Avtor pravi:
وَإِذَا رَآهُ أَهْلُ بَلَدٍ : لَزِمَ النَّاسَ كُلَّهُمُ الصَّوْمُ
Ko ga
vidijo prebivalci nekega področja: vsi ljudje so se dolžni postiti.
Njegovo
mnenje: če ljudje določenega bilada, tj. ljudje neke države, območja, regije, vidijo hilal, so se vsi
ljudje na svetu dolžni postiti. To je seveda zelo splošna izjava in vanjo ni
mislil vključiti na primer ženske v menstrualnem ciklusu ali sedemletnega
dečka.
Ena
stvar v tej izjavi ni sporna: če področje vidi hilal, se mora celotno področje z
okolico postiti – o tem ni nesoglasja. Ne morete reči: ''Jaz osebno hočem
videti hilal!''
Zato kdorkoli doživi ta mesec (fe-men šehide minkum šehra),
naj se posti. (sura El-Beqara:185)
Dobesedno
bi to pomenilo: kdor je priča temu mesecu (ramadanu). Allah, Subhanahu ve Te'ala,
ni rekel, da bi morali osebno pričati hilalu, ampak je rekel, če ste priča mesecu
(šehr), kar je velika razlika.
Moramo se
postiti, ko smo priče mesecu, tj. če na podlagi videnja hilala neko področje
razglasi začetek meseca ramadana, potem nimate opravičila in ne morete reči: ''Ne
bom se postil, ker jaz osebno nisem videl hilala.'' Prenesen je idžma' uleme,
da se je osebi vadžib postiti ramadan, če živi na področju, kjer so
verodostojne priče na verodostojen način potrdile videnje hilala.
ALI MORA VIDENJU HILALA SLEDITI CEL SVET?
PRVO
MNENJE
Prvo
mnenje je tisto, ki ga je prevzel avtor: če je eno področje potrdilo videnje
hilala, potem brez izjeme sledijo vse ostale države ali področja na vseh koncih
sveta, seveda če jih doseže novica.
Prvi
dokaz:
Abdullah
ibn Omar je rekel: ''Slišal sem Allahovega Poslanca ﷺ reči: 'Ko
vidite hilal, se postite, in ko ga (ponovno) vidite, prenehajte! Če ga
zakriva oblak, ga določite.' '' (muttefekun alejh)
Postavlja
se vprašanje, kako je ta hadis dokaz, da mora slediti cel svet? Učenjaki
pravijo, da je to splošna zapoved Allahovega Poslanca ﷺ. Poanta tega hadisa je
zapoved Allahovega Poslanca ﷺ, ki je splošna, široka, generalna in usmerjena
celotnemu ummetu.
Drugi
dokaz ali argument je ohranjanje enotnosti ummeta, čeprav enotnost sama po sebi
ni nikoli namen, zlasti ne na račun resnice. Če je enotnost v nasprotju z
resnico, ne upoštevamo enotnosti, temveč sledimo temu, kar je pravilno. Ko je
vprašanje podprto z dokazi uleme, šele potem upoštevamo tudi enotnost.
To prvo
mnenje je uradno hanbelijsko mnenje: če ena država vidi hilal, mora slediti cel
svet.
DRUGO
MNENJE
To mnenje
je sprejel Ibn Tejmijje in upoštevajte, da je Ibn Tejmijje imam hanbelijskega
mezheba. Drugo mnenje pravi: ko je bil na nekem področju viden hilal, se morajo
postiti prebivalci tega področja, vendar se prebivalcem drugega področja ni
treba. Vsako področje sledi svojemu videnju hilala.
Prvi
dokaz:
Zato kdorkoli doživi ta mesec (fe-men šehide minkum šehra),
naj se posti. (sura El-Beqara:185)
Allah je
rekel, da se morate postiti, če ste priča meseca (šehr). Ker nismo videli hilala,
naše področje ni bilo priča začetku meseca. Vaše področje je videlo hilal, naše
področje pa ga ni videlo. Posledično se pri nas mesec še ni začel, zato nismo
začeli s postom.
Drugi
dokaz:
Abdullah
ibn Omar je rekel: ''Slišal sem Allahovega Poslanca ﷺ reči: 'Ko vidite hilal,
se postite, in ko ga (ponovno) vidite, prenehajte! Če ga zakriva oblak,
ga določite.' '' (muttefekun alejh)
Smatrajo,
da je vsako področje glede tega neodvisno.
Bodite pozorni, da obe strani uporabljata isti dokaz za svoje mnenje. To je v fiqhu pogost pojav, in sicer iz razloga, da vsaka stran drugače pojasnjuje uporabljen dokaz.
Njihov
tretji dokaz je kijas (analogija).
Argumentirajo:
ljudje po vsem svetu se začnejo postiti pred zoro in prekinejo post po magribu.
Ko je v na nekem področju magrib in ljudje prekinejo post, se na drugem
področju pripravljajo na post in jedo suhur. Dejstvo je, da so na svetu različni
časovni pasovi. Če sprejmemo, da se dnevni post ne začne in konča za vse ljudi
hkrati, bi morali sprejeti tudi dejstvo, da obstaja razlika v videnju hilala in
posledično tudi razlika v začetku meseca.
Njihov
četrti dokaz je pravzaprav njihov najmočnejši dokaz.
Qurejb
prenaša, da ga je Ummu Fadl bintul-Haris poslala k Muaviji v Šam. Qurejb pravi:
''Prišel sem v Šam in opravil potrebo, zaradi katere me je poslala Umma Fadl.
Ramadan se je začel, ko sem bil v Šamu. V noči na petek (torej v četrtek zvečer
po magribu) sem videl hilal. Ob koncu meseca sem se vrnil v Medino. Ob omembi hilala
me je Abdullah ibn Abbas vprašal: 'Kdaj ste videli hilal?' Rekel sem: 'Videli
smo ga v noči na petek (torej v četrtek zvečer po magribu).' 'Si ga ti videl?'
me je ponovno vprašal. Odgovoril sem: 'Da. Tudi drugi ljudje so ga videli in od
takrat naprej so se postili, postil pa se je tudi Muavija.' Nato mi je Ibn
Abbas rekel: 'Mi smo ga videli v petek zvečer (po magribu) in ne bomo prekinili
posta, dokler ne dopolnimo trideset dni, ali dokler ne vidimo hilal!' Rekel sem
mu: 'Ali ne zadostuje, da je Muavija (takratni kalif muslimanov) videl hilal in
se postil?!' Ibn Abbas mi je rekel: 'Ne. Tako nam je zapovedal Allahov Poslanec ﷺ.' '' (zabeležili Muslim, Ahmed, Abu Davud, Tirmizi,
Nesai)
Ibn
Abbas je rekel Qurejbu, da ne bo sprejel videnja hilala v Šamu. Ibn Abbas bi
lahko nemudoma vstal, imel govor in rekel: Postiti smo se začeli prepozno in
zamudili smo en dan. Prebivalci Šama so hilal videli pred nami, zato jim bomo
sledili.
Bistvo hadisa je, da Ibn Abbas ni sprejel videnja hilala na drugem področju, v tem primeru je bilo to področje Šam. Še več, ne le da Ibn Abbas ni sprejel videnja hilala v Šamu, na koncu je celo dodal: ''Tako nam je zapovedal Allahov poslanec ﷺ.''
Zlahka bi
lahko domnevali, da s to izjavo cilja na pomen, da ima vsako področje svoje
videnje hilala. Vendar so Eš-Ševkani in tudi ostali učenjaki pojasnili, da se
ta izjava Ibn Abbasa nanaša na izjavo Allahovega Poslanca ﷺ: ''Ko vidite
hilal, se postite, in ko ga (ponovno) vidite, prenehajte!'' Eš-Ševkani
je dejal, da Ibn Abbas s svojo izjavo ni trdil, da je Allahov Poslanec ﷺ
zapovedal, naj ima vsako področje svoje videnje hilala, temveč da se njegove
besede nanašajo na ta hadis.
TRETJE MNENNE
Tretje mnenje: sledimo kalifu, ki ima po posvetu z ulemo in šuro možnost izbrati med prvim in drugim mnenjem. Tudi tretje mnenje je pravilno (če se veže na enega od prvih dveh mnenj) in zopet ponavljam: v številnih zadevah bo imel ummet veliko manj težav in nesoglasij, ko bo ponovno vzpostavljen kalifat.
ZAKLJUČEK
Glede
tega vprašanja imata tako prvo kot drugo mnenje zelo dobre in trdne dokaze.
Poleg tega so bili v tej zadevi razdeljeni tako velikani izmed fuqaha kot tudi
ashabi, zato je v tej in podobnih zadevah potrebna velika mera tolerance med
muslimani. Šejh osebno se bolj nagiba k prvemu mnenju, saj bi bila v praksi to
res idealna situacija za poenotenje ummeta, hkrati pa je mnenje podprto s
trdnimi dokazi. Ko neko področje razglasi videnje hilala, bi bil idealen
scenarij, da temu sledi celoten ummet.
Poleg
tega je hadis splošen. Eš-Ševkani je rekel, da je Allahov Poslanec ﷺ po videnju
hilala začetek posta ukazal vsem, generalnost oziroma splošnost hadisa pa
dokazuje, da cilja na vse ljudi in povsod. Ko je hilal viden na enem področju v
nekem delu sveta, temu sledijo vsi in se začnejo postiti.
Komentarji
Objavite komentar