Preskoči na glavno vsebino

RAZMIŠLJANJE O SURAH EL-QARI'A, EL-TEKASUR IN EL-HUMEZE

 

Udarna ura! (1)

Kaj je Udarna ura? (2)

In kako bi ti vedel, kaj je Udarna ura? (3)

Na ta Dan bodo ljudje kot razbežane vešče (4)

in gorovja bodo kot puhasta volna. (5)

Kar se tiče tistega, čigar tehtnica bo težka, (6)

takšen bo v prijetnem življenju. (7)

Kar pa se tiče tistega, čigar tehtnica bo lahka, (8)

njegova mati bo v Brezno. (9)

In kako bi ti vedel, kaj je to? (10)

Razbeljen Ogenj! (11)

Kontekst se začne z izstrelitvijo ene besede, kot bi bila projektil: El-Qari’a, Udarna ura. Prvi ajet je brez glagola in brez opisa lastnosti, da bi odmev in zvok besede izzval zastrašujočo prihajajočo nevihto. El-Qari'a je eno od imen Sodnega dneva, kakor so El-Qijame (Vstajenje), Es-Sa'a (Ura), El-Akhira (Onostranstvo), Jevmud-din (Dan vere), Jevmul-hisab (Dan obračuna), Jevmul-feth (Dan zmage), Jevmut-telak (Dan srečanja), Jevmul-Džem' (Dan zbiranja), Jevmut-tegabun (Dan samoprevare), Jevmul-hulud (Dan večnosti), Jevmul-hurudž (Dan konca), Jevmul-hasra (Dan obžalovanja), Jevmut-tenad (Dan klicanja), El-Azife (Konec sveta), Et-Tamme (Stiska), Es-Sahha (Oglušujoč glas), El-Haqqa (Neizbežni trenutek), El-Gašije (Težka stiska), El-Vaki'a (Dogodek) … 

Allah obrača pozornost na ta dogodek in postavlja vprašanje: Kaj je Udarna ura? Namiguje na nekaj zastrašujočega in nejasnega, ki izzove čudenje in spraševanje. 

Na vprašanje odgovarja z vprašanjem, ki se postavlja tistemu, za kogar se smatra, da ne ve, za kaj gre. In kako bi ti vedel, kaj je Udarna ura? Človeško spoznanje tega ne more zajeti in razumeti. Zatem sledi odgovor o tem, kaj se bo dogajalo, vendar zaenkrat ne dobimo odgovora o samem bistvu Sodnega dne. 

Na ta Dan bodo ljudje kot razbežane vešče. Ljudje bodo zmedeni do te mere, da se bodo razbežali na vse strani. Prikazan je prizor straha, katerega posledice čutijo ljudje in gorovja. Ljudje so v tem prizoru prikazani kot majni in drobni, čeprav jih je mnogo – vznemirjeni in prestrašeni so kot razbežane vešče, ki se zaletavajo v ogenj – ne vedo, v katero smer bi bežali, niti ne poznajo cilja. 

In gorovja bodo kot puhasta volna, ki se je začela cepiti. Gorovja, ki so bila stabilna in čvrsta, postanejo kot puhasta volna, katero raznašajo vetrovi in se z njo poigravajo. To je prizor konca sveta. To je prizor, od katerega srce nagonsko beži in katerega si pamet nikakor ne želi doživeti, dogodek, zaradi katerega telo drhti in se razširijo oči. To je prizor, zaradi katerega poslušalec dobi občutek, kako vse pričvrščeno že v naslednjem trenutku razpade in leti okrog njega kot prah.. 

Potem sledi konec ljudi. Allah govori o časteh in ponižanju, do katerega bodo ljudi pripeljala njihova dejanja. Težina in lahkotnost tehtnice nam govori o vrednostih tega, kar je pomembno pri Allahu, ne kar je pomembno pri ljudeh. 

Kar se tiče tistega, čigar tehtnica bo težka, tj. čigar dobra dela bodo pretehtala slaba, takšen bo v prijetnem življenju, tj. Džennetu. Kar pa se tiče tistega, čigar tehtnica bo lahka, tj. čigar slaba dejanja bodo pretehtala dobra, njegova mati bo v Brezno, tj. na glavo bo strmoglavljen v Džehennem. 

Nekateri pravijo, da mu bo to brezno kot mati, h kateri se vsak vrača. Drugi pravijo, da je to eno od imen določene vrste peklenskega ognja. Ibn Džerir pravi, da se za to brezno reče mati, ker kdor vanj pade, ne bo imel drugega bivališča. 

Mati je zatočišče otroka in njegovo pribežališče. Zatočišče in pribežališče nekaterih bo le brezno. V izrazu je jasna eleganca in koordinacija, v tem je istočasno tudi suspenz, saj ne vemo, kaj prihaja za tem.

In kako bi ti vedel, kaj je to? Vprašanje, ki namiguje na nevednost in ustrahovanje, je v Kur’anu dokaj običajno, da bi se tema iznesla izven meja razumevanja in spoznanja stvarnosti. Zatem prihaja odgovor in poslednji poudarek. 

Razbeljen Ogenj! Razbeljen plamteč ogenj nevzdržne vročine. Ebu Mus'ab od Ebu Hurejre prenaša, da je Poslanec Muhammed rekel: ''Vročina ognja, s katerim ljudje na tem svetu kurijo, je le sedemdesetina peklenskega ognja.'' (zabeležila Buhari in Muslim) 

To bo njegova mati, h kateri se vrača in pri kateri bo našel zatočišče. Običajno pri materi najdemo varnost in mir. Kaj pa bo ta našel pri tej svoji materi v breznu? Razbeljen Ogenj. To je presenečenje v izražanju, ki predstavlja grobo stvarnost. 

Ritem v suri El-Qari'a spominja na udarjanje in hloparjenje. S strahom hlopari in klofuta srce osebe. Celotna sura prikazuje en prizor Sodnega dneva; kaj se bo dogajalo in kakšen bo zaključek. 

***

Odvrača vas kopičenje, (1)

dokler ne obiščete grobov. (2)

Ni prav tako, kmalu boste izvedeli. (3)

Ponovno: Ni prav tako, kmalu boste izvedeli. (4)

Ni prav tako, če bi le vedeli z gotovim znanjem, (5)

Zagotovo boste videli Pekel. (6)

Ponovno: Zagotovo ga boste videli s prepričanim očesom. (7)

Potem pa boste na ta Dan zagotovo vprašani o blagodatih. (8)

Odvrača vas kopičenje, tj. z namenom, da si nakopičite čimveč imetja, ste se predali temu svetu in materializmu, ki vam je preusmeril pozornost od onostranstva. Takšni boste, dokler ne obiščete grobov, tj. dokler ne umrete.

Vi nepremišljeni in omamljeni! Vi, ki se igrate in kopičite premoženje. Vi zavedeni, ki se ne zavedate, kaj sledi. Vi, ki boste zapustili vse, kar kopičite in za kar ste medsebojno tekmovali. Kmalu se boste naselili v majhni temni luknji, kjer ne bo bahanja in hvalisanja. Hej, prebudite in zamislite se: zaposleni ste s kopičenjem imetja in bahanjem pred drugimi, dokler ne obiščete grobov; dokler se ne naselite v majhni tesni luknji v tleh, kjer ni ničesar od nakopičenega.

Ebu Hurejra prenaša, da je Poslanec Muhammed rekel: ''Človek govori: 'Moje imetje, moje imetje!' vendar mu od imetja pripada samo naslednje: kar poje in uniči, kar obleče in raztrga, kar podeli in razdeli. Vse mimo tega bo po odhodu zapustil drugemu.'' (zabeležil Muslim)

Enes ibn Malik prenaša, da je Poslanec Muhammed rekel: ''Človek se stara in omaga, vendar dve lastnosti ostajajo pri njem: pohlep in upanje na dolgo življenje.'' (zabeležila Buhari in Muslim)

Sura potem s strahom udarja po srcu in osebo pušča v negotovosti. Ni prav tako, kmalu boste izvedeli. Ponovno: Ni prav tako, kmalu boste izvedeli. Te besede predstavljajo grožnjo, vendar vprašanje ostaja: Kaj bomo izvedeli?

Ni prav tako, če bi le vedeli z gotovim znanjem, tj. če bi se zgrešenosti in napačnosti tega početja dejansko zavedali, potem vas ne bi okupiralo kopičenje imetja. Stopnjevanje postaja vse bolj globoko in vse bolj zastrašujoče, saj nas pušča v suspenzu, kaj sledi za tem, kaj bomo izvedeli? Ljudje ne dojemajo, kakšna strašna resnica stoji izza njihove opitosti z materializmom.

Zatem Allah razkrije strašno in predtem skrito resnico:

Zagotovo boste videli Pekel. Potrjuje resnico in v dveh taktih s to resnico udari po srcu. Ponovno: Zagotovo ga boste videli s prepričanim očesom. Zopet ponovljena in okrepljena grožnja, s katero Allah grozi prebivalcem pekla. Ko ga bodo zagledali in se razplamti, bodo od strahu in veličine ognja vsi do zadnjega padli na kolena.

Potem pa boste na ta Dan zagotovo vprašani o blagodatih. Vprašani boste, če ste bili hvaležni za blagre, katere vam je Allah podaril: zdravje, varnost, oskrba … Poslanec Muhammed je rekel: ''Glede dveh blagodati ljudje varajo sami sebe: zdravja in prostega časa.'' (zabeležil Buhari) Ta hadis pomeni, da niso bili zadosti hvaležni za te dve blagodati, niti ju ne izkoriščajo ustrezno; vsak, ki ju ne izkorišča ustrezno, vara samega sebe.

Zaključek opitega prisili, da se strezni, nemarnega, da poskuša razumeti, nepremišljenega, da se ustavi, uspavanega, da se prebudi in premožnega, da zadrhti zaradi užitkov, katere je imel za samoumevne. Potem pa boste na ta Dan zagotovo vprašani o blagodatih. Zagotovo boste vprašani, kako ste jih dobili, za kaj ste jih porabili; ali so bili pridobljeni iz pokornosti, ali so bili porabljeni v pokornosti? Ali so bili pridobljeni z grehom, ali morda porabljeni za greh? Ali ste bili hvaležni? Ali ste izvrševali dolžnosti do Allaha in ljudi? Ali ste si blagodati prilastili oziroma ukradli? Ali ste se bahali in podcenjevali druge? Kar danes smatrate za srečo in blagodat je lahko kasneje vaše breme in nesreča.

Ta sura ima močan, jezen in globok ritem. Dobimo občutek, kot bi bila glas svarilca, ki kliče z neke vzpetine ali privzdignjenega položaja. Glas je razvlečen, glas grmi in kriči na uspavane, nemarne in nepremišljene.

Tema te sure je jasna sama po sebi. Obrača pozornost od tega sveta in materializma na onostranstvo. Življenje na tem svetu prikaže kot šprint na sto metrov v primerjavi z maratonom. Šprint tega sveta se konča, vendar maraton še naprej poteka. Čas se podaljša, dolžina razvleče in bremena povečajo.

Rekel bo (Allah): ''Koliko let ste ostali na Zemlji?'' Odgovorili bodo: ''Ostali smo dan ali del dneva; vprašaj tiste, ki štejejo.'' Rekel bo: ''Ostali ste le malo časa, ko bi vi le vedeli.'' (Kur'an; 23:112-114)

Na Sodnem dnevu se nam bo življenje na tem svetu zdelo kot en dan ali eno popoldne.

***

Gorje vsakemu obrekljivcu, opravljivcu, (1)

ki kopiči bogastvo in ga šteje, (2)

misleč, da ga bo bogastvo naredilo nesmrtnega. (3)

Nikakor! Zagotovo bo vržen v Hutamo! (4)

In kako bi ti vedel, kaj je Hutama? (5)

Prižgan Allahov ogenj, (6)

ki se dviguje do src. (7)

Resnično bo zaprt nad njimi (8)

v podaljšanih stebrih. (9)

Gorje vsakemu obrekljivcu, opravljivcu, ki z besedami obrekuje in se z dejanji posmehuje. Z drugimi besedami, ki druge podcenjuje in omalovažuje. Ibn Abbas pravi, da se pod tem misli na tiste, ki druge klevetajo in grajajo. Katada pravi, da se misli na tiste, ki z jeziki klevetajo in se z mimiko posmehujejo. Mudžahid pravi, da se misli na tiste, ki se z rokami in očmi posmehujejo (namigujejo) ter z besedami žalijo.

… ki kopiči bogastvo in ga šteje, misleč, da ga bo bogastvo naredilo nesmrtnega. Misli, da bo na tem svetu večno lahko kopičil premoženje.

V tej suri je prikazana slika malodušnega pokvarjenca, ki je prišel do imetja, vendar je suženj svojih strasti in zmotno misli, da lahko stori karkoli, ne da bi bil poklican na odgovornost. Misli, da je imetje največja vrednota v življenju, pred katero so mizerne vse ostale vrednosti in usode vsega: usode ljudi in usode idej. Ker poseduje nekaj imetja, si domišlja, da brez omejitev poseduje čast ljudi. Imetje je vzel za svoje božanstvo in si domišlja, da lahko doseže vse, tudi odstrani smrt in si podaljša življenje, ter se izogne polaganju računa in Allahovi kazni, če sploh verjame v obstoj polaganja računa na onostranstvu.

Iz tega razloga z velikim pohlepom hiti k povečanju premoženje, ter uživa pri tem preštevanju denarja in občudovanju lastnine. V njegovem umu se rojeva grešna misel, da je več od tistih, ki imajo manj imetja, zato jih podcenjuje in se iz njih norčuje, naj je to z jezikom, mimiko obraza ali govorico telesa.

To je ena od slabih in bednih slik človeka brez humanizma in brez imana. Zaradi svoje moralne vzvišenosti islam sovraži to bedno sliko človeške duše. Islam je prepovedal posmehovanje, norčevanje in žaljenje, vendar je tukaj omenjeno z dodatno odvratnostjo, kateri sledi tudi grožnja s kaznijo.

Nikakor! Ni tako kakor misli! Zagotovo bo vržen v Hutamo! V ogenj, ki vse ruši in zažiga.

Grožnja prihaja v obliki enega prizora Sodnega dne, ki predstavlja sliko fizičnega in duševnega trpljenja. Srečamo jasno vzporednost med grehom, načinom sankcije in atmosfere kazni. Slika obrekljivca, opravljivca, ki se neprestano norčuje iz ljudi, žali njihovo osebnost in čast, poleg tega pa kopiči imetje in si domišlja, da to zadostuje za nesmrtnost. Slika tega nadutega premožnega obrekljivca stoji nasproti zapuščenega in zanemarjenega v Peklu, ki pred seboj žge vse, kar se vanj vrže, in tako zdrobi telo in sežge nadutost v srcu naduteža.

In kako bi ti vedel, kaj je Hutama? Prižgan Allahov ogenj, ki se dviguje do src. Pripisovanje ognja Allahu in takšna specifikacija kaže, da je ta ogenj edinstven in neobičajen, ki vzbuja nepredstavljiv strah. Dosega srce človeka, v katerem se skriva nadutost, domišljavost, kleveta in norčevanje. Ogenj bo takšnim ljudem žgal živa srca, saj jih bo srce dodatno peklo, ker so bili na tem svetu tako ''pomembni'', na onostranstvu pa se nihče ne bo niti zmenil zanje.

Resnično bo zaprt nad njimi, tj. ogenj bo človeka zaprl in obkrožil z vseh strani v podaljšanih stebrih, tj. v tem zaprtem obkrožujočem ognju bodo visoki stebri plamen.

Dopolnitev k sliki zlomljenega, zavrženega in zanemarjenega človeka je nad njim zaprt ogenj. Iz njega ne more pobegniti, nihče ne more vprašati zanj in nihče ga ne more rešiti iz njega.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...