Preskoči na glavno vsebino

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (4. del)

Avtor pravi:

وَإِذَا رَآهُ أَهْلُ بَلَدٍ : لَزِمَ النَّاسَ كُلَّهُمُ الصَّوْمُ

Ko ga vidijo prebivalci nekega področja: vsi ljudje so se dolžni postiti.

Njegovo mnenje: če ljudje določenega bilada, tj. ljudje neke države, območja, regije, vidijo hilal, so se vsi ljudje na svetu dolžni postiti. To je seveda zelo splošna izjava in vanjo ni mislil vključiti na primer ženske v menstrualnem ciklusu ali sedemletnega dečka.

Ena stvar v tej izjavi ni sporna: če področje vidi hilal, se mora celotno področje z okolico postiti – o tem ni nesoglasja. Ne morete reči: ''Jaz osebno hočem videti hilal!''

Zato kdorkoli doživi ta mesec (fe-men šehide minkum šehra), naj se posti. (sura El-Beqara:185)

Dobesedno bi to pomenilo: kdor je priča temu mesecu (ramadanu). Allah, Subhanahu ve Te'ala, ni rekel, da bi morali osebno pričati hilalu, ampak je rekel, če ste priča mesecu (šehr), kar je velika razlika.

Moramo se postiti, ko smo priče mesecu, tj. če na podlagi videnja hilala neko področje razglasi začetek meseca ramadana, potem nimate opravičila in ne morete reči: ''Ne bom se postil, ker jaz osebno nisem videl hilala.'' Prenesen je idžma' uleme, da se je osebi vadžib postiti ramadan, če živi na področju, kjer so verodostojne priče na verodostojen način potrdile videnje hilala.

ALI MORA VIDENJU HILALA SLEDITI CEL SVET?

PRVO MNENJE

Prvo mnenje je tisto, ki ga je prevzel avtor: če je eno področje potrdilo videnje hilala, potem brez izjeme sledijo vse ostale države ali področja na vseh koncih sveta, seveda če jih doseže novica.

Prvi dokaz:

Abdullah ibn Omar je rekel: ''Slišal sem Allahovega Poslanca ﷺ reči: 'Ko vidite hilal, se postite, in ko ga (ponovno) vidite, prenehajte! Če ga zakriva oblak, ga določite.' '' (muttefekun alejh)

Postavlja se vprašanje, kako je ta hadis dokaz, da mora slediti cel svet? Učenjaki pravijo, da je to splošna zapoved Allahovega Poslanca ﷺ. Poanta tega hadisa je zapoved Allahovega Poslanca ﷺ, ki je splošna, široka, generalna in usmerjena celotnemu ummetu.

Drugi dokaz ali argument je ohranjanje enotnosti ummeta, čeprav enotnost sama po sebi ni nikoli namen, zlasti ne na račun resnice. Če je enotnost v nasprotju z resnico, ne upoštevamo enotnosti, temveč sledimo temu, kar je pravilno. Ko je vprašanje podprto z dokazi uleme, šele potem upoštevamo tudi enotnost.

To prvo mnenje je uradno hanbelijsko mnenje: če ena država vidi hilal, mora slediti cel svet.

DRUGO MNENJE

To mnenje je sprejel Ibn Tejmijje in upoštevajte, da je Ibn Tejmijje imam hanbelijskega mezheba. Drugo mnenje pravi: ko je bil na nekem področju viden hilal, se morajo postiti prebivalci tega področja, vendar se prebivalcem drugega področja ni treba. Vsako področje sledi svojemu videnju hilala.

Prvi dokaz:

Zato kdorkoli doživi ta mesec (fe-men šehide minkum šehra), naj se posti. (sura El-Beqara:185)

Allah je rekel, da se morate postiti, če ste priča meseca (šehr). Ker nismo videli hilala, naše področje ni bilo priča začetku meseca. Vaše področje je videlo hilal, naše področje pa ga ni videlo. Posledično se pri nas mesec še ni začel, zato nismo začeli s postom.

Drugi dokaz:

Abdullah ibn Omar je rekel: ''Slišal sem Allahovega Poslanca ﷺ reči: 'Ko vidite hilal, se postite, in ko ga (ponovno) vidite, prenehajte! Če ga zakriva oblak, ga določite.' '' (muttefekun alejh)

Smatrajo, da je vsako področje glede tega neodvisno.

Bodite pozorni, da obe strani uporabljata isti dokaz za svoje mnenje. To je v fiqhu pogost pojav, in sicer iz razloga, da vsaka stran drugače pojasnjuje uporabljen dokaz.

Njihov tretji dokaz je kijas (analogija).

Argumentirajo: ljudje po vsem svetu se začnejo postiti pred zoro in prekinejo post po magribu. Ko je v na nekem področju magrib in ljudje prekinejo post, se na drugem področju pripravljajo na post in jedo suhur. Dejstvo je, da so na svetu različni časovni pasovi. Če sprejmemo, da se dnevni post ne začne in konča za vse ljudi hkrati, bi morali sprejeti tudi dejstvo, da obstaja razlika v videnju hilala in posledično tudi razlika v začetku meseca.

Njihov četrti dokaz je pravzaprav njihov najmočnejši dokaz.

Qurejb prenaša, da ga je Ummu Fadl bintul-Haris poslala k Muaviji v Šam. Qurejb pravi: ''Prišel sem v Šam in opravil potrebo, zaradi katere me je poslala Umma Fadl. Ramadan se je začel, ko sem bil v Šamu. V noči na petek (torej v četrtek zvečer po magribu) sem videl hilal. Ob koncu meseca sem se vrnil v Medino. Ob omembi hilala me je Abdullah ibn Abbas vprašal: 'Kdaj ste videli hilal?' Rekel sem: 'Videli smo ga v noči na petek (torej v četrtek zvečer po magribu).' 'Si ga ti videl?' me je ponovno vprašal. Odgovoril sem: 'Da. Tudi drugi ljudje so ga videli in od takrat naprej so se postili, postil pa se je tudi Muavija.' Nato mi je Ibn Abbas rekel: 'Mi smo ga videli v petek zvečer (po magribu) in ne bomo prekinili posta, dokler ne dopolnimo trideset dni, ali dokler ne vidimo hilal!' Rekel sem mu: 'Ali ne zadostuje, da je Muavija (takratni kalif muslimanov) videl hilal in se postil?!' Ibn Abbas mi je rekel: 'Ne. Tako nam je zapovedal Allahov Poslanec .' '' (zabeležili Muslim, Ahmed, Abu Davud, Tirmizi, Nesai)

Ibn Abbas je rekel Qurejbu, da ne bo sprejel videnja hilala v Šamu. Ibn Abbas bi lahko nemudoma vstal, imel govor in rekel: Postiti smo se začeli prepozno in zamudili smo en dan. Prebivalci Šama so hilal videli pred nami, zato jim bomo sledili.

Bistvo hadisa je, da Ibn Abbas ni sprejel videnja hilala na drugem področju, v tem primeru je bilo to področje Šam. Še več, ne le da Ibn Abbas ni sprejel videnja hilala v Šamu, na koncu je celo dodal: ''Tako nam je zapovedal Allahov poslanec .''

Zlahka bi lahko domnevali, da s to izjavo cilja na pomen, da ima vsako področje svoje videnje hilala. Vendar so Eš-Ševkani in tudi ostali učenjaki pojasnili, da se ta izjava Ibn Abbasa nanaša na izjavo Allahovega Poslanca ﷺ: ''Ko vidite hilal, se postite, in ko ga (ponovno) vidite, prenehajte!'' Eš-Ševkani je dejal, da Ibn Abbas s svojo izjavo ni trdil, da je Allahov Poslanec ﷺ zapovedal, naj ima vsako področje svoje videnje hilala, temveč da se njegove besede nanašajo na ta hadis.

TRETJE MNENNE

Tretje mnenje: sledimo kalifu, ki ima po posvetu z ulemo in šuro možnost izbrati med prvim in drugim mnenjem. Tudi tretje mnenje je pravilno (če se veže na enega od prvih dveh mnenj) in zopet ponavljam: v številnih zadevah bo imel ummet veliko manj težav in nesoglasij, ko bo ponovno vzpostavljen kalifat.

ZAKLJUČEK

Glede tega vprašanja imata tako prvo kot drugo mnenje zelo dobre in trdne dokaze. Poleg tega so bili v tej zadevi razdeljeni tako velikani izmed fuqaha kot tudi ashabi, zato je v tej in podobnih zadevah potrebna velika mera tolerance med muslimani. Šejh osebno se bolj nagiba k prvemu mnenju, saj bi bila v praksi to res idealna situacija za poenotenje ummeta, hkrati pa je mnenje podprto s trdnimi dokazi. Ko neko področje razglasi videnje hilala, bi bil idealen scenarij, da temu sledi celoten ummet.

Poleg tega je hadis splošen. Eš-Ševkani je rekel, da je Allahov Poslanec ﷺ po videnju hilala začetek posta ukazal vsem, generalnost oziroma splošnost hadisa pa dokazuje, da cilja na vse ljudi in povsod. Ko je hilal viden na enem področju v nekem delu sveta, temu sledijo vsi in se začnejo postiti.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...