Preskoči na glavno vsebino

DRŽAVA NI LAST ENEGA MOŽA ALI PEŠČICE NJIH

Najbrž je večina vas že slišala za ime Antigona, če ne drugje pa vsaj iz časa guljenja šolskih klopi. V tistih letih je najbrž redkokdo od nas razumel globlji smisel te Sofoklove drame in njene priredbe po Smoletu. Naj vas spomnim, kajti tudi muslimani bi se lahko marsikaj naučili od antigonske borbe za pravico in resnico. Lahko bi celo trdili, da koncept Antigone v samem bistvu lepo predstavlja bojevit duh islama in obrambo za pravico in resnico.

SOFOKLOVA ANTIGONA

Osnovni konflikt, na katerem temelji Sofoklova tragedija je Kreonova prepoved pokopa Polinejkovega trupla in motiv dekleta, kraljične Antigone, ki kljubuje tej prepovedi.

Antigona skuša že takoj v uvodnem prizoru pridobiti sestro za sodelovanje pri bratovem pokopu, toda brez uspeha. Sestra Ismena sicer občuduje Antigonin pogum, vendar označi njeno početje za blazno. Ismena je sicer dobrosrčen, a povprečen ženski značaj. Povprečneži navadno v življenju vselej, kadar se kdo loti kakega velikega in tveganega dejanja, to označujejo za blaznost in norost. Enako pravijo danes za muslimane, ko kljubujejo statusu quo predvsem na ozemljih z večinskim muslimanskim prebivalstvom, kjer povsod vladajo ti današnji kreoni. Povprečneži se navadno zadovoljijo s pasivnim odporom proti zlu. Toda vprašanje je, ali to zadošča. Ali ni pasivnost že sama po sebi podpiranje zla?

Antigona ni povprečen, tudi ne pasivno odmaknjen značaj. Njena aktivnost sproži kolesje vsega dogajanja v državi. Pomislite na to, preden sami sebi rečete: ''Kaj pa jaz sam samcat lahko spremenim?''

Kreon je energičen vladar, ki je ravnokar prevzel oblast v državi. Takoj razglasi svoj vladni program, katerega osrednja točka je sovraštvo do državnih sovražnikov, sovraštvo, ki ne ugasne niti po smrti. Kreontov vladni program je torej program sovraštva: ''Na teh načelih bom gradil oblast!'' To je politika izključevanja, s katero danes marsikateri populist zmaga na volitvah, ko uporablja slogan: ''Te stvari niso v skladu z evropsko in slovensko kulturo!'' in podobno.

Dejstvo, da je Antigona  od vseh osamljena, zapuščena, nerazumljena in tudi prestrašena, samo še stopnjuje tragičnost njene usode. Gotovo so tudi največji heroji drgetali pred smrtjo, nikomur ni bila lahka ločitev od življenja, sicer bi herojstvo izgubilo svojo vrednost. Čim bolj kdo ljubi življenje, čim višje ga ceni, tem večja je teža njegove žrtve, tem večje njegovo herojstvo. In zares je beseda resnice najvrednejši in pogosto najtežji boj, kajti fizično si v večini primerov obsojen na propad, rezultati pa so vidni šele ko te voditelj odstrani in ko ljudje zatem odstranijo njega, če do tega pride. In prav o tem govorijo besede Poslanca Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem''Najvrednejši džihad (tj. boj, borba, napor) je reči besedo resnice pred nepravičnim vladarjem.'' (zabeležili Ebu Davud, Et-Tirmizi in Ibn Madža od Ebu Sa'ida El-Khudrija in Ebu Umama El-Bahilija) Kajti izhod iz te situacije je za posameznika redkokdaj ugoden.

Nemški filozof Hegel je označil idejo Antigone, da je v njej nadvse jasno zarisan konflikt med dvema najvišjima moralnima silama, spopad med dvema enakovrednima moralnima vrednotama. Takšni najvišji moralni vrednoti sta domovina in družina. Človek je zavezan obema in kadar pride do spopada med njima, takrat nastane izrazito tragična situacija. Do takšne tragične situacije pride ravno v Antigoni, kjer Antigona zastopa družinsko pravo, Kreon pa domovinsko pravo. Vsak od njiju ima prav, nobeden od njiju ne more popustiti od svojih načel, zato je tragični konflikt neizogiben.

Toda Heglova teza, ki je našla precej zagovornikov in naslednikov, je v primeru Sofoklove Antigone jasno napačna. Ni mogoče trditi, da predstavljata Kreon in Antigona dve enakovredni moralni instanci, Kreon državo, Antigona družino, da je torej tragični spopad zasnovan na enakovrednem konfliktu med državo in družino, ali kot so skušali nekateri pozneje modificirati to trditev, na konfliktu med človeškim in Božjim zakonom.

Antigona zahteva pravico do pogreba pokojnega brata. To je bila že v antičnem pojmovanju sveta neodtujljiva pravica slehernega človeka, najsi bi bil tudi zadnji izmeček človeške družbe. Po starogrških zakonih se izdajalcu lahko prepove pokop v domovini, ki jo je izdal, toda njegova pravica, da je pokopan izven obzidja mesta, izven polisa, ostane nedotakljiva. Noben vladar in noben Kreon nima pravice, da bi mu v imenu državnih zakonov ali kakih drugih višjih interesov kratil to osnovno pravico. Človeško telo predstavlja tudi po smrti tako dragoceno vrednoto, da ga ne gre razmetavati za žrtje psom in ujedam. V tem pogledu ima Antigona absolutno prav; in Kreon, ki ji to pravico krati in ki jo zaradi tega kaznuje s smrtjo, je absolutno na krivi poti. O moralni izenačenosti dveh vrednot ne more biti besede.

Po drugi strani pa lahko tudi preciziramo, kakšen Kreontov ''prav'', kakšno državno pravo zastopa Kreon. Pri Heglovi tezi naletimo na trditev, da je Kreon glasnik domovine, predstavnik države, zastopnik državnega prava. Toda kakšna je ta država, ki jo zastopa Kreon? To lahko najlepše razberemo iz Kreontovega pogovora s sinom Hajmonom.

Kreon: Mar to dekle ni zagrešilo izdajstva?

Hajmon: Meščani Teb pa niso tega mnenja.

Kreon: Meščan me bo učil, kako naj vladam? Mar nisem jaz v tej hiši gospodar?

Hajmon: Država ni last enega moža!

Kreon: Kaj ni država kraljeva posest?

Hajmon: Samo v pustinji lahko vladaš sam!

Z drugimi besedami, Kreon gleda na državo kot na svojo osebno posest, kjer je njegova beseda edini zakon. Tu srečamo formulirano poznejše načelo: ''L'état c'est moi – Država sem jaz,'' kar pomeni da je edina dolžnost državljanov pokorščina.'' Prav to se dogaja tudi danes – in s tem mislim tudi na zahodni svet – ko politiki in vladarji državo vidijo le kot priročno molzno kravo za večanje svojega osebnega premoženja, medtem ko morajo državljani le mirno in pohlevno ubogati zakone.

Po Kreonu je torej treba oblastnika ubogati tudi tedaj, kadar nima prav. Kreonov zadnji in odločilni argument je oblast in sila: kdor ima oblast, ima vedno prav, tudi kadar nima prav. To je v popolnem nasprotju z osvobajajočo in progresivno doktrino islama, čeprav bi nas nekateri vladni ''islamski'' učenjaki danes radi prepričali v nasprotno, kajti Poslanec Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je rekel: ''Ni pokornosti stvaritvi (tj. človeku), če je v tem nepokornost Stvarniku.'' (zabeležil Ahmed ibn Hanbel v svojem Musnedu; hadis je verodostojen/sahih)

Zanimivo je, da je Heglova teza o moralni enakovrednosti Kreontove državne pozicije, podkrepljena s trditvijo, da greši tudi Antigona s svojo fanatično nepokorščino, našla najbolj plodna tla ravno v nemški filozofiji, in sicer ravno v Hitlerjevem času, se pravi, ravno v tisti državni ureditvi, ki je tudi sama postavljala državljansko pokorščino (gehorsamkeit) za najlepšo čednost in krepost.

Kar pomirjen sem, da se današnje države in današnji Kreoni ne nagibajo v to smer. Ali pač?

Vendar Antigona zastopa povsem nasprotno mnenje, stoji na nasprotnem bregu: ''Vem, da razglas minljivega človeka nima moči, da omaje neomajne in nenapisane bogov zakone. Njih zakon ni od danes ne od včeraj, na vek velja, nihče ne ve, od kdaj.''

To so tisti nenapisani zakoni, ki so od vekomaj vsajeni v človeška srca in ki jim mora človek brezpogojno prisluhniti, tudi če pride zaradi njih v navzkrižje s trenutno politično zakonodajo. Islam temu pravi nrav, prirodna inklinacija vesti, arabska beseda je fitra. Zanimivo je, da islamski zakoni vedno podpirajo človekovo naravo, nikoli niso v nasprotju z njo, kar pomeni da je dovoljeno (halal), kar človeku koristi, in prepovedano (haram), kar človeku škoduje.

Nekateri kritiki vidijo patološko plat Antigoninega značaja v tem, da ima sicer prav, vendar s tem svojim prav pretirava, v svojih stališčih gre predaleč, tako da zahaja v nekakšen ekstremizem in fanatizem. Tudi odgovor na to je preprost: Kreon predstavlja tiransko oblast, nasilje in sovraštvo. Ali človek sploh lahko gre predaleč v svojem odporu proti nasilju in sovraštvu? Ali ni usoda Antigone nekakšna mitična predigra tega, kar se je v Atenah odigralo nekaj desetletij pozneje, ko so v imenu državnih zakonov obsodili in usmrtili Sokrata? Tudi na Sokrata so leteli podobni očitki - da pretirava, da gre predaleč, da je ekstremist in fanatik, da bi lahko le z majhno mero zmernosti in oportunizma rešil svojo eksistenco.

Zveni znano, kajne?!

Znano je tudi, kako je Sokrat takšne očitke zavračal: da gola eksistenca ni najvišja vrednota, da ne gre za to, da bi človek za vsako ceno rešil golo kožo.

SMOLETOVA ANTIGONA

Drugače kot pri Sofoklu se v Smoletovi drami Antigona fizično sploh ne pojavi. To seveda ne pomeni, da je kaj manj navzoča. Nasprotno: že zgolj dejstvo, da je ni, a da zavoljo te nenavzočnosti tako rekoč vsi drugi o njej nenehno govorijo, opisujejo njeno vedenje, sklepajo o njenih dejanjih in jo celo citirajo, spričuje, da je v resnici neprestano postavljena v središče in da taka njena nepreklicna navzočnost ne le zaposluje, temveč kar usodno določa mišljenje, čustvovanje in ravnanje vseh drugih protagonistov Smoletove drame.

Seveda se bolj bistveni premiki zgodijo v pomenskih temeljih: pri Sofoklu se antigonska dilema sproži iz spopada med Božjimi zakoni in samodrštvom oblasti, medtem ko pri Smoletu država ni metafizična avtoriteta, pa tudi zakonov, ki jih uboga Antigona, ni pisala Božja roka. Vse, kar se zgodi med protagonisti, se razvije v svetu ljudi, ki bivajo brez metafizične mitologije. Zakon je zapisan v posamezniku in za posameznika, spor pa se sproži, kadar stopi pred ljudi vprašanje, ali bodo po tem zakonu uresničili svojo človečnost.

Sicer pa je v okvirih teh pomenskih in miselnih razločkov tudi pri Smoletu zgodba v jedru ostala nespremenjena kot v antičnem vzorcu: Kreon prepove pokop Polinejkovega trupla, češ da je to truplo izdajalca, se pravi, drugačno kot Eteoklovo. Antigona se tej prepovedi upre, Polinejkovo truplo pokoplje in mora zato umreti.

Oglejmo si to situacijo v Smoletovi Antigoni nekoliko podrobneje. Kreon pri Smoletu vendarle ni tako enosmerna prikazen. Kar zadeva razmerje z ljudstvom in podrejenimi je zelo ekspliciten: mir, varnost, zakonitost, predpisi. Podobno, vendar izostreno in domala totalitarno misel izreče Kreon pozneje v pogovoru z Ismeno, ko se mir, ki ga je bila načela Antigonina uporniška in prevratniška akcija, izkaže kot majav: ''Kdo je kriv, da ni miru v državi, praviš? Res, kdo? Kralj menda ne. ker prav najtežja reč je padla njemu v skrb: mir in blagostanje.''

Premislek oblastnika, državnika, kralja, varuha zakonitosti in miru, govori o človeku, ki doumeva pravičniško brezumnost uporništva in ''tako zvanega boljšega reda'', a hkrati v svoji pragmatično nepopustljivi drži natanko vé: ''Kdor postavlja v dvom oblast sploh, je sovražnik. Kako pa je oblasti ravnati s sovražniki, to ta oblast natanko zna.'' In Kreon razume: Antigonino prizadevanje, da bi pokopala izdajalskega brata Polinejka, samo po sebi ni ne nevarno ne nerazumljivo, vsaj dokler je skrivno, ljudstvu prikrito, a mora biti kvalificirano kot sovražno tisti hip, ko javno postavi v dvom oblast sploh. Tak dvom bi namreč ogrozil konkretno oblast. Pri tem je pokop brata sam ob sebi postranskega pomena, namesto tega dejanja bi bilo lahko tudi kako drugo, ki bi spodkopavalo mir, varnost, blaginjo, oblast, kakor jih pojmuje in uzakonja ter s predpisi omejuje država. Sejati dvom je potemtakem enako uporniško in enako sovražno dejanje, kot kršiti ukaze ali ignorirati prepovedi.

Kreon navkljub svoji končni, nepreklicni odločitvi, da pokonča Antigono in tako ohrani red in mir, zavaruje blaginjo in opomni ljudstvo, s katerim mora kralj imeti ''le umerjen stik, ne sme ga biti ne preveč in ne premalo'' – ta Kreon nikakor ni ploska prikazen. Res je, da ni junak kot Antigona, a je vseskozi centralna figura Smoletove drame. Le on se zaveda, kako je Antigona v njegovem bližnjem okrožju edina plemenita in njegovi pokončnosti enakovredna.

Ko mu Teiresias nato ''svetuje'', da kralj ni človek, marveč od vsega razvezan, a hkrati bolj ujet od vseh, uradnik ljudstva, ki skrbi za red in mir, a vzdignjen nad človeško mero, ga Kreon s svojim odgovorom dovolj jasno in kratko odpravi, ko mu odvrne: ''Kljub temu je še zmeraj človek.'' Toda v isti sapi se Kreon zaveda, da mora, če hoče ostati v kralju tudi človek, obvladovati strasti in pregnati iz srca, kar ga pesti najhuje: samotno odločitev. In prav ta samotna odločitev, prav trdovratno ponavljajoče se spoznanje, da je Kreon kot kralj venomer sam, ga nenehoma peha iz skrajnosti oblastnika v skrajnost človeka. Zdaj prevaga prva, zdaj druga. Prva, ko jemlje v misel Antigono in ji dovoli, da naskrivaj pokoplje Polinejka, druga, ko mora nato v njenem javnem dejanju pokopa videti in oznaniti upor, jo razglasiti za blazno in ukazati, da se jo pokonča. Ali kot se to prikaže v znamenitih Kreonovih sanjah, ko se spopadeta oblastniški kralj in njegov drugi človeški jaz: prvi z mečem, drugi s tulipanom. Razpet med meč in tulipan, med dolžnost in srce, prezirajoč poniglavost in v sebi iskreno slaveč junaštvo, uporništvo in celo nepokorščino Antigone, se naposled odloči – ker je namreč kralj, se seveda odloči popolnoma sam – za meč. Poslej v tej navidezni dilemi ni več nobenih dvomov, nobene razcepljenosti in razklanosti: ''Jaz sem kralj in ne preostane mi nič drugega, ko da kralj sem še naprej.'' In enko je z današnjimi vladarji in politiki, kajti sla po oblasti je enostavno presilna. Težko se je odpovedati oblasti, ko jo enkrat okusiš. Težko je tudi popustiti pri nekaterih odlokih, še težje priznati napako, kajti tako ljudem pokažeš svojo šibkost ali ranljivost, kar vsak politik in vladar skriva na vse načine in vse pretege.

Razmerje Antigone in Kreona je potemtakem popolnoma razvidno in je navzlic antični preobleki tako rekoč vselej živo in silovito in tudi tesnobno: razmerje med posameznikom in državo, med subjektom in pragmatičnim oblastništvom, med Božjimi zakoni in zakonitostmi človekove moralne zavesti na eni strani ter človeško narejeno družbeno-politično ureditvijo na drugi strani.

Smole je naredil še nekaj zelo zanimivih in pomenljivih sprememb, kar je dramo približalo razumevanju današnjega bralca.

Hajmon je bolj frfotav in tudi topoumen, sebi zadosten in plehek: zgolj materialistični uživač, gizdalin in lahkoživec, kar mu zadostuje za veselo in brezbrižno življenje ''sobarica: mala, zvita muca, ki zjutraj brez ceremonij smukne v posteljo''. Kadar Hajmon razmišlja je žalosten in se zdi sebi najboljši, kadar je vesel, in mu je življenje preprosto in veselo kar tako nasploh in je zanj najpomembnejše, da je ''trava zelena in mak nepopravljivo rdeč … dekliške prsi ljubke in karseda pripravne … sončni žarek zlat''. Na kratko: zgledni reprezentant vladajoče razvratne in hedonistične elite, ki o resničnih razsežnostih Antigonine misli in dejanja ne razume ničesar in še manj kot to.

Toliko bolj pa ji more, vsaj z izkušenjsko spoznavno logiko, slediti Teiresias. Pri Smoletu dvorni, se pravi, uradni filozof in ideolog, prikazen, ki se je od nekdanjega Sofoklovega vedeža in vidca, glasnika višjih moralnih smislov in načel, prelevila v sicer bistroumnega in bistrovidnega, a od premrlega konformizma docela ploskega in plitkega razlagalca in komentatorja uradnih oblastniških doktrin. Muslimani takšnemu učenjaku radi rečemo učenjak za dolarje (scholars for dollars) ali mula Bradley, saj se v vseh zadevah priklanja Zahodu in ne resnici, še manj pa pravici. V tako imenovanem muslimanskem svetu je danes ogromno teh dvornih teiresiasov, ki so v zameno za vladarjev drobiž izdali resnico, čeprav jo poznajo. 

V bistvu je edini, ki misel in dejanje tebanske kraljične razume, še več, ki se po njeni smrti zavestno in ozaveščeno napoti v odrešujoči inferno iskanja bivanjskega smisla, je mali paž. Odloči se za resnico in pravico, z antigonsko vero v pravičnost in po njeni poti.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...