Avtor je v prejšnji izjavi poudaril jasno noč, v kateri ne vidimo hilala, zato se naslednji dan ne postimo. To je povsem jasno in podprto z dokazi.
Nadaljuje:
وَإِنْ حَالَ دُونَهُ غَيْمٌ، أَوْ قَتَرٌ فَظَاهِرُ المَذْهَبِ : يَجِبُ صَوْمُهُ
Če je zakrit
z oblaki ali prahom, očitno v (hanbelijskem) mezhebu velja: post je obvezen.
Gajmun
pomeni oblačno, nato pa omeni qatarun, nekaj podobnega peščenemu viharju,
puščavskemu pesku ali peščeni nevihti.
Po tej
izjavi hilala nismo videli. Ali smo dopolnili ša'ban s tridesetimi dnevi?
Nismo. Zakaj bi se torej morali postiti? Ta avtorjeva izjava ni pravilna,
čeprav je sprejeta s strani dela uleme. To mnenje ni podprto z dokazi,
pravzaprav dokazi nasprotujejo tej izjavi. O tej zadevi obstaja več mnenj, prvi
dve sta glavni in najpomembnejši.
Devetindvajseti
dan ša'bana je po magribu morebitna trideseta noč ša'bana, to smo pojasnili. Zvečer
opazujemo nebo, da bi videli hilal. Odšli smo na obrobje mesta, vendar je
oblačno, megla, peščeni vihar, med nami in hilalom je prepreka. Avtor je rekel,
če nebo ni jasno, potem se moramo naslednji dan postiti, tudi če ne vidimo hilala.
Nismo torej videli hilala, nismo dokončali meseca ša'bana s tridesetimi dnevi.
PRVO
MNENJE
Prvo
mnenje sprejema velika večina uleme. Med njimi so Ebu Hanife, Malik, Eš-Šafi'i
in je tudi eno od dveh mnenj hanbelijskega mezheba. To je pravilno mnenje: če
ne vidimo hilala po devetindvajsetem dnevu ša'bana, potem po magribu nastopi
trideseta noč ša'bana, naslednji dan se ne postimo. Naslednji dan bo trideseti
dan ša'bana, kajti nismo videli hilala, ne glede ali je bilo nebo jasno ali oblačno.
Po tridesetem dnevu ša'bana nato po magribu nastopi prva noč ramadana.
Ibn Tejmijje
je sprejel to mnenje in rekel, da je to mnenje sprejeto v hanbelijskem mezhebu.
Ibn Tejmijje ni razlikoval med jasnim in oblačnim nebom ter dodal, da ni verodostojnega
prenosa izjave, da bi imam Ahmed razlikoval med jasnim in oblačnim nebom.
Kakšni
so dokazi za to mnenje? Poleg obeh prej omenjenih hadisov (ko smo govorili o
dnevu dvoma) obstaja še en, ki govori prav o takšni situaciji.
Od
Abdullaha ibn Omarja se prenaša, da je Allahov Poslanec ﷺ rekel: ''Mesec
ima 29 noči in ne postite se, dokler ne vidite hilala, a če je zakrit z
oblakom, dopolnite število 30.'' (zabeležil Buhari)
Poglejte,
kako jasen je ta hadis, to je trden dokaz.
DRUGO
MNENJE
Drugo
mnenje je tisto, ki ga sprejema avtor. Upoštevajte, da je v hanbelijskem
mezhebu prisotno tako prvo mnenje kot tudi drugo mnenje.
Avtorjevo
mnenje je: če v devetindvajsetem dnevu ša'bana ne vidimo hilala zaradi
oblačnosti, potem se naslednji dan postimo – kar je v bistvu trideseti dan ša'bana.
Poleg oblačnosti je omenil tudi peščeni vihar. Nekateri učenjaki hanbelijskega
mezheba so dodali tudi meglo, ali nekoga v votlini, ki ne vidi neba, ali nekoga
v zaporu, ki ne vidi neba.
Seveda
imajo za svoje mnenje dokaze, saj so učenjaki. Njihov prvi dokaz je hadis.
Abdullah
ibn Omar je rekel: ''Slišal sem Allahovega Poslanca ﷺ reči: 'Ko
vidite hilal, se postite, in ko ga (ponovno) vidite, prenehajte! Če ga
zakriva oblak, ga določite.' '' (muttefekun alejh)
Menili
so, da besede: ''... ga določite/faqaduru-leh,'' jezikovno pomenijo
omejiti, zaostriti ali skrajšati. Tako bi imel hadis pomen, če je hilal zakrit
z oblakom, skrajšajte mesec ša'ban.
Odgovor
na to trditev je zelo preprost. Tudi če predpostavimo, da je jezikovna
definicija pravilna, ni sprejemljivo dajati prednosti jezikovnim definicijam
pred besedami Allahovega Poslanca ﷺ, s katerimi je pomen definiral v drugih hadisih.
Vemo, da nas je Allahov Poslanec ﷺ podučil o pomenu faqaduru-leh, tj. dopolnite
ša'ban s tridesetimi dnevi.
Njihov
drugi dokaz je pravzaprav močnejši. V Musnedu imama Ahmeda in Sunenu Ebu Davuda
se prenaša, da se je Ibn Omar postil naslednji dan, če je bilo nebo oblačno v
trideseti noči ša'bana. Njihovo mnenje je torej podprto z dejanji Ibn Omarja.
Odgovor
na dejanje Ibn Omarja: njegovo dejanje je v nasprotju s hadisom, ki ga je sam
prenesel. Obstaja fiqhsko pravilo, ko najdemo protislovje med dejanjem
prenašalca in predajo, ki jo je prenesel: vzamemo preneseno, zavrnemo ravnanje.
Pravzaprav so ostali ashabi s svojimi dejanji podprli Ibn Omarjevo predajo,
niso pa podpirali Ibn Omarjevega ravnanja. Ibn Omar je to storil iz
previdnosti. Ulema prvega mnenja pravi, da mu ne bi smeli slediti v zadevah,
kjer obstajajo jasni dokazi proti njegovemu ravnanju. Pravzaprav je dokaz prenesel
sam. Enako je bil previden pri abdestu, saj je želel imeti popoln abdest, pa si
je umival tudi notranjo stran veke, zaradi česar je ob koncu življenja izgubil
vid. Ulema mu v tem ravnanju ne sledi. V takšni zadevi sledimo temu, kar je
posredoval, ne pa temu, kar je počel.
TRETJE
MNENJE
Tretje
mnenje je šibko mnenje. Rekli so, da je post dovoljen ali sunnet, ni pa vadžib.
Tako imamo tudi skupino učenjakov, ki pravijo, da ni vadžib, ampak dovoljen
oziroma sunnet.
ČETRTO
MNENJE
Četrto
mnenje narekuje, da je mekruh, ne pa haram. O tem smo govorili v razpravi o
dnevu dvoma; ali je haram ali mekruh.
PETO
MNENJE
Nekateri
so rekli, da ravnamo v skladu s kalifovo odločitvijo. Pravzaprav je to rešitev
za številne težave ummeta, ko se v nekaterih situacijah ne zmoremo zediniti
okoli nečesa, kar se tiče vseh muslimanov. Kalif po posvetu z ulemo izbere in razglasi
odločitev, ummet pa sledi.
ŠESTO
MNENJE
Nekateri
so rekli, da preverimo dve leti nazaj: če je bil zadnji dve leti ramadan
trideset dni, lani smo se torej postili trideset dni, predlani tudi trideset
dni, zato letos razglasimo, da ima ramadan devetindvajset dni. To mnenje je
nesprejemljivo in brez osnove ter dokazov.
POVZETEK
Prvo in
drugo mnenje sta najpomembnejši, saj temeljita na dokazih. Pravilno mnenje je,
da se je haram postiti dan pred ramadanom. Za prvo mnenje smo podali tri dokaze
(dva hadisa pri razpravi o dnevu dvoma ter enega novega) in odgovorili na
argumente drugega mnenja.
Povsem
jasno je, da se ramadan začne z videnjem hilala; če ga ne vidimo, dopolnimo
ša'ban s tridesetimi dnevi, ne glede ali je nebo oblačno ali ne.
Kaj
pomeni avtorjeva izjava: ''... očitno v mezhebu (fezahiru-l-mezhebi)?'' Kot smo
rekli: to avtorjevo besedilo je metn, torej kratko in jedrnato besedilo, avtor
nima možnosti, da bi vsebinsko razpredal in pojasnjeval. S to izjavo je želel
nakazati, da glede tega vprašanja obstaja močno nesoglasje znotraj hanbelijskega
mezheba. Avtor tako na nek način priznava nesoglasje znotraj lastnega mezheba
glede tega vprašanja.
ČE JE
HILAL VIDEN PODNEVI
Avtor
nadaljuje:
وَإِنْ رُئِيَ نَهَاراً : فَهُوَ لِلَّيْلَةِ المُقْبِلَةِ
Če je
viden podnevi: to je za prihajajočo noč.
Luno je
mogoče videti tudi podnevi. Znanost to potrjuje in o tem priča naše izkustvo.
Kaj storimo, če je hilal viden podnevi?
Ali bi
bil naslednji postopek pravilen?
Ker sem
ga videl podnevi, to pomeni, da je bil tam že prejšnji večer, vendar ga nismo
videli. Tako bi bil že danes prvi dan ramadana.
Avtor
pravi nasprotno.
Če v
devetindvajsetem dnevu ša'bana podnevi vidite hilal in potem rečete, da je bil hilal
tam že prejšnjo noč, ter da se je že takrat začela prva noč meseca ramadana,
potem bi imel mesec ša'ban le osemindvajset dni, mesec pa ne more imeti
osemindvajset dni. Obstaja le mesec z devetindvajsetimi ali tridesetimi dnevi.
To je avtor skušal pojasniti s svojo izjavo.
Velika
večina uleme, med njimi štirje imami, sprejema mnenje avtorja. Ne glede ali
vidite hilal podnevi ali po magribu, za prvi dan ramadana je razglašen naslednji
dan. To je mnenje štirih imamov.
KAJ ČE
IZGINE?
Videli
smo ga podnevi, vendar ga po magribu ne vidimo več, niti ga ne vidimo ponoči. Predpis
je, če ga ne vidimo po magribu, je kot bi ga ne videli niti podnevi. To videnje
podnevi je neveljavno. Zakaj?
Predpis nalaga, da hilal vidimo po magribu. Videnje podnevi ni šeriatsko predpisano. Predpis nalaga, da prvi dan ramadana nastopi, če hilal vidimo po magribu. Če smo ga torej videli podnevi, nato pa ga po magribu ne vidimo več, nismo izpolnili zahteve, ki jo narekuje šeriat. Naslednji dan velja za trideseti dan ša'bana.
Komentarji
Objavite komentar