Preskoči na glavno vsebino

RAZMIŠLJANJE O PRVIH PETIH AJAT V SURI EL-BEQARA

 

Elif, Lam, Mim. To je Knjiga, o kateri ni nobenega dvoma; usmeritev bogaboječim, ki verujejo v nevidno, vestno vzpostavljajo molitev in dajejo (potrebnim) od tega, s čimer jih oskrbujemo. In tistim, ki verujejo v to, kar ti je bilo razodeto in kar je bilo razodeto pred teboj in ki so prepričani o drugem svetu. Ti so usmerjeni s strani svojega Gospodarja in ti so deležni uspeha.

(Kur'an; 2:1-5)

Elif, Lam, Mim. (1)

Glede pomena in smisla teh črk nekateri učenjaki navajajo, da je njihov cilj opozorilo mnogobožcem, da bi poslušali Allahov govor. Vendar je to zelo slabo mišljenje, saj ti črkovni začetki niso prisotni v vseh surah, poleg tega pa je bila sura El-Beqara razodeta v Medini, kjer ni bilo tipičnih mnogobožcev oziroma idolatrije. Obstaja mišljenje, da ti ajat namigujejo na neprimerljivost Kur’ana, tj. ljudje so nemočni napisati nekaj podobnega Kur’anu. To smatra večina islamskih učenjakov. 

Mufessirji se razhajajo pri tolmačenju teh črk na začetku določenih sur. Skupina učenjakov pravi, da so te črke Allahova skrivnost, vsaka razodeta Knjiga pa je imela svojo skrivnost. Tolmačenje teh pomenov pozna edinole Allah. Iz tega razloga se ne bomo spuščali v tolmačenje, temveč bomo vanje verjeli, kakor so bili razodeti. El-Qurtubi prenaša, da je Abdullah Ibn Mes’ud rekel: ‘’Črk, ki se nahajajo na začetku posameznih sur, ni potrebno tolmačiti.’’ 

Ti začetki sur opozarjajo, da je Kur’an sestavljen iz črk, katere so uporabljali Arabci pri medsebojni komunikaciji in poeziji. Kljub temu da uporabljajo povsem iste črke, niso bili in še danes niso zmožni oblikovati nekaj podobnega Kur’anu, čeprav jih sam Kur'an izziva, naj to storijo, če dvomijo v resničnost razodetja. 

Zemlja je sestavljena iz znanih atomov ter molekul. Ko človek vzame te atome in molekule ter iz njih poskuša nekaj narediti, potem je njegova končna meja zidak, posoda, čaša ali sodoben aparat. Ne glede na to, kako natančen in čudovit izdelek naredi človek, nikoli ne bo dosegel Allahovega stvarjenja, ki je iz teh istih atomov in molekul ustvaril živo bitje – Allah je torej ustvaril življenje, ki je vse do danes skrivnost, katere človek nikakor ni zmožen spoznati. 

Podobno je s Kur’anom, katerega črke in besede najdemo v pogovorih in poeziji. Allah nam je iz istih črk in besed razodel Furqan, ki ločuje resnico od neresnice. Razlika med Allahovim razodetjem in človeškim izdelkom je kakor razlika med živim in mrtvim; kakor je tudi razlika med osebo, ki sledi Kur'anu, in osebo, ki sledi nečemu drugemu, kot razlika med človekom polnim življenja in truplom. 

To je Knjiga, o kateri ni nobenega dvoma; usmeritev bogaboječim. (2) 

Osnovni pomen besede el-kitab je zbrati, saj vsaka knjiga v sebi zbere črke in besede. 

Obstajajo mufessirji, ki trdijo, da se ta ajet nanaša na Tevrat in Indžil, kar je po mnenju Ibn Kesirja dokaj svobodno tolmačenje oziroma neutemeljena interpretacija. Pravilno mnenje je, da se beseda el-kitab na tem mestu nanaša na Kur’an. 

Beseda er-rejb ima v tem ajetu tri pomene: dvom, prevara, potreba. Kur’an je Allahova knjiga in glede tega ni nikakršnega dvoma, niti možnosti prevare, da bi šlo za laž. To pomeni, da je Kur'an čista resnica razodeta s strani Allaha – ta Knjiga je Allahov govor, ki ni ustvarjen, temveč je Njegova lastnost, ki obstaja od vekomaj. V resničnost Kur’ana ni dvoma, četudi neverniki dvomijo vanj. 

Komu torej ta knjiga predstavlja usmeritev? Komu predstavlja svetlobo? Komu predstavlja dokaz, ki pojasnjuje in svetuje? Kur’an je usmeritev bogaboječim, saj bogaboječnost v srcu pripravi človeka, naj to Knjigo uporabi. Bogaboječnost odpira vrata k človekovemu srcu in ga pripravi, naj sprejme in spozna Kur'an. Kdor v Kur’anu želi najti usmeritev, mora k njemu pristopiti z zdravim in iskrenim srcem, pristopiti mora s skrušenim srcem, ki se boji padca v zablodo. Takrat Kur’an srcu odpre svoje skrivnosti, mu ponudi svetlobo ter potrebno usmeritev in ga pripravi na polno vdanost Stvarniku. 

Beseda el-huda ima v arabskem jeziku pomen usmeritve in pojasnitve. Ta Knjiga odkriva pravo pot tistim, ki jo želijo spoznati. Zagotavlja jim vse potrebne usmeritve ter pojasnitve. 

Obstajata dve vrsti usmeritve: usmeritev, ki se realizira kot rezultat pojasnitve z besedami in dejanji, kar so zmožni storiti poslanci in njihovi sledilci. Allah potrjuje, da ljudje lahko usmerijo na pravo pot, kličejo nanjo in opozarjajo druge ljudi. 

Vsak narod pa ima svojega vodiča. (Kur'an; 13:7) 

In resnično ti kažeš pravo pot. (Kur'an; 42:52) 

Vendar edino Allah lahko naredi, da oseba začne slediti pravi poti, ko On Vzvišeni navdihne posameznikovo srce. Svojemu poslancu je Allah rekel: 

Ti ne moreš usmeriti na pravo pot tistega, ki ga imaš rad, temveč Allah usmeri na pravo pot, kogar On hoče. In On najbolje ve za tiste, ki so usmerjeni na pravo pot. (Kur'an; 28:56) 

In Allah poziva v Dom miru in vodi na pravo pot, kogar hoče. (Kur'an; 10:25) 

Beseda et-taqwa pomeni vsakršno dobro in vse, kar je Allah zapovedal ljudem v vseh generacijah. Allah na tem mestu pravi, da je Kur’an usmeritev bogaboječim, čeprav je pravzaprav usmeritev za vse. To je iz razloga, da bogaboječim nameni poseben status. Drug razlog je, da bogaboječi dejansko sledijo tej usmeritvi, medtem ko ji ostali ne sledijo. 

Omar ibn El-Khattab je v neki situaciji vprašal Ubejja ibn Kaba, kaj je to bogaboječnost, pa mu je odgovoril: ‘’Ali si kdaj hodil po terenu zaraščenem s trnatim rastlinjem?’’ Omar je odvrnil: ''Sem.'' Ubejj ga je vprašal: ‘’In kako si ravnal?’’ Omar je odgovoril: ‘’Pazljiv sem bil in skrbel sem, da me ne zbode.’’ Ubejj je rekel: ''To je primer bogaboječnosti.'' 

Usmeritev je svetloba za bogaboječe vernike, ki se pazijo širka, tj. častijo izključno Allaha in se Mu pokoravajo, ter se bojijo Njegove kazni in upajo na Njegovo milost, kar je povsem v skladu s sledečim ajetom, ki vsebuje naslednje lastnosti bogaboječih vernikov. 

… ki verujejo v nevidno, vestno vzpostavljajo molitev in dajejo (potrebnim) od tega, s čimer jih oskrbujemo. (3) 

Osnovni pomen besede ju'minun (verujejo) je, da smatrajo resničnim. Beseda iman (verovanje) pomeni verjeti, da je nekaj resnica. 

Beseda el-gajb (nevidno) se nanaša na vse, česar nismo zmožni videti z očmi. To zajema vse, o čem nas je Allahov poslanec obvestil, kakor so predznaki Sodnega dne, preizkušnje v grobu, zbiranje ljudi na Sodnem dnevu, sirat, tehtanje dejanj, Raj, Pekel … 

V delu znanega hadisa je angel Gabrijel vprašal Allahovega poslanca : ‘’Povej mi, kaj je iman?’’ Allahov poslanec mu je odgovoril: ’Iman je, da verjameš v Allaha, Njegove angele, razodetja, poslance, Sodni dan in da se vse dogaja v skladu z Allahovo odredbo.’’ Gabrijel je rekel: ‘’Povedal si resnico.’’ 

Iman predstavlja dejanje potrjevanja resnice s prepričanjem, besedami in dejanji, povečuje se z dejanji pokornosti in zmanjšuje z grehi. Iman povzroči strahospoštovanje do Allaha, zato vernik ne bo počel česarkoli, ne bo govoril v nasprotju z Allahovimi zapovedmi in ne bo sprejel kakršnegakoli prepričanja. Iman v nevidno je pravzaprav verovanje v nekaj, česar ne moremo zaznati s čutili. Iman v nevidno je prag, preko katerega oseba prestopi stopnjo živali, ki zaznava le s čutili, in vstopi na stopnjo človeka, ki je sposoben globljega razumevanja in spoznanja. 

Beseda es-salat jezikovno pomeni du’a, prošnja, v šeriatskem smislu pa pomeni točno določeno obliko čaščenja, ki je sestavljeno iz ruku' (priklona), sedžde (dotika tal s čelom), recitiranja Kur’ana in skrušenega stanja pred Allahom ter sedenja. Opravlja se v točno določenem času s točno določenimi pogoji in oblikami. To dejanje čaščenja je druga islamska dolžnost. 

Nekateri učenjaki smatrajo, da juqimune-salat, vestno vzpostavljajo molitev, pomeni vztrajnost pri opravljanju molitve. Na ta pomen usmerjajo Omarjeve besede: ‘’Kdor bo skrbel za molitev in bo pri tem vztrajen, bo obvaroval vero, kdor zapostavi molitev, bo imel izničena dejanja.’’ 

Učenjaki se razhajajo za katero vrsto molitve gre v tem ajetu. Nekateri pravijo, da gre le za fard (obvezne) dnevne molitve, drugi da gre tako za fard kot za nafile (prostovoljne). Drugo mnenje je po El-Qurtubiju pravilnejše, saj je uporabljen izraz splošen, bogaboječi pa opravljajo tako obvezne kot prostovoljne molitve. 

Kdor molitev opravlja iskreno, se s tem dvigne iznad služenja človeku ali nečemu drugemu in se obrne k absolutni moči, ki nima omejitve – svoje čelo spusti samo zaradi in pred Stvarnika in ne zaradi niti ne pred šibkega in minljivega človeka. 

Beseda er-rizq pomeni vse, kar človek uporablja za zadovoljevanje svojih potreb, bodisi dovoljeno bodisi prepovedano. Oskrbo daje samo Allah, dokaz za to so sledeče besede: 

O, ljudje! Spomnite se Allahovega blagra nad vami. Ali obstaja kakšen stvarnik razen Allaha, ki vas oskrbuje z neba in Zemlje? Ni boga razen Njega. Zakaj zavračate opomin?! (Kur'an; 35:3) 

Resnično Allah – On je Oskrbovalec, Posedovalec moči, Mogočni. (Kur'an; 51:58) 

In na Zemlji ni niti enega živega bitja, ki od Allaha ne bi bilo deležno oskrbe. (Kur'an; 11:6) 

Ti ajat potrjujejo dejstvo, da Allah daje oskrbo, ljudje jo iščejo in zbirajo za svoje potrebe, dobijo pa jo v količini, katero je Allah že določil. Kar je dovoljeno, imenujemo halal, kar je prepovedano, imenujemo haram – vendar se oboje imenuje oskrba. 

Osnoven pomen besede junfiqun, dajejo, je ločevanje od imetja. Iz istega korena besede je tudi beseda munafiqun (svetohlinec), saj se iman ločuje od njihovega srca. 

Nekateri smatrajo, da ta ajet govori o obvezni dajatvi, tj. zekat. Ker Allah to deljenje imetja omenja nemudoma po molitvi, to pomeni, da gre za obvezno dajatev, vendar ostaja dejstvo, da ni uporabljen izraz zekat, kar nakazuje, da ne gre za izključno zekat. Kakor gre pri molitvi za splošen izraz, enako lahko smatramo, da gre tudi tukaj za splošno razdeljevanje in ločevanje od imetja, tako obvezno kot prostovoljno. V tem je pohvala vsem, ki od svoje oskrbe ločijo del in ga podelijo potrebnim. Seveda bo oseba od Allaha dobila nagrado le v primeru, če je delila od imetja, ki ga je pridobila na dovoljen način. 

Takšna oseba priznava, da je bogastvo in imetje Allahovo darilo. Posledica tega priznanja je iskrena dobrodelnost do siromakov, solidarnost med družinskimi člani, zavest o pripadnosti človeštvu in bratstvo med muslimani. 

Posledica je tudi čiščenje duše od škrtosti in skopuštva. Vse to vodi v sodelovanje in ne tekmovanje. Ta blagodat nemočnim, siromašnim in ubogim podarja varnost. To dejanje čaščenja ima za posledico, da tudi nesrečni dobijo občutek srečnega življenja med ljudmi, a ne občutka življenja med kremplji in zobmi zveri. 

In tistim, ki verujejo v to, kar ti je bilo razodeto in kar je bilo razodeto pred teboj in ki so prepričani o drugem svetu. (4) 

Ta lastnost verovanja v vse razodete knjige je dostojna muslimanskemu ummetu, naslednikom nebeško razodetih knjig in naslednikom vseh poslancev od začetka človeštva. 

In tistim, ki verujejo v to, kar ti je bilo razodeto, tj. potrjujejo resničnost Kur’ana, ki je bil razodet Poslancu Muhammedu . In kar je bilo razodeto pred teboj, tj. potrjujejo resničnost Tevrata, Indžila, Zeburja in ostalih razodetih knjig v originalnih oblikah, ki so bile razodete poslancem pred Poslancem Muhammedom

In ki so prepričani o drugem svetu. Čvrsto prepričanje je nasprotje dvomu in sumničenju, tako da ni dovoljen niti najmanjši dvom v onostranstvo niti v oživljanje, Sodni dan, Raj, Pekel, polaganje računov, mizan (tehtanje dobrih in slabih dejanj) ... Ahiret je takšno ime dobil, ker prihaja kot drug svet izza tega sveta. 

Beseda jeqin v arabskem jeziku pomeni znanje, v katerem ni mesta za dvome in sumničenje. To prepričanje veže dunjo z ahiretom, veže začetek človeka z njegovim koncem, in veže človekova sedanja dejanja s končno nagrado ali kaznijo. 

Ti so usmerjeni s strani svojega Gospodarja in ti so deležni uspeha. (5)

Njihov uspeh je v tem, da bodo vstopili v Raj in v njem večno ostali. 

Beseda el-felah označuje dosego nečesa, k čemu teži srce in predstavlja rešitev od vsega, kar predstavlja strah. Vsi ljudje in džinni, ki verujejo s čvrstim potrjevanjem resničnosti islama ter uresničijo navedene lastnosti, so usmerjeni s strani svojega Gospodarja, kar pomeni, da so na poti svetlobe in spoznanja Allaha Vzvišenega. 

Ti so deležni uspeha, kar pomeni, da bodo uspeli v svojih dejanjih in z vero v Allaha, Njegove knjige in poslance, ter si prislužili nagrado ter prebivanje v Raju, ter se izognili kazni pripravljene za prebivalce Pekla. 

To je končni uspeh in ne le navidezen minljiv uspeh na dunji. K temu vodi začrtana usmeritev, katero je Allah Vzvišeni določil preko Svojega poslanca ﷺ.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (1. del)

Pregledali bomo poglavje o postu iz knjige Zad el-Mustaqni. Avtor je Šarafuddin Musa ibn Ahmed El-Hadžavi. Besedilo je sestavljeno na podlagi izpiskov iz serije predavanj šejha Ahmeda Musa Jibrila pod naslovom The Comprehensive Fiqh of Fasting . Preučevanje klasičnih del uleme, ki so nas prehiteli v veri, je jedro našega razumevanja vere, saj se na ta način seznanimo s strukturiranim študijem v klasičnem stilu. KAJ JE FIQH? Fiqh je v bistvu islamska pravna praksa, fiqh jezikovno pomeni razumevanje nečesa ali znanje o nečem. Šeriatski pomen fiqha je izpeljava verskih predpisov, ki se vežejo na dejanja tistih, ki so jim določena dejanja predpisana v smislu, kaj je za nekoga haram, halal, mustehab, mekruh itn. Najplemenitejše znanje je zagotovo znanje o aqidi in tevhidu, kajti v tem znanju leži razlika med večnim ognjem in večnim rajem. To je veliki fiqh, nekateri učenjaki ga imenujejo el-fiqh el-ekber. Za aqido in tevhidom je po pomembnosti el-fiqh el-asghar, ki se nanaša na hara...