Preskoči na glavno vsebino

LAŽNO BOŽANSTVO IMENOVANO DRŽAVA

Orwellova pisanja so v zadnjih nekaj desetletjih postala zelo popularna in iz dobrega razloga. Družbena situacija na Zahodu postaja vse bolj podobna distopiji, ki jo je Orwell prikazal v romanu 1984: množičen nadzor, nenehna propaganda, neprestane vojne, manipulacija s pomeni besed, kult osebnosti oz. čaščenje političnih voditeljev itn. Iz tega razloga mnogi roman 1984 vidijo kot zelo daljnoviden. Medtem ko Zahod zaenkrat ostaja svobodnejši kot distopična družba v romanu 1984, je trenutni trend zelo zaskrbljujoč. V rokah politikov in birokratov se koncentrira čedalje večja moč, kar nikakor ni dobra novica za tiste, ki želijo živeti v svobodni družbi. Orwell je verjel, da je totalitarizem, ki ga je prikazal v romanu, velika verjetnost za zahodne družbe, pravzaprav je domneval, da je neizogiben. 

A zakaj je bil Orwell glede Zahoda tako pesimističen? 

Osredotočil se bom na dva trenda, ki povečujeta tveganje za totalitarno prihodnost: premik v kolektivizem in vzpon hedonizma. Orwellove poglede nato lahko primerjamo s pogledi Aldusa Huxleya, še enega avtorja distopične fikcije. 

Kolektivizem je doktrina, ki je osrednjega pomena za številne ideologije, v katerih imajo cilji določenega kolektiva – države, naroda, družbenega razreda, etnične skupine ali družbe kot celote – prednost pred cilji posameznika. Socializem, komunizem, nacionalizem, fašizem so vse kolektivistične ideologije. Orwell je verjel, da je predpogoj za vzpon totalitarizma sprejetje kolektivistične mentalitete. 

Vse totalitarne družbe 20. stoletja so bile organizirane na osnovi kolektivistične ideologije: v Sovjetski zvezi in na Kitajskem komunizem, v Nemčiji nacionalizem, v Italiji fašizem. Orwellov pogled o povezanosti totalitarizma s kolektivizmom se na prvi pogled zdi zagonetka, saj je bil sam odločen levičar, socialist in vnet kritik kapitalizma. Zakaj bi nekdo, ki je naklonjen socializmu, torej kolektivistični ideologiji, istočasno napisal distopični roman, ki kolektivistično družbo prikaže na tako grozovit način?  

Če želimo razumeti njegovo stališče, se moramo zavedati, da Orwell kapitalizma ni smatral kot sistema, ki lahko vzdržuje sam sebe. Kapitalizem je bil za Orwella tako neadekvaten sistem – podobno kot za mnoge levičarje njegovega časa – da je pravzaprav na smrtni postelji in ga bo kmalu zamenjala neka oblika kolektivizma. To je videl kot neizogibno. Orwell se je spraševal, kakšna oblika kolektivizma bo zamenjala kapitalizem. Menil je, da se bo kapitalizem umaknil oligarhiji (totalitarizmu). 

Seveda je sam upal, da bo po smrti kapitalizma nastopil demokratični socializem, kar bi pomenilo centralo plansko ekonomijo, nacionalizacijo industrije in zmanjšanje premoženjskih razlik. Demokratični socialisti so bili tudi vneti podporniki osebnih svoboščin, kot je svoboda govora in svoboda zbiranja. Problem, s katerim so se soočali Orwell in socialisti, je bilo pomanjkanje primerov, preteklih in sedanjih, uspešne vzpostavitve demokratičnega socializma. Drug problem je, da so planske ekonomije običajno prežete s korupcijo in slabim upravljanjem, zato mora režim nasilno utišati kritike. Še več, vse države, ki so se obrnile h kolektivizmu, so prevzele oligarhičen kolektivizem, ne demokratičnega socializma. 

Oligarhičen kolektivizem je totalitaren sistem, kjer elitna peščica pod plaščem kolektivistične ideologije centralizira oblast s pomočjo sile ali manipulacije. 

Orwella je skrbela možnost, da bo po smrti kapitalizma Zahod podlegel oligarhičnemu kolektivizmu. Eden od glavnih razlogov za ta strah je bil vzpon hedonizma, hedonistično prebivalstvo pa hitro podleže neusmiljenosti totalitaristov. 

Hedonizem je etično stališče, da je glavni življenjski cilj maksimizacija užitka in minimizacija bolečine ter neudobja. V vse bolj urbanih in potrošniških družbah Zahoda si vse več ljudi ureja življenje na hedonističen način. Hedonističen življenjski stil ljudi naredi šibke, slabotne in nezmožne upreti se tistim, ki želijo vladati družbi. Vsaka skupina, ki se preda hedonizmu, bo postala lahek plen fanatičnih ideologov, ki so že po definiciji bolj požrtvovalni, odločni in predani. 

Zahod je od Orwellove smrti leta 1950 vse bolj hedonističen in ljudje so indoktrinirani v sprejetje kolektivizma v kakršnikoli obliki že, vendar to ni vodilo v utrditev oligarhičnega kolektivizma. Ali pač? 

Aldous Huxley, avtor drugega znanega distopičnega romana z naslovom Krasni novi svet, je morda bolje razumel način, kako bodo zahodne družbe postale zasužnjene. Enako kot Orwell je bil tudi Huxley anti-hedonist, vendar sta se njuni averziji do hedonizma razlikovali. 

Huxleyev največji strah je bil, da je hedonizem lahko uporabljen kot učinkovito orožje za vzpostavitev tiranije, saj se bodo ljudje prostovoljno odrekli svobodi, če bo njihov apetit po užitku in potrošnji potešen. Če je družba strukturirana, da ljudje lahko namenijo čas zadovoljevanju užitkov in z različnimi sredstvi zbežijo pred stvarnostjo, potem je to veliko bolj učinkovit način za nadzor. Pod takšnimi pogoji večina ne bo niti opazila verig suženjstva, kakor je Huxley zapisal v Krasnem novem svetu: 

V krasnem novem svetu so neprestane distrakcije, najbolj fascinantnih narav, namerno uporabljene za odvračanje, da ljudje ne bi bili pozorni na realnost družbene in politične situacije. 

Lahko bi rekli, da se je Orwell bal tistih, ki bodo prepovedali knjige. Huxley se je bal, da za prepoved knjig ne bo razloga, saj jih nihče ne bo bral. Orwell se je bal, da bo oblast skrivala resnico. Huxley se je bal, da bo resnica ljudem postala nepomembna. V 1984 so ljudje kontrolirani s strahom pred bolečino. V Krasnem novem svetu so kontrolirani z zadovoljevanjem užitkov. 

Kaže, da se je Zahod znašel v situaciji, ki jo je opisal Huxley. Živimo v družbi, ki se utaplja v distrakcijah. Večina ljudi več časa bulji v ekran, kot se pogovarja z ljudmi, ki imajo obraz. Mnogi z veseljem goltajo takšne ali drugačne tablete na recept, ali pa se z alkoholom ''zdravijo'' kar sami. Številni bežijo v izmišljen svet nanizank in filmov, kjer živijo življenje sanjarjenja. Večina še vedno verjame, da je Zahod svoboden, zato se za zasužnjenje družbe odkrita fizična prisila romana 1984 zaenkrat zdi nepotrebna. Z neprestanimi distrakcijami in zadovoljevanjem raznolikih užitkov ter poželenj so mnogi sprejeli omejevanje svobode in se voljno pokoravajo državi, ki jim je omogočila hedonističen način življenja. 

Svet je sedaj stabilen. Ljudje so srečni; dobijo željeno in si nikoli ne želijo, česar ne morejo dobiti. (Aldous Huxley, Krasni novi svet)

Preden Orwellovo bojazen popolnoma zavržemo, moramo vedeti, da je bil Orwell seznanjen s Huxleyevim pogledom in ni zanikal možnosti za pojavitev hedonistične družbe, temveč jo je videl kot le začasno stanje, kjer obstajajo idealni pogoji za vzpon bolj brutalnih režimov, ki bodo prevzeli kontrolo in svojo voljo vsilili šibkemu in apatičnemu hedonističnemu prebivalstvu. 

Na odgovor, ali je imel Orwell prav, bomo morali počakati, čeprav smo v prvi četrtini tega stoletja že večkrat jasno videli, da v primeru družbene krize večina ljudi zlahka in voljno sprejme ukrepe, ki omejujejo svobodo, katero so pripravljeni žrtvovati za varnost in nadaljnjo zadovoljevanje užitkov. Prav tega postopnega prehoda v totalitarizem se je bal Orwell.

Od rojstva totalitarizma na začetku 20. stoletja je bilo o tej obliki vladanja napisanega veliko, vendar je pogosto spregledano, da je totalitarizem veliko več kot le politični sistem, temveč je tudi fanatična religija.  

Totalitarizem je religija? Zmešalo se mu je, bo marsikdo pomislil, kajne? A pomislite, totalitarizem ima veliko enakih dogem kot evropska religija krščanstva.

Država je prevzela mesto Boga … Suženjstvo državi je oblika čaščenja. (Carl Jung, The Undiscovered Self) 

Totalitarna gibanja, ki so nastala po prvi svetovni vojni, so v samem bistvu religiozna gibanja. Njihov cilj ni le sprememba političnih in družbenih institucij, temveč tudi preoblikovanje narave človeka in družbe. (Waldemar Gurian, The Totalitarian State) 

Kot posledica (zatona krščanstva) so se projekcije večinoma oddaljile od božanskih figur in se naselile v sferi človeka … Sodoben ''razsvetljeni'' intelekt si ne more zamisliti ničesar večjega od tistih pločevinastih božanstev s totalitarnimi pretenzijami, ki sami sebe imenujejo država. (Carl Jung, Practice of Psychotherapy)  

Prepričanje, da lahko centralizirana ''vsemogočna'' država radikalno spremeni družbo, je vedno padlo na plodna tla, vendar se to prepričanje za večino ljudi ni nikoli uresničilo. Kljub temu množice vedno podležejo vizijam, ki obljubljajo utopičen končni rezultat, zato vedno sprejmejo metodologijo, da cilj upravičuje sredstva, kar pelje v množičen nadzor, cenzuro, zatiranje manjšin, politične zapore in celo iztrebljanje določenih ''škodljivih'' skupin ljudi. 

Totalitarna religija ljudi ločuje na izbrane in grešnike. Izbrani naivno verjamejo v rajsko prihodnost na Zemlji, država pa je vozilo za uresničitev tega cilja. To so pobožni, ki sledijo in se pokoravajo ukazom države z nedvomljivo pokornostjo. Grešniki so neverniki in heretiki, ki kot prepreka stojijo na poti do tega skupnega dobrega in onemogočajo uresničitev te rajske prihodnosti. 

Državljani morajo biti spreobrnjeni v strogo pokornost avtoriteti. Zato totalitarizmu zgolj vidni prikaz pokornosti ni dovolj, želijo nadzirati tudi najgloblje misli sledilcev. Za dosego te spreobrnitve se uporabljajo številne metode: propaganda preko umetnosti, literature, glasbe, filmov in praznikov, ter indoktrinacija mladih z obveznim šolstvom in striktnim učnim načrtom odobrenim s strani države. 

Naslednja metoda je strategija palice in korenčka, grožnje in ljubezni. Državljanom se grozi z zaporom, odvzemom premoženja, ukinitvijo privilegijev ali ugodnosti, vojnami, zunanjim sovražnikom itn. Te metode večanja strahu so prepletene s prikazom ljubezni v ceremonijah, proslavah, državnih praznikih, materialnih ugodnostih, s čimer seveda pokažejo, da država skrbi za ljudi in jim želi blaginjo. 

Totalitarizem je religija, ki nikoli ne doseže obljubljenega. Na Zemlji naredi le nered, v katerem so številni žrtvovani za to božanstvo imenovano država, nihče pa ni pripeljan v obljubljen krasni novi svet. Več moči kot ima država, bolj pokvarjeni postanejo njeni voditelji. 

Totalitarizmu se je potrebno izogniti na vsak način, vendar na žalost ta religija danes dobiva nov zagon. Politiki od ljudi vse glasneje zahtevajo zvestobo in pokornost državi, seveda z razlogom za skupno dobro. Če se pokornost ne zgodi prostovoljno, vse pogosteje uporablja silo ali določene ukrepe, ki posameznika prisilijo v pokornost. 

Vendar, ali opisano velja za sedanje evropske modele demokracije? 

Zapomni si, demokracija nikoli ne traja dolgo. Hitro se iztroši in uniči samo sebe. Zaman bi bila trditev, da je demokracija manj arogantna, manj ambiciozna ali manj pohlepna od aristokracije ali monarhije. Dejstvo je, da to ni resnično in tako ni bilo nikoli v zgodovini. (John Adams v pismu Johnu Taylorju, 1814) 

V Evropi je stoletja veljalo, da je herezija govoriti proti Cerkvi, danes je to mesto zavzela država. Danes je demokracija smatrana za najvišjo obliko vladavine; če to zanikaš, je kakor bi zagrešil blasfemijo – vsaj tako nas učijo. Kot so bile krščanske dogme oblikovane za zaščito Cerkve, tako so danes demokratične dogme oblikovane za zaščito institucije države. Iz tega razloga lahko upravičeno trdimo, da je demokracija evropske družbe pripeljala v mehki državni totalitarizem. 

Poglejmo teorijo: v demokraciji vlada večina. 

Demokracija sta dva volka in ovca, ki glasujejo, kaj bodo imeli za kosilo. (Benjamin Franklin) 

Pet ljudi je v sobi. Ker trije zavzamejo en pogled, dva pa drugačnega, ali imajo potem ti trije ljudje neko moralno pravico, da svoj pogled vsilijo ostalima dvema? Kakšno magično moč imajo trije ljudje, ker jih je eno število več od ostalih dveh, da nenadoma postanejo lastniki misli in telesa ostalih dveh? Dokler sta bila dva na dva je vsak ostal gospodar svojih misli in telesa; v trenutku, ko se je prvi strani ali drugi pridružil še en človek, delujoč iz kdo ve kakšnih motivov, ena stran nemudoma postane lastnik duše in telesa druge strani. Ali je kdaj obstajalo tako ponižujoče in neubranljivo vraževerje? (Auberon Herbert, The Right and Wrong of Compulsion by the State) 

Iz tega razloga bi demokraciji lahko rekli tudi diktatura večine. 

Kar se dogaja v praksi niti ni smiselno preveč omenjati, saj volja večine ne obvelja skoraj nikoli, temveč se uresničuje volja politikov in birokratov, na katere vplivajo skupine različnih lobijev in interesnih skupin. Tukaj je v demokraciji koncentrirana oblast, nikakor ne v volji ljudi. 

Nekdo lahko reče, da na volitvah lahko zavrnemo pokvarjenega politika in mu odvzamemo oblast. A problem je, da evropske demokracije redko proizvedejo iskrene in etične politike. Ko en pokvarjen politik na volitvah izgubi oblast, ga zamenja drug pokvarjen politik, ki služi drugi ali isti interesni skupini. 

Potem je prisoten še problem prepletenosti treh vej oblasti, saj določeni položaji niso predmet volitev ali glasovanja, temveč so posamezniki na položaj postavljeni, kot recimo ustavni sodniki. 

Demokratičen proces glasovanja ni zmožen preprečiti, da se na oblast povzpne najbolj pokvarjen ali najmanj sposoben politik. Običajno je tako, da v politiko vstopijo prav najbolj neusmiljeni posamezniki, za katere si najmanj želimo, da prevzamejo oblast, zato se na volitvah ljudje v veliki večini primerov odločajo, koga ne želijo videti na oblasti in ne koga želijo videti na oblasti. Večina ljudi glasuje proti kandidatu in ne za kandidata. Za kandidata volijo iz razloga, da ne bi zmagal njegov nasprotnik. 

Zakaj je tako? 

Narcisoidne in sociopatske lastnosti povečajo posameznikove možnosti za zmago na volitvah, ali povišanje na položaj visokega funkcionarja oz. birokrata. 

Moč privlači patološke osebnosti. Ni moč ta, ki pokvari, temveč privlači tiste, ki so se pripravljeni pokvariti. (Frank Herbert, Chapterhouse: Dune)  

Demokracija zagotavlja, da se bodo na vrh državne vlade povzpeli samo nevarni ljudje. (Hans Hermann Hoppe, From Aristocracy to Monarchy to Democracy) 

Drug problem je zmotno mišljenje, da v demokraciji ljudje vladajo sami sebi, zato politiki in birokrati za svoje napake niso odgovorni, saj naj bi jih na oblast postavili ljudje sami. Tako razlika med vladajočimi in vladanimi postane zamegljena, kar zmanjša in oslabi voljo ter možnost za kritiko države. Posledično to vodi v večjo moč države, kar ustvarja plodna tla za pojav mehkega totalitarizma. 

Seveda mnogi lahko trdijo, da zahodne totalitarne države niso kot totalitarne države v preteklosti, kot recimo Nemčija, Italija in Sovjetska zveza, kar zaenkrat nedvomno drži, vendar je stanje zaskrbljujoče, kajti razlika obstaja le v stopnji centralizacije in državnega nadzora, ne v samem modelu totalitarizma.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...