Ali je tewhidul-rububijjet vključen v tewhidul-uluhijjet? Ali drži tudi obratno?
Tewhidul-rububijjet pomeni
potrjevanje, da je Allah edinstven v Svojih dejanjih. Edino On Vzvišeni daje
življenje in smrt, edino On ustvarja, edino On podarja oskrbo. Allah je El-Khaliq,
El-Rezzaq, El-Muhji. Drugo ime za to kategorijo je tewhidul-ilmi. Takšno
ime ima, ker je ta kategorija tewhida prepričanje srca, tj. spoznanje, priznavanje
in potrditev.
Tewhidul-uluhijjet je človekovo
dejanje čaščenja, ki mora biti usmerjeno izključno Allahu, wahdehu la šerike
leh. Drugo ime za to kategorijo je tewhidul-ibadet ali tewhidul-ameli.
Ta kategorija tewhida zajema tako prepričanje srca kot tudi dejanja
udov, kot je molitev, hadž, post, sojenje itn., ter dejanja srca kot je upanje,
ljubezen, strah, zanašanje itn.
Pri prvi kategoriji gre za Allahova
dejanja, pri drugi gre za naša dejanja. Kdor priznava in z dejanji potrjuje tewhidul-uluhijjet,
bo zagotovo imel tudi prepričanje v tewhidul-rububijjet.
Oseba Allaha prosi za oskrbo, kar je tewhidul-uluhijjet, ker se zaveda in je prepričan, da je Allah Er-Rezzaq, kar je tewhidul-rububijjet.
Svoje prepričanje je potrdil z dejanjem. Ko vemo, da ima oseba pri sebi tewhidul-uluhijjet,
iz tega izvemo, da ima oseba pri sebi tudi tewhidul-rububijjet. Če oseba
s svojimi dejanji usmerja čaščenje izključno Allahu, potem ne bi imelo nobenega
smisla, če ne bi imela prepričanja, da je Allah edini Gospodar. Zakaj bi oseba
za oskrbo prosila izključno Allaha, če ne bi bila prepričana, da oskrbo daje edino
Allah?! Oseba je prepričana, da Allah nadzira vesolje, iz tega razloga za
oskrbo prosi Njega.
Tewhidul-uluhijjet je rezultat in
plod tewhidul-rububijjet. Potrjevanje uluhijjeta vključuje
potrjevanje rububijjeta. Nemogoče je vzpostaviti iskren in resničen tewhidul-uluhijjet,
če oseba predhodno ni vzpostavila tewhidul-rububijjet.
Kdor s svojimi dejanji časti izključno
Allaha, wahdehu la šerike leh, to neizogibno pomeni, da Allaha priznava
za svojega Gospodarja, wahdehu la šerike leh.
Vendar v obratni smeri to ne drži.
Če ima prepričanje v tewhidul-rububijjet,
ne pomeni nujno, da ima tudi prepričanje v tewhidul-uluhijjet.
Tewhidul-rububijjet je prepričanje
srca: oseba lahko verjame, da je Allah Gospodar, Er-Rezzaq, El-Khaliq, vendar
se s svojimi dejanji obrača k drugim mimo Allaha. Nekateri se obračajo k
angelom, poslancem, umrlim dobrim ljudem ali kipom. Prosijo jih za oskrbo ali za
domnevno posredovanje pri Allahu, tj. usmerjajo jim dejanje čaščenja, ki mora
biti obvezno usmerjeno izključno k Allahu, wahdehu la šerike leh.
Če jih vprašaš, ali verjamete, da je Allah Gospodar, ki upravlja zadeve ljudi,
bodo pritrdili. Zakaj potem odhajate k temu kipu, zakaj odhajate k tistemu
grobu in opravljate dejanje, ki mora biti usmerjeno izključno Allahu?
Ta stvarnost nam prikazuje možnost, da ima
oseba pri sebi tewhidul-rububijjet, vendar nima tewhidul-uluhijjet.
Res je, da tewhidul-rububijjet
zahteva in vodi v tewhidul-uluhijjet, vendar ga ne vključuje. Kako ga
zahteva? Prepričanje osebe, da je Allah Gospodar, Er-Rezzaq, El-Khaliq,
zahteva, da bo dejanja čaščenja usmerila izključno Allahu brez pridruževanja.
Tewhidul-rububijjet je dokaz za tewhidul-uluhijjet.
Allah kot dokaz za tewhidul-uluhijjet pogosto uporablja tewhidul-rububijjet.
O, ljudje, častite vašega Gospodarja, ki
je ustvaril vas in tiste pred vami, da bi lahko bili bogaboječi. (Kur'an; 2:21)
… častite vašega Gospodarja. To pomeni, naj
dejanja čaščenja, kot je molitev, zaobljuba, žrtvovanje, du'a, post,
hadž, sojenje, upanje, strah itn., usmerimo izključno Allahu. To je tewhidul-uluhijjet.
Zakaj? Allah nam pove očiten razlog.
… ki je ustvaril vas in tiste pred vami. Allah je
El-Khaliq. To je tewhidul-rububijjet. Ker te je Allah ustvaril, potem je
to dokaz in razlog, da moraš častiti izključno Njega.
Podobno je tudi v naslednjem verzu in
številnih drugih verzih.
Tisti, ki vam je Zemljo napravil kot
ležišče in nebo kot strop; in ki spušča vodo z neba, pa stori, da z njeno
pomočjo vzklijejo plodovi za vašo oskrbo. Zato zavestno ne enačite drugih z
Allahom! (Kur'an; 2:22)
Allah najprej predloži dokaz.
Tisti, ki vam je Zemljo napravil kot
ležišče in nebo kot strop; in ki spušča vodo z neba, pa stori, da z njeno
pomočjo vzklijejo plodovi za vašo oskrbo. Vse navedeno spada v tewhidul-rububijjet.
To so Allahova dejanja. Kaj je smisel tega? O tem govori zaključek verza.
Zato zavestno ne enačite drugih z
Allahom! Potem ko Allah predloži dokaz za tewhidul-rububijjet, pojasni, da
morajo biti iz tega razloga vsa dejanja čaščenja usmerjena izključno Njemu, wahdehu
la šerike leh.
Na ta način tewhidul-rububijjet
zahteva tewhidul-uluhijjet.
Tewhidul-rububijjet so vrata za tewhidul-uluhijjet,
nekateri vstopijo, drugi ne.
Mnogobožci v času Allahovega poslanca ﷺ so potrjevali
generalni smisel tewhidul-rububijjet. V večini primerov so verjeli, da
je Allah edini Stvarnik, da smo On podarja oskrbo, da jemlje in daje življenje,
čeprav so imeli nekateri tudi v tem pogledu pomanjkljivost, saj so zanikali
vstajenje po smrti.
Tudi ta stvarnost nam prikazuje možnost,
da ima oseba pri sebi prepričanje v tewhidul-rububijjet, potem pa z
dejanji dela širk in s tem krši tewhidul-uluhijjet.
Reci: "Kdo vas oskrbuje z neba in
zemlje? Ali, kdo ima v lasti (vaš) sluh in vid? In kdo stori, da
pride živo iz mrtvega in mrtvo iz živega? In kdo upravlja vse zadeve?"
Rekli bodo: "Allah." Ti pa reci: "Mar potem ne bi bili
bogaboječi?" (Kur'an; 10:31)
Reci: “Kdo je Tisti, v Čigar roki je
oblast nad vsem in On rešuje, nihče pa ne more nikogar rešiti pred Njim, če vi
to veste?” Rekli bodo: “Allah.” Reci: “Kako ste potem lahko zavedeni?” (Kur’an; 23:88-89)
Podobnih verzov je v Kur’anu veliko.
Če ima oseba popolno prepričanje v tewhidul-rububijjet,
potem pa z dejanji opravlja širk in s tem krši tewhidul-uluhijjet,
potem ta oseba ni musliman in monoteist, temveč je mušrik oz. mnogobožec,
in prav to je pomen verza:
A večina njih ne veruje v Allaha, razen pridružujoč (Allahu druga božanstva). (Kur'an; 12:106)
Komentarji
Objavite komentar