Preskoči na glavno vsebino

DVE SLABI NAVADI

Rad bi omenil dva pojava, ki sta se v današnjem času razširila med nekaterimi ljudmi, na žalost tudi med muslimani, in sicer pojav metanja hrane v smeti in pojav prenajedanja.

Nikoli ne mečite hrane v smeti ali v straniščno školjko, saj je to oblika nespoštovanja in podcenjevanja Allahovega blagoslova. Nespoštovanje hrane na tak način pomeni biti nehvaležen za Allahov blagoslov. In vemo, da Allah kaznuje tiste, ki zlorabljajo Njegove blagoslove. Allahov Poslanec ﷺ je bil željan ohraniti vsak majhen delček hrane celo do te mere, da je po obedovanju obliznil svoje tri prste. To izvemo iz dveh hadisov, ki ju bom vzel za oporno točko.

Od Džabirja se prenaša, da je rekel: ''Allahov Poslanec ﷺ nam je zapovedal, naj po končanem obedovanju obliznemo prste in krožnike ter rekel: 'Ne veste v katerem delu jedi je bereket (blagoslov).' '' (zabeležil Muslim; hadis je sahih/verodostojen)

V drugi, a podobni predaji stoji: ''Zares je šejtan vedno z vami, celo ko jeste. Ko nekomu od vas pade zalogaj, naj ga vzame, odstrani, kar se je nanj zalepilo, zatem pa poje; in naj ga ne pusti šejtanu. Ko zaključi obedovanje, naj si oblizne prste, saj ne ve, v kateri hrani mu je (podarjen) blagoslov.'' (zabeležil Muslim; hadis je sahih/verodostojen)

Allahov Poslanec ﷺ je torej rekel, če osebi pade luqma, kar je majhen grižljaj ali zalogaj, naj obriše, odstrani ali opere potencialno umazanijo in ta zalogaj poje. V istem hadisu je rekel, naj oseba po obedovanju obriše ali popevna krožnik ali posodo, saj ne vemo, v katerem delu hrane je bil največji blagoslov. Enako naj stori s prsti, če je jedel hrano, ki se je z rokami.

Sedaj si lahko postavimo par vprašanj.

Koliko hrane ostane na treh prstih? Nekaj maščobe in majhni delčki. Kako velik je zalogaj, ki nam med obedovanjem ponesreči pade na tla? Običajno je to majhen delček. Koliko hrane po obedovanju ostane na krožniku? Toliko, da to lahko pomažemo z enim ali dvema koščkoma kruha. Allahov Poslanec ﷺ nas je naučil, naj na takšen način spoštujemo blagoslov v hrani.

Spoštovanje hrane je oblika hvaležnosti Allahu. Hvaležnost ni le verbalna, ko po koncu obedovanja rečeš elhamdulillah. Ne gre le za bismillah na začetku obedovanja in elhamudlillah na koncu.

Oseba ne sme imeti navade, da kuha več, kot bo pojedel.

O, Adamovi sinovi! Lepo se oblecite, kjerkoli se klanjate z obrazom do tal, jejte in pijte, vendar ne razsipajte. On zares ne mara razsipnežev. (Kur'an; 7:31)

Ko oseba kuha več, kot bo pojedla, to spada med uničevanje premoženja. Ko po obedovanju ostane nekaj hrane – in ni nobenega razloga, da bi se to dogajalo pogosto – jo lahko shrani v hladilnik in poje kasneje, ali to hrano vzame v službo za malico, ali jo nekomu, ki je potreben hrane, podari kot miloščino, ali jo podari sosedu kot darilo. Če se jo iz kakršnegakoli razloga ne more uporabiti na takšen način, naj jo odnese v naravo, da imajo od nje korist živali; nikakor naj hrane ne meče v smeti.

Nihče ni boljši od Allahovega Poslanca ﷺ, ki je bil kakor vidimo zelo čvrst, kar se tiče te zadeve. Ko je nekoč na tleh našel en datelj, je rekel: ''Če se ne bi bal, da je sadaqa (miloščina), bi ga pojedel.'' Kot opombo naj pojasnim, da Allahov Poslanec ﷺ ni sprejemal miloščine, sprejemal je le darila. To je bila praksa tudi vseh poslancev pred njim.

Če se neka oseba morda sprašuje, zakaj živi od plače do plače in nima nikakršnega blagoslova v premoženju, čeprav ima soliden nominalni mesečni prihodek, istočasno pa vsakodnevno ali vsak drug dan v kontejner za smeti nosi vrečko z ''biološkimi odpadki'', potem je morda razlog, da je Allah odstranil blagoslov iz njegovega življenja.

In ko je vaš Gospodar zagotovo oznanil: ''Če boste hvaležni, vam bom dal še več. Če pa boste nehvaležni, Moja kazen je zares huda.'' (Kur'an; 14:7)

To pomeni, da vam bodo odvzeti blagoslovi, ki so vam bili predtem podarjeni, nato pa boste še kaznovani, naj nas Allah obvaruje.

Vse to je še toliko bolj pomembno in kritično, ker obstajajo množice ljudi, ki bi želeli imeti te ostanke za potešitev lakote. Poglejte ljudi prav sedaj v Gazi ali predtem v Afganistanu, Jemnu in še kje drugje. Pred kratkim sem videl posnetek otrok v Gazi, kako med travo in zemljo pobirajo riževa zrna, ki so ostala na tleh, ker so humanitarci ponesreči stresli eno vrečo; delajo sudžuduš-šukr, tj. priklon Allahu s čelom na tleh, če dobijo zalogaj ali dva. Medtem ko nekateri naredijo zalogaj ali dva okusnega sendviča, nato pa ga vržejo v koš za smeti. Poglejte tiste, ki hodijo od smetnjaka do smetnjaka in iščejo hrano. Zakaj mislite, da iščejo po smetnjakih? Zato ker vedo, da so v smetnjakih tudi ostanki hrane. Ohranite blagoslove s hvaležnostjo Allahu za blagoslove in jih spoštujte. Ne podcenjujte pomena metanja stran koščkov kruha in zrn riža ali česarkoli drugega.

Ko je Allahov Poslanec ﷺ recitiral zadnji kur'anski verz sure Et-Takasur: ''Zatem boste na ta Dan zagotovo vprašani o užitkih (na'im),'' je bil Ez-Zubejr začuden in presenečeno vprašal: ''O kakšnih užitkih bomo vprašani, ko pa imamo le dve temni stvari?'' Z dvema temnima stvarema je mislil na datlje in vodo. Allahov Poslanec ﷺ je rekel: ''Povprašani boste o tem.''

Če bo oseba povprašana za datlje, ki jih je jedel, in ne prav čisto vodo, ki jo je pil, potem si predstavljajte tistega, ki je vsakodnevno metal stran veliko bolj užitno in kvalitetnejšo hrano.

Druga stvar se tiče prenajedanja. Allahov Poslanec ﷺ je podal zelo jasno rešitev za to vprašanje. V naslednjem hadisu je pojasnil princip, katerega bi se morali vsi držati. Ta hadis ni toliko zdravilo kot je preventiva za številne bolezni, tako fizične kot spiritualne. Allahov Poslanec ﷺ je rekel: ''Adamov sin (tj. človek) ni napolnil hujše posode od želodca. Zadostuje mu nekaj zalogajev, da svoj hrbet drži pokonci. A če je neizbežno, potem naj bo ena tretjina za hrano, ena tretjina za pijačo in ena tretjina za zrak.'' (zabeležil Et-Tirmizi in rekel, da je hadis hasen-sahih, tj. na meji med verodostojnim in dobrim; El-Albani je ta hadis v delu El-Irva' povzdignil in ga ocenil za povsem sahih/verodostojnega)

Allahov Poslanec nas uči, da osebi zadostuje le količina hrane, s katero bo preživel. Ibn Kajjim je rekel, da je to minumum, s katerim oseba ohranja moč in ne bo oslabela. Če to ni možno, potem tretjina za hrano, tretjina za vodo in tretjina za dihanje.

V času kalifov El-Ma'muna in El-Mutevekkila je v Bagdadu živel znan krščanski zdravnik Ebu Zakarijja Jahja ibn Adi, ki je napisal številne knjige o medicini. Ko je v knjigah Ebu Hajthama naletel na ta hadis, je rekel: ''Če bi ljudje prakticirali ta hadis, bi se bolnišnice in lekarne zaprle.''

Danes se življenja mnogih vrtijo okrog jedače in pijače; prenajedajo se in nato postanejo nezadovoljni z najokusnejšimi obroki, ki si jih človek lahko zamisli. Razlog za nezadovoljstvo je, ker so se navadili na vse blagoslove, nato pa niso hvaležni zanje. Nekaterim je hrana postala edini razlog za veselje in jezo. Če je hrana preslana ali premalo slana, lahko povzroči ločitev med možem in ženo – in bilo bi smešno, če ne bi bilo tako resnično, a hkrati patetično. Veliki ljudje, ljudje, ki živijo za razlog, ne polnijo želodcev niti se ne prenajedajo. Lakota je lahko potešena z zelo enostavnim in osnovnim obrokom. Ebu Hurejre prenaša, da je Allahov Poslanec ﷺ rekel: ''Hrana za dva je lahko tudi za tri, a hrana za tri je lahko tudi za štiri.'' (zabeležil Muslim; hadis je sahih/verodostojen)

Ko beremo knjige preteklih učenjakov, smo lahko presenečeni, kako resno so jemali to zadevo in kako strogi so bili v pogledu nje. Ibn Redžeb, Ibn Kajjim, Ibn Ebi Dunja, El-Gazali, El-Kurtubi in mnogi drugi so imeli o tej temi bodisi izjave bodisi celotna poglavja. Ibn Kajjim je o tem pisal v Za'adul-Me'ad in tudi v Madžaris-Salikin. Smatral je, da je prenajedanje razlog za pokvarjenost srca, zatemnitev svetlobe srca in zmanjšanje pronicljivosti. Pretirano uživanje hrane oslabi fizično moč, zdravje in tudi odločnost. Prenajedanje te ovira pri lahkotnem opravljanju ibadeta, dejanj čaščenja, in te potiska v zadovoljevanje nizkih strasti ter poželenj. Prenajedanje zmanjšuje inteligenco in povzroča pretirano spanje. Poleg tega je prenajedanje glavni razlog za mnoge bolezni. Kdor posluša potrebo svojega telesa po hrani in se ne prenajeda, bo bolje razumel stvari, se bolje učil, njegove misli pa bodo čistejše in bistrejše.

Ibn Omar je nekoč rekel, da želodca ni napolnil odkar je sprejel islam. Eš-Šafi'i je rekel podobno, in sicer da želodca ni napolnil šestnajst let.

Nekdo bi lahko rekel, da se ashabi niso prenajedali, ker niso imeli veliko na voljo, ker so bili relativno revni in podobno. Takšni argumenti so pravzaprav proti ljudem, ki jih izjavljajo, kajti Allah je za generacijo ashabov vzpostavil najboljše in najkoristnejše pogoje ter okoliščine. Iz tega razloga je Ibn Omar ohranil to prakso tudi kasneje, ko se je muslimanom odprl svet in so imeli na voljo številne stvari.

Nekateri ljudje imajo pretirano težo ali se prenajedajo zaradi zdravstvenih težav, a kako je možno, da je zdrava oseba v dvajsetih in tridesetih letih, torej na vrhuncu življenja, predebela in lena, nato pa se pritožuje zaradi bolezni ali obolenj. Če pretiravaš v dovoljenem, potem to dovoljeno zate lahko postane prestopanje meja dovoljenega, tj. eksces. Kur'an je glede tega jasen:

Jejte in pijte, vendar ne razsipajte. On zares ne mara razsipnežev. (Kur'an; 7:31)

To velja za polnjenje želodca iz navade. Če ga oseba napolni izjemoma, recimo na poroki ali kakšnem druženju, potem ni problema, saj se je Allahov Poslanec ﷺ v neki situaciji nasmehnil in Ebu Hurejru podal pijačo. Ebu Hurejra je rekel, da je pil. Ebu Hurejra, ki sam prenaša ta dogodek, je rekel, da je pil, Allahov Poslanec ﷺ pa mu je neprestano govoril, naj pije, dokler mu ni rekel: ''Prisežem pri Tistem, ki te je poslal z resnico, nimam več prostora (v želodcu).'' To je dokaz za dovoljenost napolnitve želodca v posebnih priložnostih, torej občasno in izjemoma.

V zaključku na kratko še štiri odločbe o tej temi.

El-Kurtubi je rekel, da glede prenajedanja med učenjaki obstaja nestrinjanje oziroma nesoglasje, in sicer v pogledu, ali je haram, strogo prepovedano, ali mekruh, nepriporočljivo oziroma blažje prepovedano. Razlika med haramom in mekruhom je v tem primeru odvisna od škodljivih posledic, ki jih ima redno prenajedanje za posameznika.

Drugo pravilo je popolno nasprotje, in sicer ko je uživanje hrane fard, obveza. To je takrat, ko mora oseba pojesti minimum, da ostane živa in ne umre od lakote ali žeje.

Tretje pravilo se tiče situacij, ko oseba dobi nagrado od Allaha. Ko se oseba naje malce nad nivojem farda, da se okrepi in pridobi energijo za opravljanje ibadeta ali za delo, da lahko poskrbi za družino.

Četrto pravilo se tiče dovoljenih situacij, in sicer ko se oseba naje do polnega želodca. Pri teh situacijah oseba nima ne greha ne nagrade. Razlika med prvim in četrtim je: četrta pomeni le napolnitev, medtem ko gre pri prvem oseba preko tega, gre torej za prenajedanje.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...