Zares
smo ti podarili Kevser, (1)
zato
moli k svojemu Gospodarju in žrtvuj; (2)
zares
tvoj sovražnik – on je ebter. (3)
Ta sura
je posvečena Allahovemu poslancu ﷺ. Z njo ga Gospodar pomirja in mu
obljublja veliko dobrega, njegovim sovražnikom pa grozi, da bodo postali brez
omembe. Hkrati ga Gospodar usmerja na pot hvaležnosti.
Sura
predstavlja eno sliko iz življenja poslanske misije v mekanskem obdobju. To je
slika spletk in žalitev Allahovega poslanca ﷺ ter vernikov, ki so bili v tem
obdobju manjšina. To je slika krepitve, motivacije in lepe obljube Poslancu
Muhammedu ﷺ in strašna grožnja njegovim sovražnikom.
Omenja se,
da so najbolj nesramni izmed Kurejšev – ki so Poslanca Muhammeda ﷺ in njegovo
misijo neprestano spremljali s spletkami, prevarami, posmehovanjem in
razžalitvami, da bi na ta način ljudi odvrnili od njega – kakor so Uqba ibn
Muajt, Ebu Leheb, Ebu Džehl in ostali, govorili, da je Poslanec Muhammed ﷺ ebter,
da bo ostal brez omembe. S tem so namigovali na smrt njegovih sinov. ''Pustite
ga, umrl bo brez moškega potomca in to bo njegov konec.'' Takšna podla
nesramnost je imela v arabskem okolju, ki je cenilo mnoštvo sinov, velik odmev. Ta
verbalna zbadanja so zagotovo prizadela Allahovega poslanca ﷺ in v njegovo srce
vnesla določeno mero nemira.
Zato je bila
razodeta ta sura, ki je okrepila njegovo srce in vanj vnesla vedrino. Potrdila
je bistvo dobrega, ki bo ostalo za vekomaj, nato pa tudi napovedala, kakšen
konec čaka njegove sovražnike. Preko različnih predaj in številnih verig
prenašalcev se omenja, da je Kevser reka v Raju, ki mu je bila podarjena.
Navedeni sta dve od teh številnih predaj.
Muslim v
svojem Sahihu od Enesa ibn Malika navaja, da je rekel: ''Medtem ko je bil Allahov
poslanec ﷺ z nami, je za kratko zadremal, nato pa dvignil glavo in se
nasmejal. Rekli smo: 'Allahov poslanec (ﷺ), čemu si se nasmejal?' Rekel je:
'Pravkar mi je bila razodeta ena sura,' in zrecitiral: 'V imenu
Allaha, Milostnega, Usmiljenega. Zares smo ti podarili Kevser, zato moli k
svojemu Gospodarju in žrtvuj; zares tvoj sovražnik – on je ebter.' Zatem
je rekel: 'Ali veste, kaj je Kevser?' Rekli smo: 'Allah in Njegov
poslanec (ﷺ) najbolje vesta.' Rekel je: 'To je reka z velikim dobrim, katero
mi je obljubil Gospodar. To je bazen, h kateremu bodo na Sodnem dnevu moji
sledilci, številčni kot nebeške zvezde, prihajali s posodami. Enemu izmed njih
bo preprečen dostop, zato bom rekel: - Gospodar, tudi on je moj sledilec! On mi
bo rekel: - Ti ne veš, kakšne verske inovacije je uvajal za teboj.' ''
Buhari od
Enesa ibn Malika prenaša, da je rekel: ''Ko je bil Glasnik vere ﷺ na miradžu
in se je vrnil, je rekel: 'Šel sem mimo ene reke, ki je imela na eni in
drugi strani kupole iz votlih biserov, zato sem vprašal (angela): -
Gabriel, kaj je to? Odgovoril je: - To je Kevser.' ''
Ibn Abbas je
bil mnenja, da ima kevser tudi pomen enega velikega dobrega od
številnega dobrega, ki je bilo podarjeno Allahovemu poslancu ﷺ.
To veliko
dobro, ki mu je bilo podarjeno, je Kur'an, ki mu je bil razodet. Samo ena sura
iz njega je veliko dobro. Veliko dobro je v nebeškem zborovanju angelov, ki ga
blagoslavljajo in blagoslavljajo tudi človeka, ki blagoslavlja Poslanca ﷺ. Veliko
dobro je v njegovem sunnetu, ki se prakticira povsod po svetu. Veliko dobro
je na jeziku milijonov ljudi, ki ga vsakodnevno omenjajo in prenašajo njegove
besede. Veliko dobro je v usmeritvi, ki jo je prinesel od Allaha in kateri
sledijo milijoni ljudi. To dobro nima konca, zato ga se v suri ne
našteva. In če bi šteli Allahove blagre, jih ne bi mogli prešteti. Allah je
zares Odpuščajoč, Usmiljen. (Kur'an; 16:18)
Zato moli
k svojemu Gospodarju in žrtvuj. Zato ker sem ti dal dobro na tem svetu in onostranstvu,
med drugim reko Kevser, bodi iskren do Gospodarja, tj. bodi predan pri
opravljanju obveznih in prostovoljnih molitev in pri zakolu žrtvene živali, ki
mora biti zaklana le v imenu Allaha. Podobno se omenja tudi na drugem mestu:
''Reci: 'Moje molitve, moji
obredi, moje življenje in moja smrt so resnično posvečeni Allahu, Gospodarju
vseh svetov.' '' (Kur'an; 6:162)
Torej, po
potrditvi tega velikega dobrega, se Allahovemu poslancu ﷺ daje smernica, naj bo
hvaležen na pravilen način – iskreno čaščenje izključno v imenu Allaha.
Zares
tvoj sovražnik – on je ebter. Allah pravi Muhammedu ﷺ, da bo oseba,
ki sovraži njega, resnico, usmeritev, dokaze in jasno svetlobo, katero prinaša
od Allaha, ponižan in ebter.
Es-Suddi je
rekel: ''Ko so pomrli moški potomci nekega človeka, so govorili: 'Ta je ebter,
tj. ostal je brez omembe.' Ko so pomrli Muhammedovi sinovi, so mnogobožci
govorili: 'Muhammed (ﷺ) je ostal brez omembe (ebter),' zato je Allah
razodel: 'Zares tvoj sovražnik – on je ebter.' ''
V prvem ajetu
Allah potrjuje, da Poslanec Muhammed ﷺ ne bo ostal brez omembe, saj bo dobil
reko Kevser in veliko dobrega. V tem ajetu Allah vrača spletko na spletkarje
in potrjuje, da bodo prav oni ostali brez omembe.
Pred nami je
vzor, ki nam preko številnih zbirk hadisov svetuje in zapoveduje, mi pa mu
sledimo. A kje so tisti, ki so ga želeli uničiti? Kje je spomin nanje? Kdo jih
omenja? Kje so njihove sledi?
Nihče se jih
ne spominja in potonili so v pozabo, medtem ko se omemba in spomin na Poslanca Muhammeda
ﷺ vsakodnevno povečuje. Danes smo priče tej potrditvi. Kdo danes pozna Ebu
Džehla, Ebu Leheba in Uqba ibn Muajta? Zanje je slišal le tisti, ki se poglobi
v Muhammedov življenjepis, ostali nimajo pojma, kdo so bili ti ljudje, medtem
ko Poslanca Muhammeda ﷺ pozna cel svet vključno z nemuslimani.
Kdor žali poslanca,
pljuva v sonce.
Vsak
pljunek nazaj na obraz se mu vrne.
In enako
usodo doživljajo tudi naši sodobniki. Kdo pozna imena karikaturistov ali bedakov,
ki namerno ali nenamerno širijo laži o Poslancu Muhammedu ﷺ? Samo tisti, ki so se
poglobili v te primere laži, napadov in manipulacij. Kdo iz glave pozna imena teh Francozov in
Dancev? Vendar vsi poznamo človeka, katerega so domnevno narisali in o kom
širijo laži.
***
Ko
pride Allahova pomoč in zmaga (1)
in
ko vidiš ljudi množično vstopati v Allahovo religijo, (2)
takrat
svojega Gospodarja slavi s hvalo in prosi Njegovo odpuščanje. Zares On sprejema
kesanje. (3)
Ta sura
je napoved kasnejšega dogodka ob navedbi smernic Allahovemu poslancu ﷺ,
kaj naj stori, ko se uresniči ta radostna novica in pokaže ta znak.
Buhari od
Ibn Abbasa prenaša, da je rekel: ''Omar me je peljal v družbo uglednih
udeležencev Bitke pri Bedru. Nekaterim to ni bilo všeč, zato so rekli: 'Zakaj
bi ta sedel z nami, ko pa imamo sinove, kakršen je on.' Omar je odgovoril:
'Zanj veste, kdo je in od koga je.' Nekega dne me je poklical in me odpeljal k
njim. Mislim, da me je na ta dan odpeljal samo zato, da jim pokaže. Vprašal je:
'Kaj pravite o Allahovih besedah: - Ko pride Allahova pomoč in zmaga?'
Nekateri so rekli: 'Ukazano nam je, naj se zahvaljujemo Allahu, ko nam pomaga in
podari zmago.' Drugi so molčali in niso odgovorili. Vprašal me je: 'Ibn Abbas,
ali tudi ti praviš tako?' Rekel sem: 'Ne,' zato me je vprašal: 'Kaj pa praviš?'
Rekel sem: 'To je čas smrti Allahovega poslanca ﷺ, ki ga je (Allah) napovedal z
besedami: - Ko pride Allahova pomoč in zmaga; to je znak tvoje
skorajšnje smrti, takrat svojega Gospodarja slavi s hvalo in prosi Njegovo
odpuščanje. Zares On sprejema kesanje.' Na to je Omar ibn El-Khattab rekel:
'Iz te sure ne vidim ničesar drugega, kot kar praviš.' ''
Ni nemogoče,
da je Allahov poslanec ﷺ, ko je videl znak Gospodarja, razumel, da je njegova
naloga na Zemlji končana in da bo kmalu srečal Gospodarja. To so pomenile
besede Ibn Abbasa: ''To je čas smrti Allahovega poslanca ﷺ, ki ga je (Allah)
napovedal.''
In ko
vidiš ljudi množično vstopati v Allahovo religijo. Ibn Kesir v svojem
Tefsirju pravi: ''Pod zmago se tukaj soglasno misli na osvoboditev Meke.
Arabska plemena so s svojim islamom čakala na osvojitev Meke govoreč: 'Če se to
uresniči v njegovem ljudstvu, potem je poslanec.' Ko mu je Allah dal zmago nad
Meko, so v Allahovo vero vstopili v skupinah, tako da nista minili dve leti, pa
je Arabski polotok v celoti sprejel vero.''
Takrat
svojega Gospodarja slavi s hvalo in prosi Njegovo odpuščanje. Zares On sprejema
kesanje. Poveličevanje in hvaležnost za milost, s katero ga je zasul, ko ga
je naredil za nosilca Svojega poziva in vere. Iskanje odpuščanja ima na tem
mestu številne psihološke učinke in posledice. Na tem mestu prositi za
odpuščanje pomeni osvoboditev od nadutosti, ki pogosto prevzame srce zaradi
opitosti z zmago po dolgotrajni borbi. Nadutost in ponos v trenutku zmage naj
bosta zamenjana z zavedanjem lastne pomanjkljivosti in nemoči. Temu zavedanju
potem neizogibno sledi iskanje odpuščanja zaradi pomanjkljivosti pri
zahvaljevanju in poveličevanju Allaha, saj je človekov trud in napor vedno
majhen in omejen, Allahove blagodati pa prihajajo neprestano.
Ta občutek
pomanjkljivosti in nemoči ter iskanje odpuščanja od Allaha, prepreči zadajanje
nasilja nad poraženci, tako da zmagovalec iz strahu pred Allahom z njimi ravna
na dostojen način. Zmagovalci se zavedajo, da jim je zmago podaril Allah, saj
so ljudje brez Njega nemočni in šibki.
Kur'an
poziva v plemenite in častne lastnosti, s katerimi se duša vzdiguje. To so
sfere, v katerih človek povečuje svojo vrednost, saj umirja svojo nadutost.
Samo v teh sferah je duša resnično svobodna, saj je pokorna edino Allahu. Z
roko v roki s to osvoboditvijo gre borba za zmago dobrote in uresničitev
resnice, delovanje na kultiviranju zemlje in izboljševanju življenja,
upravljanje človeštva z modrostjo in pravico, ki je usmerjeno k Allahu po
Njegovih predpisih in zakonih.
Potrebno se
je osvoboditi okov ega. Zaman se človek poskuša osvoboditi, če je pričvrščen na
svoj ego, zvezan s strastmi in ujet v poželenja. Zaman se poskuša osvoboditi,
če ni osvobodil svojega ega, če v trenutku zmage ni hvaležen Allahu.
Allahova oblast je
nad vsemi –
pomoč je od Njega,
Njegova je zmaga,
Njemu zahvala
in
vsak se Mu vrača.
Takšno je bilo obnašanje Poslanca Muhammeda ﷺ v stanju pomoči in zmage. Priklonil in zahvalil se je Allahu. Ko je vstopil v Meko, ki ga je žalila, pregnala, se bojevala proti njemu in mu preprečevala poziv v vero, je pozabil na veselje in radost zmage, rajši se je zahvalil Allahu in prosil za odpuščanje, kakor ga je naučil Gospodar.
Komentarji
Objavite komentar