Preskoči na glavno vsebino

DOBRODELNOST DO STARŠEV

Allah je v številnih kur'anskih verzih omenil pravico (haqq) staršev skupaj z Njegovo pravico.

Častite Allaha in ne jemljite za boga ničesar poleg Njega. S starši ravnajte lepo … (Kur'an; 4:36)

In tvoj Gospodar je določil, da ne častite nikogar drugega kot le Njega, in da nadvse lepo ravnate s starši. (Kur'an; 17:23)

In človeku smo priporočili (lep odnos) do svojih staršev. Njegova mati ga nosi in med nosečnostjo je šibka, po dveh letih pa ga odstavi. Zahvaljuj se Meni in svojim staršem; k Meni je končni povratek. (Kur'an; 31:14)

Številni verzi imajo takšen pomen; usmerjajo na dolžnost (vadžib) dobrodelnosti do staršev, lep odnos do njih, hvaležnost za požrtvovalnost, ki so nam jo nudili od trenutka, ko smo bili v maternicah, do trenutka, ko smo dozoreli in pridobili sposobnost razlikovanja med pravilnim in nepravilnim.

V dobrodelnost do staršev spada:

  • Trošenje denarja zanje, ko imajo potrebe.
  • Poslušanje in pokornost v dobrem.
  • Ponižnost pred njimi.
  • Pred njimi ni dovoljeno povzdigniti glasu.
  • Nagovarjanje z lepim govorom in na lep način, kakor Allah pravi v suri El-Isra:

In tvoj Gospodar je določil, da ne častite nikogar drugega kot le Njega, in da nadvse lepo ravnate s starši. Če eden od njiju ali oba pri tebi dosežeta starost, jima ne reči niti “Uf.” In ne grajaj ju, temveč spoštljivo govori z njima. (Kur'an; 17:23)

V obeh Sahihih se prenaša hadis, v katerem je bil Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem vprašan: ''Katero dejanje je najboljše?'' Rekel je: ''Molitev v njenem času (tj. pravočasno).'' ''A zatem?'' Odgovoril je: ''Dobrodelnost do staršev.'' ''A zatem?'' Rekel je: ''Borba na Allahovi poti.''

Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem je rekel: ''Allahovo zadovoljstvo je v zadovoljstvu staršev, a Allahova jeza je v jezi staršev.'' (zabeležil Et-Tirmizi; Ibn Hiban in Hakim sta ga ocenila kot verodostojnega)

Nasprotno dobrodelnosti do staršev je neposlušnost, kar spada med največje grehe (kebair), zaradi hadisa Allahovega Poslanca sallallahu alejhi ve sellem, iz obeh Sahihov, v katerem je rekel: ''Ali hočete, da vas obvestim o največjih grehih (kebair)?'' To je Poslanec sallallahu alejhi ve sellem ponovil trikrat. Rekli smo: ''Da, o, Allahov Poslanec.'' Rekel je: ''Pripisovanje družabnika Allahu, nepokornost staršem …'' Usedel se je in bil je naslonjen: ''… in lažni govor ter lažno pričanje.''

V obeh Sahihih je zabeležen hadis, da je Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem rekel: ''Od velikih grehov je človekovo žaljenje staršev.'' Nekdo je vprašal: ''O, Allahov Poslanec, mar človek lahko žali svoje starše?'' Rekel je: ''Da! Žalil bo starše nekega človeka, pa bo on žalil njegove starše, ali pa bo žalil njegovo mati, pa bo ta (nazaj) žalil njegovo mati.''

Tukaj nam Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem pojasnjuje, da je žaljenje staršev nekoga pravzaprav žaljenje svojih staršev.

Dolžnost (vadžib) vsakega muslimana in muslimanke je, da skrbi za svoje starše, zlasti v pozni starosti, ko še bolj potrebujejo blagost, dobrodelnost in usluge.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...