Preskoči na glavno vsebino

ČLOVEK BO S TISTIM, KOGAR LJUBI

Slabi prijatelji olepšujejo zablodo in navajajo na greh. Če bi narkomane vprašali, kako so se začeli drogirati, če bi alkoholike vprašali, kako so začeli piti, kadilce, kako so začeli kaditi in podobno, bi spoznali, da je pogosto prav slaba družba odigrala odločilno vlogo in jih speljala na tanek led, uporabljajoč okrašene in sladke besede, kakor je Allah opisal v Kur'anu:

In tako smo vsakemu glasniku vere določili sovražnika - zlodeje od ljudi in džinnov, ki se medsebojno navdihujejo z okrašenimi varljivimi govori. (Kur'an; 6:112)

Stvari in pojme poimenujejo z neresničnimi imeni, da bi olepšali greh in ga prikazali neškodljivim. Tako nemoralnost in prešuštvo imenujejo ljubezen, razgaljanje imenujejo moda in trend, obrestnim posojilom pravijo provizija, igram na srečo pa zabava. S tem želijo, da ljudje skrenejo na pot zla, kakor so skrenili tudi oni:

Radi bi, da bi tudi vi, tako kot oni, zanikali vero in da bi si bili tako enaki. Zato ne imejte med njimi nobenih prijateljev. (Kur'an; 4:89)

Poglejmo primer iz časa Allahovega poslanca Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem. V Meki je živel človek z imenom Ukba ibn Ebu Muajt. Čeprav je bil nevernik, se je lepo obnašal do Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem. Ni ga vznemirjal, kakor ostali mnogobožci v predislamski Meki. Prav nasprotno, tako lepo se je obnašal do Allahovega Poslanca sallallahu alejhi ve sellem, da so Kurejši mislili, da je tudi on postal musliman. Ukba je imel tesnega prijatelja, ki je bil v tem času odsoten, saj je bil na dolgem potovanju. Ko se je vrnil, so Kurejši pohiteli, da ga obvestijo o njegovem prijatelju Ukbi, rekoč: ''Tvoj prijatelj Ukba je postal musliman!'' Ko je to slišal, se je Ukbin prijatelj razjezil in z Ukbo ni hotel govoriti, niti ga pozdraviti. Ukbi je bilo zaradi tega težko, zato je odšel k svojemu prijatelju in ga vprašal, kaj mora storiti, da bi bil ponovno zadovoljen z njim, ta pa je takoj odgovoril, da mora pustiti Muhammeda in se mu na vse mogoče načine zoperstavljati. Ukba je to naredil. Na koncu je bil Ukba v vrstah mnogobožcev ubit v Bitki na Bedru in tako umrl kot nevernik! Zatem je bil razodet kur'anski verz: ''Na ta dan bo krivičnež grizel svoje roke (ne zgolj konice prstov) in govoril: 'Ko bi le sledil poti (Allahovega) poslanca. Gorje mi! Ko vsaj ne bi izbral tega človeka za pristnega prijatelja! Resnično, on me je zavedel, da sem opustil Opomin (tj. Kuran), potem ko sem ga že spoznal (Kuran).' '' (Kur'an; 25:27-29). (Vir zgodbe: Eš-Ševkani, Fethul-Kadir, 5/276)

Družba neizogibno vpliva na vsakega posameznika, če on to hoče ali ne, in zares obstaja znan pregovor: ''Povej mi, s kom se družiš, in povem ti, kdo si.'' Koliko je tistih, ki so po svoji naravi čedni in čisti, vendar so postali plen slabe družbe in se tako spotaknili ter skrenili! Islam verniku ne pušča prostora, da si za pristnega prijatelja jemlje kogarkoli, temveč precizno definira in opisuje, s kom naj se druži, a komu naj se izogiba. Vzvišeni Allah pravi:

In potrpežljivo bodi s tistimi, ki molijo k svojem Gospodarju zjutraj in zvečer, želeč si Njegov obraz. (Kur'an; 18:28)

V tem verzu Vsemogočni Allah opisuje tiste, za katere naj se veže srce vernika, in sicer za tiste, pri katerih sta se združili dve lastnosti: (1) praktična aplikacija verskih predpisov, saj zjutraj in zvečer opravljajo molitev, in (2) iskrenost, saj čaščenje opravljajo le v imenu Allaha, želeč si srečanja z Njim. V drugem verzu Allah vernikom zapoveduje, naj bodo skupaj z iskrenimi.

O, vi, ki verujete! Bojte se Allaha in bodite z iskrenimi. (Kur'an; 9:119)

Na drugi strani Vzvišeni Allah opisuje tiste, katerih se ne jemlje za prijatelje in od katerih se mora vernik oddaljiti.

On vam je že objavil v Knjigi, ko slišite, da se zanikajo Allahovi ajeti in se jim posmehuje, ne sedite z njimi, dokler ne začnejo drugega pogovora, drugače boste tudi vi kakor oni. Allah bo zares združil v Peklu vse svetohlince in nevernike skupaj. (Kur'an; 4:140)

Zatem pa pojasnjuje, da je glavni parameter pri izbiri prijatelja pravzaprav verovanje, a nasprotnike vere se ne jemlje za tesne prijatelje in zaupnike, celo ko gre za najbližje osebe.

O, vi, ki verujete! Ne jemljite vaših očetov niti vaših bratov za sebi najbližje, če imajo raje nevero kot verovanje. In takšni med vami, ki jih vzamejo za sebi najbližje, so pravi krivičneži. (Kur'an; 9:23)

Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem nam podaja čudovit primer, s katerim slikovito prikazuje vpliv prijateljev: ''Dober in slab prijatelj sta kakor prodajalec parfuma in kovač. Prodajalec parfuma ti bo parfum podaril, ali ga boš od njega kupil, ali pa boš vsaj občutil lep vonj. Medtem ko ti bo kovač zažgal obleko, ali pa boš občutil neugoden vonj.'' (zabeležila El-Buhari in Muslim) Hadis nam govori, da je vpliv družabnika neizogiben in neizbežen, ter da je družba prijateljev izvor dobrega ali zla. Če imaš dobrega prijatelja, boš neizogibno pridobil korist, kakor od lastnika parfuma – od njega boš imel korist, saj ti bo parfum podaril kot darilo ali za protivrednost, ali pa boš vsaj vonjal lepo dišavo, dokler si ob njem. Za razliko od slabega prijatelja, ob katerem si definitivno na izgubi. Četudi ti dobesedno ne škoduje, te bo vznemiril s svojim neprijetnim vonjem. Z drugimi besedami, dober prijatelj ti bo prenesel, kar je pri njem: svoje znanje, modrost ali lepo obnašanje, podučil te bo nečemu koristnemu, dal nasvet, opozoril na to, kar ti škoduje, pokazal na napake in pomanjkljivosti, medtem ko bo slab prijatelj svojega družabnika izpostavil le neprijetnosti in nevarnosti ter ga popeljal po pot zla. Zato je Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem na izbiro prijatelja opozoril z besedami: ''Človek je na veri svojega prijatelja, zato glejte, s kom se družite!'' (zabeležili Ahmed, Ebu Davud in Et-Tirmizi, ki je rekel, da je hadis hasen-garib)

NEVARNOST SLABE DRUŽBE

Slaba družba ima nepredstavljivo slabe posledice tako na tem kot na bodočem svetu, in skriva številne nevarnosti. Nekatere od njih so sledeče:

  • Slabi prijatelji ti vzbujajo dvom ter sumničenje v dobroto in te odpeljejo s Prave poti, pri tem pa uporabljajo različne intrige, kakor nam Vzvišeni Allah razkriva: ''In tisti, ki ne verujejo, govorijo tistim, ki verujejo: 'Sledite naši poti (v pogledu verovanja), pa bomo nosili vaše grehe.' Vendar ne bi nosili prav ničesar od njihovih grehov. Resnično so lažnivci.'' (Kur'an; 29:12)
  • Odvračajo od dobrih dejanj in jih otežujejo, kakor jih je Vzvišeni Allah opisal: ''Če bi bili med vami, bi vam le povečali zlo ter zmedo in hiteli bi s tem, da med vas vnesejo skušnjavo.'' (Kur'an; 9:47)
  • Jemljejo ti dragocen čas, da ga z njimi trošiš v nesmisle, namesto opravljanja dobrih dejanj, za katere boš nagrajen. Ko bodo prebivalci Pekla vprašani, kaj jih je pripeljalo v Ogenj, bodo med drugim rekli: ''Nismo bili od tistih, ki so molili, niti nismo hranili siromakov in v prazno smo se pogovarjali (klepetali) s tistimi, ki v prazno govorijo. In zanikali smo Sodni dan, dokler nam ni prišla smrt.'' (Kur'an; 74:43-47)

PLODOVI DOBRE DRUŽBE

Dobra družba daje svoje okusne sadeže tako na tem svetu kot tudi na bodočem. Nekateri od njih so sledeči:

  • Na Sodnem dnevu bo oseba oživljena skupaj s tistimi, katere ljubi, zato bo tisti, ki se druži z dobrimi in jih ljubi, oživljen skupaj z njimi. Abdullah ibn Mes'ud je rekel: ''Nek človek je prišel k Allahovemu Poslancu sallallahu alejhi ve sellem in vprašal: 'Allahov Poslanec, kaj meniš o človeku, ki ljubi neke ljudi, vendar ni kakor oni?' Na to je Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem odgovoril: 'Človek bo s tistim, kogar ljubi!' '' (zabeležila El-Buhari in Muslim) tj. na tem in na bodočem svetu.
  • Prijateljstvo v imenu Allaha ostaja in traja, medtem ko se vsako drugo prijateljstvo prekinja in preneha, če ne prej na Sodnem dnevu. Vzvišeni Allah pravi: ''Prijatelji bodo na ta Dan eni drugim (postali) sovražniki, razen bogaboječi.'' (Kur'an; 43:67)
  • Dobra družba človeku prinese lepo obnašanje, plemenito moralo in koristno znanje. Vzvišeni Allah nam v Kur'anu pripoveduje o Poslancu Mojzesu, ki si je želel druženja s Hidrom, da bi povečal svoje znanje, pa ga je vprašal: ''Ali te lahko spremljam, da me naučiš nekaj od znanja, o katerem si bil poučen, da bi mi to bilo vodilo?'' (Kur'an; 18:66)
  • Družba iskrenih in plemenitih ljudi je okras in lepota tega življenja. Od Omarja ibn El-Khattaba se prenaša, da je rekel: ''Če ne bi bilo treh stvari, ne bi maral življenja na tem svetu,'' pa je med drugim omenil: ''… družba bratov, ki izbirajo najlepše besede, kakor izbirajo najlepšo hrano.'' (Medaridžus-salikin, 2/281)
  • Družba dobrih ljudi je pot v slast verovanja, o čem nas je obvestil Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem, ko je rekel: ''Pri kom se najdejo tri stvari, je občutil slast verovanja,'' pa je med drugim omenil: ''… da (drugega) človeka ljubiš samo zaradi Allaha (tj. v imenu Allaha, ne le zaradi neke koristi).'' (zabeležila El-Buhari in Muslim)

POVZETEK

Od Ibn Omarja se prenaša, da je rekel: ''Prisežem pri Allahu, če bi se vsak dan postil brez prestanka, če bi cele noči klanjal in če bi vse svoje premoženje podelil na Allahovi poti – če ob vsem tem ne bi ljubil pokornih in pobožnih Allahovih sužnjev, niti sovražil grešnikov in nepokornih, bi se bal, da me bo Allah na obraz vrgel v Ogenj.'' (Ihjau-ulumid-din, 2/160)

Občutek odbojnosti in antipatije do pobožnih ljudi je indikator nevarne bolezni, ki se mora zdraviti, dokler se do njih ne občuti naklonjenost in ljubezen. Tisti, ki teži k dobremu, vendar se zaveda, da v samoti ni takšen – ta težnja je znak, da v njem obstaja dobro. Vendar je to svetlobo potrebno krepiti in razvijati kakor mlado sadiko, katero je potrebno zalivati in negovati, dokler se ne okrepi in postane drevo čvrstih korenin ter bujne krošnje.

Slab prijatelj ni vedno v človeški obliki. Vse, kar olepšuje greh in nevero ter odvrača od Božje poti, je slab prijatelj. To so lahko številna družbena omrežja, internetni portali, televizijske oddaje, revije in podobno. Preko njih se poziva v greh, bodisi javno in odkrito bodisi prikrito in zahrbtno, s poveličevanjem in povzdigovanjem tistih, ki ne poznajo svojega Gospodarja, na ahiretu (onostranstvu) pa bodo peklensko gorivo. Takšni polnijo programe in oddaje, da bi bili domneven vzor in da bi se jim sledilo v grehih in neveri. Vendar se pravi vernik zaveda, da takšni niso primeren vzor nikomur, kaj šele tistemu, ki si želi Allahovo zadovoljstvo, in zaveda se, da je pravi vzor tisti, kogar je Allah za to izbral: ''V Allahovem Poslancu imate zares lep vzor za tistega, ki pričakuje Allaha (tj. da se bo srečal z Njim), Poslednji dan ter pogosto omenja Allaha.'' (Kur'an; 33:21)

V naših molitvah na vsakem rekatu recitiramo El-Fatiho in prosimo svojega Gospodarja: ''Vodi nas na Pravo pot, na pot tistih, katere si blagoslovil.'' (Kur'an; 1:6-7) A kdo so ti, katere je Allah blagoslovil? To je pojasnjeno v drugem verzu: ''Tisti, ki se pokoravajo Allahu in Poslancu, bodo (v družbi) s tistimi, ki jih je Allah blagoslovil od poslancev, stanovitnih potrjevalcih resnice, šehidov (mučenikov) in krepostnih. Kako bodo le-ti čudovita družba!'' (Kur'an; 4:69)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...