Preskoči na glavno vsebino

TVOJ RAMADAN

Približali smo se blagoslovljenemu mesecu ramadanu. V tem mesecu je še bolj pomembno kot v ostalih, da izkoristimo svoj čas. Kakor vidimo od naših bratov in sester v Gazi in tudi drugje, nikoli ne vemo, kateri ramadan bo naš zadnji. A tudi če dočakamo naslednji ramadan, ne vemo v kakšnem stanju bomo takrat. To besedilo ne bo tipično besedilo o ramadanu, ampak se bom bolj osredotočil, kako izboljšati izkustvo tega meseca. Seveda večina napisanega pravzaprav lahko velja za celo leto, ne le za mesec ramadan.

Ne bodi šibek!

Tvoja perspektiva o ramadanu je morda najpomembnejša stvar za tvojim nijjetom, namero. Če je tvoj nijjet povsem čist za iskanje Allahovega zadovoljstva, si naredil že ogromno. Če temu dodaš še pozitivno perspektivo, tj. kako gledaš na mesec ramadan, potem si na zelo dobri poti.

Moraš razumeti, da mesec ramadan se sme biti preslikava tvojega normalnega življenja, ko bi nadaljeval z običajnim prehranjevanjem in običajnimi dnevnimi navadami, z običajnim ekscesom in običajnim haramom, le nekaj ur kasneje – da vse našteto počneš ponoči namesto podnevi.

Ramadan je odličen čas, da razviješ nadzor in kontrolo nad svojimi poželenji in strastmi (šahawat). To je čas, da razviješ zuhd, asketizem, vendar v skladu z islamskim konceptom, kar ne pomeni meništva. Boljša beseda za koncept zuhda bi bila lahko minimalizem. Zuhd pomeni živeti enostavno in od dunje (materializma) jemati le minimalno potrebno. To pomeni, da se omejuješ in zadržuješ tudi v halal stvareh. Če se v mesecu ramadanu popolnoma odrečeš halal stvarem, kot je intimnost z ženo, hrani in vodi v toku dneva, kako pomembneje je vzdržati se harama.

Vzdržati se harama je najosnovnejši element za tvoj iman. Vsak lahko vstopi v islam le z besedami la ilaha illAllah; vprašanje je, ali zares želiš biti na isti stopnji kot nekdo, ki je šele vstopil v islam?! Nekateri ste muslimani že celo življenje, nekateri ste muslimani desetletje ali pet let ali eno leto. Ali je ta osnovna stopnja zares stopnja, na kateri se želiš ustaviti?!

Zapuščanje vsega harama, zapuščanje vseh velikih grehov in izogibanje manjših grehov – saj manjši grehi vodijo v večje grehe – je povsem osnovna stopnja vernika (mu’mina). V tem stanju boš našel nur (razsvetljenje) in dobroto, spiritualno čistost, nadzor nad samim sabo in lažje boš zauzdal svoj nefs (ego). Ramadan je čas, ko morata tvoj iman (moč verovanja) in taqwa (bogaboječnost) konstantno rasti. Če si morda padel s poti ali malce skrenil, je ramadan idealen čas, da očistiš svoje življenje.

Ta letošnji ramadan je lahko tvoj tabor, trening ali tečaj, ko boš zapustil nepokornost Allahu in se posvetil ibadetu ter pokornosti Allahu. Ramadan je medresa za življenje, kakor so številni učenjaki selefus-salih, tj. dobri predhodniki prvih treh generacij, poimenovali dejavnosti v mesecu ramadanu. To je čas, ko lahko obnoviš sam sebe; ne bi smel biti ista oseba na koncu ramadana, kot si bil na začetku ramadana.

Seveda je pomembno tudi, da se pripraviš na ramadan. Pripravi se, koliko Kur’ana boš vsak dan prebral in kakšne ibadete boš opravljal. Če bi vedel, da te čaka pomemben posloven mesec, ali se ne bi za ta mesec pripravil? Ali ne bi naredil načrta? Seveda bi ga. Mesec ramadan je mesec, ko boš trgoval z Allahom in čistil svoje srce. Z Allahom boš trgoval s temi minljivimi stvarmi materializma in začasnimi užitki ter brezpredmetnimi nočmi in jih spremenil v nekaj, kar je napolnjeno s pomenom, spokojem in lepoto. Imaš priložnost, da se popraviš, izboljšaš in se približaš Stvarniku preko deljenja miloščine, branja Kur’ana, nočne molitve ...

Za vse to moraš imeti plan in urnik, ker če ga ne boš imel, bo tvoj ibadet kot jesensko listje v vetru. En dan boš imel veliko motivacije, pa bo cel dan napolnjen z ibadetom, drug dan motivacije ne boš imel, zato boš zabušaval ali morda celo imel čas za grehe. Načrt in urnik ti bosta poleg motivacije dala tudi disciplino.

Ta načrt moraš narediti vnaprej, saj boš med ramadanom utrujen in na trenutke morda tudi izmučen: Določeno obstojno hrano kupi vnaprej, da ne boš v ramadanu vsak drug dan hodil v trgovino. Obroki naj bodo enostavni in kalorični. Poskušaj ostati na minimumu in bodi blag do svoje žene. Naj tudi ona občuti mesec ramadan, ne da njej ta mesec predstavlja le celodnevno kuho iftarja (večerje za prekinitev posta) in peko sladic. SubhanAllah. Ali je to duh ramadana? Stradanje, spanje in kuhanje podnevi ter žretje ponoči?

Preberi vsaj en džuz Kur’ana na dan in beri s tedebur, razumevanjem in razmišljanjem, da kur’anski ajeti prodrejo v tvoje srce.

V pripravi je uspeh!

Dobro je znano, da so v mesecu ramadanu šejatin vklenjeni. Vrata Pekla so zaprta in vrata Raja so odprta. To je čas, ko so mnogi rešeni Pekla, vendar je na žalost tudi čas, ko mnogi te priložnosti ne izkoristijo, nekateri pa padajo celo v velike grehe.

Lahko se vprašamo, kako in zakaj ljudje padajo v velike grehe, če so šejatin vklenjeni? Učenjaki prvih generacij so to pojasnjevali na različne načine. Z vami bom delil razlago, ki se mi zdi najlažje razumljiva. Predstavljaj si primer vklenjenega tigra ali tigra v kletki. Če pogledaš tigra ali neko drugo zver v kletki živalskega vrta, boš videl, da je navidezno mirna in neškodljiva, ko je v kletki. A če boš vstopil v kletko in se ji približal, te bo raztrgala.

Enako je s šejatin. Tisti, ki sami iščejo grehe in sami želijo grešiti, tisti bodo našli grehe. V mesecu ramadanu ti šejatin ne prišepetavajo in te ne pozivajo v grehe, zato zlahka lahko veš, če boš grešil v mesecu ramadanu, ta greh ni od šejtana, temveč je od tvojega nefsa (ega). Tako bos vedel, da razlog za določene grehe niso šejatin, temveč pomanjkanje tvoje samo-kontrole.

Zato postopoma prenehaj s svojimi grehi in strastmi svojega nefsa. To moraš narediti postopoma. Vzemite primer sprinterja, kateremu rečemo, naj se ustavi. Ne bo se mogel ustaviti nenadoma, temveč se bo ustavljal počasi, kajti njegovo gibanje ima zagon in momentum. Tudi tvoje življenje ima določen momentum. V tvojem življenju obstajajo določene serije navad in rutin, zato prenehaj z grehi že pred ramadanom, kajti če misliš, da boš lahko prenehal z vsemi grehi točno prvega ramadana, točno na prvi dan posta, se krepko motiš in slepiš samega sebe.

Tako pridemo do samozavedanja in samokontrole. Oceni samega sebe in bodi iskren do sebe. Poslančevi družabniki, radijallahu anhum so bili znani po brutalni iskrenosti do samih sebe; bili so znani po skromnosti in dobroti. Ko beremo ali poslušamo o ashabih, bi se moralo naše srce zatresti in zadrhteti, saj preko njih spoznamo naš pomanjkljiv status in položaj, ter kako daleč smo zares od veličine. Vsak dan se moramo truditi, da bi se jim približali v dejanjih, kajti le s približevanjem njihovi veličini v dejanjih, bomo ponovno vrnili veličino ummeta. Zato bodi kritičen do samega sebe in to velja tako za ramadan, kot tudi čas izven ramadana. Samega sebe lahko oceniš enkrat na teden. To je lahko po salatul-džuma, lahko je ponedeljek, lahko je katerikoli drug dan. Enkrat na teden oceni samega sebe za pretekli teden. Ali sem izpolnil zastavljene ibadete, ali sem grešil z velikimi grehi, ali sem koga ogovoril, ali sem dal vse pravice svojim staršem, svoji ženi in svojim sosedom. Ali sem izpolnil vse, kar sem si zadal za ta teden. Bodi iskren in predvsem bodi kritičen.

V ramadanu lahko popraviš številne stvari. Ni pomembno, koliko si grešil. Ni pomembno, kako destruktivna oseba si bil. Vse lahko popraviš. Obstaja zanimiva pripoved o človeku, ki je ubil 99 ljudi. Odšel je do pobožnjaka in ga vprašal, če obstaja možnost, da mu bo Allah odpustil. Pobožnjak je rekel, da te možnosti ni, zato je ubil še njega. Ubil je torej 100 ljudi. Nato je odšel do učenjaka in ga vprašal, če obstaja možnost, da mu bo Allah odpustil. Učenjak mu je odgovoril, da obstaja ta možnost, vendar bo moral izpolniti določene pogoje. Podučil ga je o tevbi (kesanju) in istigfarju (iskanju odpuščanja). Ta človek se je iskreno kesal in iskreno mu je bilo žal. Po napotku učenjaka se je umaknil iz okolice, ki ga je nagovarjala na greh, pravzaprav se je preselil v novo okolje. Seveda je tudi z besedami iskal odpuščanje od Allaha. To so trije pomembni koraki za iskreno in sprejeto kesanje. Torej iskreno obžalovanje, čvrsta odločitev o prenehanju grešenja in iskanje odpuščanja od Allaha.

Če si škodoval ali grešil proti drugim ljudem, je k temu še dodatek, in sicer obvezno moraš poravnati njihovo pravico, vrniti jim moraš njihovo pravico. Če si nekoga ogoljufal ali mu nekaj ukradel, potem mu moraš ukradeno vrniti. Če si nekoga ogovoril ali o njem grdo govoril, potem moraš pred to isto skupino ljudi tega človeka omeniti po dobrem in izpostaviti njegove pozitivne lastnosti. Če tega ne storiš, bodo imeli oškodovani ljudje pravico nad teboj na Sodnem dnevu.

Poleg tega ne pozabi odpuščati drugim, saj boš tako dosegel spokoj v duši in ne boš gojil zamer. Na ta način bo v tvoje srce, tvoj um in tvoje telo vstopila saqina.

Saqina je mir ali spokoj; mir v tem, kar počneš in kar čutiš. Pravzaprav to lahko vidiš v nekaterih ljudeh, ki so izkusili saqina. V tem se ne ni možno pretvarjati, saqina ni možno hliniti. Morda si nekoč bil v prisotnosti nekoga in se počutil zelo umirjeno in sprejeto, čutil si njihovo moč in njihovo modrost, zato si se posledično tudi sam počutil umirjeno. Skoraj kot bi bila ta oseba ogenj, ti pa ugasnjena sveča. Ko se približaš tej osebi, lahko skorajda začutiš, kako se je tudi tvoja ugasnjena sveča prižgala. V njihovi prisotnosti so tvoje misli bolj jasne, bolj urejene, na stvari pa nenadoma znaš pogledati z vzvišenega mesta; skorajda začutiš, da si lahko boljša oseba, skorajda lahko vidiš svoj neizkoriščen potencial. Zakaj je tako? Razlog je, da veliki ljudje gradijo druge velike ljudi. Spokojni in dostojanstveni so tudi v izzivih in tudi v hudih težavah. Tudi pod neizmernim pritiskom ohranijo dostojanstvo (waqar).

Kaj je waqar?

Ko se postiš, če te nekdo verbalno napade, se ne spusti na njegov nivo, temveč le reci: ''Postim se. Postim se,'' odideš naprej in ga pustiš na njegovem nizkem nivoju. Ramadan je čas, ko oseba mora biti dostojanstvena in potrpežljiva, to je blagodat in blagoslov, katerega Allah ne podari vsem. Bodi hvaležen, da ti je Allah omogočil post v mesecu ramadanu in ne bodi kot množica, ki se nikakor ne posti oziroma se ne posti na spokojen in dostojanstven način.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (1. del)

Pregledali bomo poglavje o postu iz knjige Zad el-Mustaqni. Avtor je Šarafuddin Musa ibn Ahmed El-Hadžavi. Besedilo je sestavljeno na podlagi izpiskov iz serije predavanj šejha Ahmeda Musa Jibrila pod naslovom The Comprehensive Fiqh of Fasting . Preučevanje klasičnih del uleme, ki so nas prehiteli v veri, je jedro našega razumevanja vere, saj se na ta način seznanimo s strukturiranim študijem v klasičnem stilu. KAJ JE FIQH? Fiqh je v bistvu islamska pravna praksa, fiqh jezikovno pomeni razumevanje nečesa ali znanje o nečem. Šeriatski pomen fiqha je izpeljava verskih predpisov, ki se vežejo na dejanja tistih, ki so jim določena dejanja predpisana v smislu, kaj je za nekoga haram, halal, mustehab, mekruh itn. Najplemenitejše znanje je zagotovo znanje o aqidi in tevhidu, kajti v tem znanju leži razlika med večnim ognjem in večnim rajem. To je veliki fiqh, nekateri učenjaki ga imenujejo el-fiqh el-ekber. Za aqido in tevhidom je po pomembnosti el-fiqh el-asghar, ki se nanaša na hara...

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (2. del)

Avtor je začel z besedami: يَجِبُ صَوْمُ رَمَضَانَ بِرُؤْيَةِ هِلَالِهِ Post v ramadanu postane obvezen, ko je viden hilal (naraščajoči lunin srp). To je izjava. Avtor je želel opozoriti na dvoje. Najprej je želel poudariti, da je ramadan obvezen (vadžibun). Nato pa tudi izpostavil, da se post začne z videnjem naraščajočega luninega srpa. Čeprav so vsi vadžibi obvezni, so nekateri na različnih ravneh. Nekateri vadžibi so na ravni rukn, nekateri pa na nižji ravni, običajno so to vadžibi, o katerih se ulema razhaja, ali pa se ne štejejo za rukn, kajti če pri nekem dejanju čaščenja izpustite rukn, bo celotno čaščenje zavrnjeno. To je hujše kot izpustiti običajen vadžib, čeprav sta oba obvezna. Torej, če ulema reče, da je nekaj rukn v veri ali rukn v čaščenju, boste v tem zelo težko našli razhajanje med učenjaki. Na primer sedžda je rukn v molitvi, brez katere molitev ni sprejeta. Recitiranje sure El-Fatiha v molitvi je vadžib, vendar so se učenjaki razšli glede vprašanja, ali je...