Vzvišeni Allah je učenjake razdelil na dve vrsti. Prvo vrsto, to so resnicoljubni in iskreni učenjaki, je odlikoval z visoko stopnjo in njihovo pričanje primerjal s pričanjem angelov.
Allah priča, da ni nobenega boga razen Njega, prav tako
pričajo angeli in tisti, ki imajo znanje - On vedno ravna pravično. Ni nobenega
boga razen Njega, Najbolj plemenitega, Najmodrejšega. (Kur’an; 3:18)
In Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem je v
delu hadisa rekel: “Učenjaki so nasledniki glasnikov vere.” (zabeležili
Ebu Davud, Et-Tirmizi in Ibn Madža)
Druga vrsta učenjakov so tisti, ki prikrivajo resnico pred
ljudmi, jo izkrivljajo in ne delujejo po njej. Takšne je Vzvišeni primerjal s
psi.
Pripoveduj jim zgodbo tistega, ki smo mu dali Naše ajete,
pa se je ločil od njih, zato je hudič storil, da ga sledi in postal je eden od
zablodelih. In če bi hoteli, bi ga zagotovo lahko vzdignili z njimi (z našimi ajeti), vendar se
je predal zemlji in sledil svoje strasti tako kot pes - če ga bremeniš s čim,
sope, če pa ga pustiš, zopet sope. To je primer naroda, ki zanika Naše ajete.
Zato pripoveduj resnične zgodbe, da bi se lahko zamislili. (Kur’an;
7:175-176)
To nam pove, četudi je nekdo učenjak, ne pomeni nujno, da je dober in pravilen. Učenjak je človek, ki je nase prevzel ogromno odgovornost in če deluje po resnici, ki jo je Allah razodel in poziva ljudi vanjo, potem je na visoki stopnji. Vendar če ne deluje po resnici in ne poziva ljudi vanjo, potem sebe spušča na nivo navadnega psa ali osla, kakor stoji v drugem verzu.
Primer tistih, ki jim je bila zaupana Tora, pa se je niso
držali, je kakor primer osla, ki nosi knjige. (Kur’an; 62:5)
Prva vrsta učenjakov so učenjaki, ki so bogaboječi in
zapovedujejo dobro ter odvračajo od zla.
In bodite narod, ki bo pozival k dobremu, nagovarjal k
spodobnemu vedenju ter odvračal od zla; takšni so zares uspešni. (Kur’an; 3:104)
Vi ste najboljši narod, ki se je pojavil med ljudmi;
zapovedujete dobro, odvračate od zla in verujete v Allaha. (Kur’an; 3:110)
Vzvišeni Allah ta ummet imenuje ummet dobrega,
ker zapovedujejo dobro in odvračajo od zla. Med ummetom pa je Allah
zadolžil s posebnim emanetom (zaupanjem) prav učenjake.
In ko je Allah vzel zavezo od tistih, katerim je bila dana
Knjiga: "Pojasnjujte jo ljudem in je ne tajite," so jo vrgli za svoje
hrbte in z njo kupili majhno vrednost. Kako je samo bedno to, kar kupujejo! (Kur’an; 3:187)
To je zaveza, ki jo je Allah vzel od učenjakov. Zato je
nemogoče, da resnični učenjak molči, ko vidi, da se postopa nepravično, kaj
šele da on osebno podpira krivico ali širk, naj nas Allah obvaruje.
V Musnedu in Sunnenih stoji hadis od Ebu Ubejde, od Abdullaha
ibn Mes’uda, da je Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem rekel: “Prisežem
pri Tistem, v Čigar roki je Muhammedova duša, zapovedovali boste dobro in
odvračali od zla, vzeli za roko prestopnika in ga pridobili za resnico, ali pa
bo Allah obrnil vaša srca ene proti drugim in vas zatem preklel, kakor je
preklel njih.”
Tako so ravnali Benu Israil. Gledali so druge, kako delajo
grehe in nepravičnost, pa kljub temu niso reagirali.
A kaj šele reči o tistih, ki gledajo stvaritev, ki se želi
postaviti na mesto, ki pripada izključno Allahu in potem rečejo: “Pomagali mu
bomo, da bi imeli od njega korist.” A Allah jih je obvezal z nasprotnim, in
sicer da takšnemu rečejo: “Boj se Allaha! Nimaš pravice, da sebe hočeš narediti
za lažno božanstvo.”
In Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem nas je
s tem obvezal in razveselil tiste, ki tako ravnajo in so na tej poti ubiti. “Prvak
mučenikov je Hamza ibn Abdul-Mutalib, zatem pa človek, ki pride k nepravičnemu
vladarju, mu pove resnico v obraz, pa ga vladar ubije.” (zabeležil Hakim)
Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem je
pohvalil takšne, ne pa tiste, ki odhajajo k tagutu, da bi mu pomagali in
ga učvrstili na oblasti, z njim sklepali sporazume in si ob njem pridobili neko
korist. A tisti daiji, ki se zaradi osebne koristi prilizujejo množicam
in njim prilagajajo neko svojo izkrivljeno verzijo islama, so morda še hujši.
Osnovna obveza in dolžnost učenjakov je, da ljudem govorijo in pojasnjujejo
resnico, ne glede na to ali se obračajo vladarjem ali običajnim ljudem. V
trenutku, ko učenjak prikrije resnico in je ne oznani, ter začne slediti svojim
strastem, takrat je izgubil vrednost, ki pripada resnični ulemi. Znanje
se ne meri s količino besedila, ki se ga nekdo nauči na pamet. Resnično znanje
je tisto, ki te spodbuja, da se pokoriš Allahovim predpisom. Znanje je tisto,
kar naredi, da se boriš za resnico in se pri tem ne bojiš nikogar poleg Allaha
Edinega. Zato je Abdullah ibn Mes’ud rekel: “Zadostno znanje je bogaboječnost.”
Katera bogaboječnost? Tista, ki povzroči, da izgine vsakršen
strah pred stvaritvami. Oseba, ki poseduje to resnično znanje in takšno
bogaboječnost, vidi stvaritve, ki ji grozijo in ji želijo škodovati, kot majhne
in nenevarne mušice. In takšni so bili nekoč islamski učenjaki in daije.
Komentarji
Objavite komentar