Preskoči na glavno vsebino

ALI RUBUBIJJET VKLJUČUJE ULUHIJJET?

Ali je tewhidul-rububijjet vključen v tewhidul-uluhijjet? Ali drži tudi obratno?

Tewhidul-rububijjet pomeni potrjevanje, da je Allah edinstven v Svojih dejanjih. Edino On Vzvišeni daje življenje in smrt, edino On ustvarja, edino On podarja oskrbo. Allah je El-Khaliq, El-Rezzaq, El-Muhji. Drugo ime za to kategorijo je tewhidul-ilmi. Takšno ime ima, ker je ta kategorija tewhida prepričanje srca, tj. spoznanje, priznavanje in potrditev.  

Tewhidul-uluhijjet je človekovo dejanje čaščenja, ki mora biti usmerjeno izključno Allahu, wahdehu la šerike leh. Drugo ime za to kategorijo je tewhidul-ibadet ali tewhidul-ameli. Ta kategorija tewhida zajema tako prepričanje srca kot tudi dejanja udov, kot je molitev, hadž, post, sojenje itn., ter dejanja srca kot je upanje, ljubezen, strah, zanašanje itn.  

Pri prvi kategoriji gre za Allahova dejanja, pri drugi gre za naša dejanja. Kdor priznava in z dejanji potrjuje tewhidul-uluhijjet, bo zagotovo imel tudi prepričanje v tewhidul-rububijjet.  

Oseba Allaha prosi za oskrbo, kar je tewhidul-uluhijjet, ker se zaveda in je prepričan, da je Allah Er-Rezzaq, kar je tewhidul-rububijjet. Svoje prepričanje je potrdil z dejanjem. Ko vemo, da ima oseba pri sebi tewhidul-uluhijjet, iz tega izvemo, da ima oseba pri sebi tudi tewhidul-rububijjet. Če oseba s svojimi dejanji usmerja čaščenje izključno Allahu, potem ne bi imelo nobenega smisla, če ne bi imela prepričanja, da je Allah edini Gospodar. Zakaj bi oseba za oskrbo prosila izključno Allaha, če ne bi bila prepričana, da oskrbo daje edino Allah?! Oseba je prepričana, da Allah nadzira vesolje, iz tega razloga za oskrbo prosi Njega.  


Torej, kdor pri sebi vzpostavi tewhidul-uluhijjet, tj. časti izključno Allaha – k Allahu se obrača v svojem čaščenju, v svoji du'a, molitvi, postu, hadžu, strahu, upanju, ljubezni, zanašanju – s tem izpolni svoj tewhidul-uluhijjet. Razlog za njegovo obračanje izključno k Allahu je zavedanje in prepričanje v tewhidul-rububijjet, da je Allah Er-Rabb, Er-Rezzaq, El-Khaliq. 

Tewhidul-uluhijjet je rezultat in plod tewhidul-rububijjet. Potrjevanje uluhijjeta vključuje potrjevanje rububijjeta. Nemogoče je vzpostaviti iskren in resničen tewhidul-uluhijjet, če oseba predhodno ni vzpostavila tewhidul-rububijjet

Kdor s svojimi dejanji časti izključno Allaha, wahdehu la šerike leh, to neizogibno pomeni, da Allaha priznava za svojega Gospodarja, wahdehu la šerike leh

Vendar v obratni smeri to ne drži. 

Če ima prepričanje v tewhidul-rububijjet, ne pomeni nujno, da ima tudi prepričanje v tewhidul-uluhijjet

Tewhidul-rububijjet je prepričanje srca: oseba lahko verjame, da je Allah Gospodar, Er-Rezzaq, El-Khaliq, vendar se s svojimi dejanji obrača k drugim mimo Allaha. Nekateri se obračajo k angelom, poslancem, umrlim dobrim ljudem ali kipom. Prosijo jih za oskrbo ali za domnevno posredovanje pri Allahu, tj. usmerjajo jim dejanje čaščenja, ki mora biti obvezno usmerjeno izključno k Allahu, wahdehu la šerike leh. Če jih vprašaš, ali verjamete, da je Allah Gospodar, ki upravlja zadeve ljudi, bodo pritrdili. Zakaj potem odhajate k temu kipu, zakaj odhajate k tistemu grobu in opravljate dejanje, ki mora biti usmerjeno izključno Allahu? 

Ta stvarnost nam prikazuje možnost, da ima oseba pri sebi tewhidul-rububijjet, vendar nima tewhidul-uluhijjet

Res je, da tewhidul-rububijjet zahteva in vodi v tewhidul-uluhijjet, vendar ga ne vključuje. Kako ga zahteva? Prepričanje osebe, da je Allah Gospodar, Er-Rezzaq, El-Khaliq, zahteva, da bo dejanja čaščenja usmerila izključno Allahu brez pridruževanja. 

Tewhidul-rububijjet je dokaz za tewhidul-uluhijjet. Allah kot dokaz za tewhidul-uluhijjet pogosto uporablja tewhidul-rububijjet

O, ljudje, častite vašega Gospodarja, ki je ustvaril vas in tiste pred vami, da bi lahko bili bogaboječi. (Kur'an; 2:21) 

… častite vašega Gospodarja. To pomeni, naj dejanja čaščenja, kot je molitev, zaobljuba, žrtvovanje, du'a, post, hadž, sojenje, upanje, strah itn., usmerimo izključno Allahu. To je tewhidul-uluhijjet

Zakaj? Allah nam pove očiten razlog. 

… ki je ustvaril vas in tiste pred vami. Allah je El-Khaliq. To je tewhidul-rububijjet. Ker te je Allah ustvaril, potem je to dokaz in razlog, da moraš častiti izključno Njega. 

Podobno je tudi v naslednjem verzu in številnih drugih verzih. 

Tisti, ki vam je Zemljo napravil kot ležišče in nebo kot strop; in ki spušča vodo z neba, pa stori, da z njeno pomočjo vzklijejo plodovi za vašo oskrbo. Zato zavestno ne enačite drugih z Allahom! (Kur'an; 2:22) 

Allah najprej predloži dokaz. 

Tisti, ki vam je Zemljo napravil kot ležišče in nebo kot strop; in ki spušča vodo z neba, pa stori, da z njeno pomočjo vzklijejo plodovi za vašo oskrbo. Vse navedeno spada v tewhidul-rububijjet. To so Allahova dejanja. Kaj je smisel tega? O tem govori zaključek verza. 

Zato zavestno ne enačite drugih z Allahom! Potem ko Allah predloži dokaz za tewhidul-rububijjet, pojasni, da morajo biti iz tega razloga vsa dejanja čaščenja usmerjena izključno Njemu, wahdehu la šerike leh

Na ta način tewhidul-rububijjet zahteva tewhidul-uluhijjet

Tewhidul-rububijjet so vrata za tewhidul-uluhijjet, nekateri vstopijo, drugi ne. 

Mnogobožci v času Allahovega poslanca so potrjevali generalni smisel tewhidul-rububijjet. V večini primerov so verjeli, da je Allah edini Stvarnik, da smo On podarja oskrbo, da jemlje in daje življenje, čeprav so imeli nekateri tudi v tem pogledu pomanjkljivost, saj so zanikali vstajenje po smrti. 

Tudi ta stvarnost nam prikazuje možnost, da ima oseba pri sebi prepričanje v tewhidul-rububijjet, potem pa z dejanji dela širk in s tem krši tewhidul-uluhijjet

Reci: "Kdo vas oskrbuje z neba in zemlje? Ali, kdo ima v lasti (vaš) sluh in vid? In kdo stori, da pride živo iz mrtvega in mrtvo iz živega? In kdo upravlja vse zadeve?" Rekli bodo: "Allah." Ti pa reci: "Mar potem ne bi bili bogaboječi?" (Kur'an; 10:31) 

Reci: “Kdo je Tisti, v Čigar roki je oblast nad vsem in On rešuje, nihče pa ne more nikogar rešiti pred Njim, če vi to veste?” Rekli bodo: “Allah.” Reci: “Kako ste potem lahko zavedeni?” (Kur’an; 23:88-89) 

Podobnih verzov je v Kur’anu veliko. 

Če ima oseba popolno prepričanje v tewhidul-rububijjet, potem pa z dejanji opravlja širk in s tem krši tewhidul-uluhijjet, potem ta oseba ni musliman in monoteist, temveč je mušrik oz. mnogobožec, in prav to je pomen verza: 

A večina njih ne veruje v Allaha, razen pridružujoč (Allahu druga božanstva). (Kur'an; 12:106) 

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...