom ali po njem.

Od Aiše se pripoveduje, da je rekla: ''Nekega dne je prišel Allahov Poslanec in vprašal: 'Aiša, imaš kaj (za jesti)?' pa se odgovorila: 'Allahov poslanec , nimamo ničesar.' Nato je Allahov Poslanec rekel: 'Potemtakem se bom postil.' '' (zabeležil Muslim)

Postiti se je torej začel tekom dneva.

PRVO MNENJE

To je mnenje imama Ahmeda, Eš-Šafi'ija in Ebu Hanife, če na začetku dneva ne storite ničesar, s čimer bi prekinili post, lahko spremenite svoj nijjet in se začnete postite.

DRUGO MNENJE

Malik je rekel, da moraš imeti nijjet večer prej kot pri obveznem postu. Rekel je, da je dokaz za to hadis: ''Kdor nima nijjeta pred zoro, zanj ni posta.'' (zabeležil Ebu Davud, Tirmizi in Nesai; sahih)

Dokaza torej združimo: hadis, ki ga je uporabil Malik, jasno govori o obveznem postu, Aišin hadis pa o neobveznem postu.

TRETJE MNENJE

Pravijo, da je Allahov Poslanec v Aišinem hadisu to rekel v jezikovnem smislu, v prenesenem pomenu, ne v smislu ibadeta. To bi pomenilo, da ni imela hrane, zato je rekel, da se bo postil od hrane.

Odgovor na to je, ko Allahov Poslanec nekaj reče, se govor vzame v šeriatski definiciji in ne v jezikoslovnem pomenu.

KOLIKŠNO NAGRADO IMA ZA POST?

O tem obstajata dve mnenji.

Nekateri pravijo, da dobi nagrado za celoten dan – sklepajo, da je post ibadet celotnega dne, in je kot takšen nedeljiv, nemogoče ga je razčleniti na več posameznih delov, zato oseba dobi nagrado za celoten dan.

Druga skupina pravi, da dobi nagrado samo od točke, ko je imel nijjet, do sončnega zahoda. To je verjetno bolj pravilno od obeh mnenj.

PRED POLDNEM ALI PO NJEM

Če podrobno pogledate knjige o fiqhu, obstaja mnenje, ki pravi: če je pred poldnevom, lahko začnete s postom in spremenite svoj nijjet, po poldnevu pa tega ne morete. argumentirajo, da je po poldnevu večji del dneva minil brez nijjeta za post. Zavedati se morate, da je v fiqhu veliko stvari, za katere nimajo dokazov, zato se zatekajo k sklepanju.

Avtor je imel prav, ni važno ali je pred poldnevom ali po njem, ker pravzaprav ni nobenih dokazov, ki bi razlikovali med spremembo nijjeta pred poldnevom ali kasneje.

Avtor pravi naslednje:

وَلَوْ نَوَى إِنْ كَانَ غَداً مِنْ رَمَضَانَ فَهُوَ فَرْضِي : لَمْ يُجْزِئُهُ

Če bi imel nijjet (z besedami), če je jutri ramadan, mi je obvezen (post): to ne zadostuje.

Če ima nekdo namen: ''Če se jutri začne ramadan, potem se bom postil.'' Na primer zgodaj je zaspal, ker je moral iz katerega koli že razloga zgodaj vstati. Preden je zaspal, je bil njegov nijjet, če je jutri ramadan, se bom postil, če pa jutri ni ramadan, se ne bom postil.

Avtor pravi, da ni post ni sprejet zaradi nezanesljivosti njegovega nijjeta. Oseba je neodločna, nijjet pa mora biti trden, čvrst in odločen.

Po drugem mnenju imama Ahmeda in to je izbral tudi Ibn Tejmijje: post je sprejet, ker ta oseba pravzaprav ni neodločna. Ibn Tejmijje je rekel, da se oseba ne obotavlja pri izvršitvi posta, ne okleva glede svojega posta, temveč okleva le glede začetka ramadana.

Post je neveljaven, če oseba ve, da je naslednji dan ramadan in okleva, češ: Mogoče se bom jutri postil, mogoče se ne bom. Ibn Tejmijje pravi, če nekdo okleva glede začetka ramadana, vendar ima čvrst nijjet, da se bo postil, če bo naslednji dan ramadan, potem je njegov post sprejet. To je verjetno bližje resnici.

Avtor pravi:

وَمَنْ نَوَى الإِفْطَارَ : أَفْطَرَ

In kdor ima nijjet za prekinitev (posta): prekinil ga je.

Kdor se v srcu nameni, da bo prekinil post, ga je s tem prekinil, tj. postalo je, kot se ne bi postil.

Dejanja se vrednotijo glede na namero. (muttefekun alejhi)

Vidite, kako pomemben je namen.

Če se kasnje odloči obnoviti nijjet, ga lahko obnovi, če ni jedel ali pil, in če to ni vadžib post v ramadau, kajti v ramadanu je potrebno imeti nijjet večer prej ali ponoči. Če torej prekine nijjet, se mora vzdržati preostanek dneva in nadoknaditi ta dan.

Izven ramadana v prostovoljnem postu lahko obnovi svoj nijjet in se posti preostanek dneva. Toda na kateri točki se začne šteti nagrada? Pravilno mnenje je, da se nagrada začne od točke, kjer je zadnjič obnovil svoj nijjet. Dejanja so odvisna od namere in njegovo dejanje se začne od trenutka, ko se začne njegova namera.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...