Sulejman bin Nasir El-Ulvan
PRVA VRSTA: UČENJAKI ŠERIATA
To so tisti učenjaki, ki govorijo resnico, ne glede na
posledice. Takšni so pomagana in odrešena skupina – katerim ne škodijo tisti,
ki so jih pustili na cedilu, niti tisti, ki se jim zoperstavljajo – in
dostavljajo sunnet Glasnika vere sallallahu alejhi ve sellem. Oni so
zvesti, pobožni in sijaj muslimanov, in za takšne se pravi, da je njihovo meso
strupeno, zato ker so lastniki znanja, vere in bogaboječnosti. Kdor takšne
učenjake prezira, v srcu takšnega je bolezen, saj jih sovraži samo zaradi
njihove vere.
Vse to ne pomeni, da se nikoli ne zmotijo, saj niso
brezgrešni. In seveda se zmotijo, vendar njihova napaka izhaja iz znanja in idžtihada,
ne iz sledenja poželenj in osebnih interesov ali celo zablod – temveč delajo idžtihad,
pa se zmotijo kakor vsi ostali.
Enako je bilo z ashabi, naj je Allah z njimi
zadovoljen, in tudi s tabi’ini.
DRUGA VRSTA: UČENJAKI VEČINE
Ti učenjaki niso niti učenjaki šeriata niti učenjaki
vladarjev, temveč učenjaki večine. To so podaniki večine, ki izdajajo fetve
shodno zahtevi tistih, ki jih poslušajo. Takšni se odzivajo na zahteve naroda
in previdno delajo na obvarovanju svoje večine, občasno pa celo prevzemajo
odgovornost večine, da bi povečali svoje število.
To, da se množica ljudi zbira okrog določenega šejha, ni
dokaz, da je to, kar šejh nosi s seboj, resnica. Možno je, da je resnica, a
možno je, da ni; in ne pomeni, da je on vedno na resnici, saj se ljudje
običajno vedno zberejo okrog cenenega blaga, medem ko je stanje z dragim blagom
vedno obratno.
Pa tako vidiš, kako se pri človeku, ki prodaja določeno blago
za dva rijala, takoj zberejo ljudje. A če je blago drago, se mu ljudje ne bodo
približali, saj se dragemu blagu približa samo človek, ki ima denar ali
poseduje ostale zmožnosti.
Iz tega razloga so to učenjaki večine, ki izdajajo fetve
shodno potrebi večine. Oni ne skrbijo za to, da jih Allah Vzvišeni gleda, niti
jih ni strah pred Njim, niti si ne želijo Njegove nagrade. In kadar izdajajo
fetve, pazijo na sledeče: “Ali bo z njimi zadovoljna večina, ali ne bo?”
Takšni vedno izdajajo fetve pod pritiskom dejanskega stanja,
modernih izzivov, a vse to pod plaščem olajšanega fikha (prava),
blagosti šeriata in pod podobnimi parolami.
Razumevanje fikhskih olajšav in duha šeriata je
omejeno s šeriatskimi pravili in ni prepuščeno svobodni izbiri ljudi. Vzvišeni
Allah je rekel:
… oni pa nimajo možnosti izbire. (Kur’an; 28:68)
Olajšava se ne določa shodno tvojemu pogledu in idžtihadu,
temveč se določa na osnovi Kur’ana in sunneta ter pravilih učenjakov.
TRETJA VRSTA: UČENJAKI VLADARJEV
Ti učenjaki izdajajo fetve shodno z zahtevo. Zato izdajajo
fetve o tem, kar jim vladar ukaže – a kar jim prepove, temu se izogibajo.
Komentarji
Objavite komentar