Preskoči na glavno vsebino

POMEMBNOST SUNNETA

Sunnet ali hadis je drugi vir, iz katerega so sestavljeni nauki islama. Hadis dobesedno pomeni izrek prenesen na človeka, v terminologiji muhadisov (strokovnjakov za hadise) pa pomeni govor Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem, tisto kar je delal ali prakticiral in tisto, kar je z molkom odobril. Izraza hadis in sunnet se lahko uporabljata izmenično, včasih pa se uporabljata za različne namene. Za obravnavo teme je treba poznati položaj Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem v islamu, ker je nenadomestljivost hadisov odvisna od njegovega položaja. Analizo problema predstavljajo tri možnosti:

1) Dolžnost Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem, je bilo le posredovanje sporočila in z njegove strani ni bilo potrebno nič drugega.

2) Na njem ni bilo le posredovanje sporočila, temveč tudi delanje po njem in pojasnitev. Vendar je bilo vse to za določeno obdobje, po njegovi smrti pa le Kur'an zadostuje za vodenje človeštva.

3) Brez dvoma je moral posredovati Božje sporočilo, vendar pa je bila njegova dolžnost tudi, da dela po njem in ga razloži ljudem. Njegova dejanja in pojasnila so vir navodil za vedno. Njegovi izreki, dejavnosti, praksa in pojasnila so vir svetlobe za vsakega muslimana vseh starosti.

Učenjaki islama soglašajo, da je le tretja točka pravilna ocena položaja Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem v islamu. Kur'an vsebuje veliko opominov o pomembnem položaju Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem. Kur'an pravi:

Zagotovo je v Allahovem Poslancu dober vzor za tiste, ki verujejo v Allaha in v Poslednji dan in veliko omenjajo Allaha. (Kuran; 33:21)

V skladu s tem verzom je vsak musliman dolžan imeti Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem za vzor v življenju. V drugem verzu ga Vzvišeni Allah imenuje kot hakem (sodnik) za muslimane. Nihče ne more biti musliman, če ne sprejme Poslančeve, sallallahu alejhi ve sellem odločitve in razsodbe:

Vendar ne, pri tvojem Gospodarju, oni ne bodo verovali, dokler te ne postavijo za sodnika v sporih med njimi, potem pa v svojih dušah ne najdejo nobenega neugodja in se predajo s (popolno) predanostjo. (Kur'an; 4:65)

Izjava vernikov, ko so pozvani k Allahu in Njegovemu Poslancu, da sodi med njimi je, da samo pravijo: "Slišimo in ubogamo." In takšni bodo uspešni. (Kur'an; 24:51)

O, vi, ki verujete! Pokoravajte se Allahu in pokoravajte se Poslancu. (Kur'an; 4:59)

In kar vam Poslanec da, vzemite in kar vam prepove, opustite. (Kur'an; 59:7)

Kur'an je zelo jasno izrazil svoj pogled na položaj Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem. V vseh vlogah je idealen primer za muslimane. To dejstvo potrjujejo številni verzi iz Kur'ana:

Zagotovo je Allah obdaril vernike, ko je med njimi vzdignil poslanca od njih, da jim recitira Njegove verze in jih očisti in pouči Knjigi ter modrosti, čeprav so bili pred tem zagotovo v jasni zablodi. (Kuran; 3:164)

In razodeli Smo ti Zikr (tj. Kur'an), da pojasniš ljudem, kar se jim razodeva in da bi razmislili. (Kur'an; 16:44)

Tisti, ki sledijo Poslancu, Glasniku vere, nepismenemu, katerega so našli zapisanega pri njih v Tori in Evangeliju. Spodbuja jih na dobro in odvrača od zla, in dovoljuje jim čiste stvari in prepoveduje nečiste, in osvobaja jih njihovega bremena ter okov, ki so bili na njih. Zato tisti, ki verujejo vanj in ga spoštujejo in mu pomagajo in sledijo luči, ki je bila razodeta z njim - takšni so uspešni. (Kur'an; 7:157)

O, vi, ki verujete! Pokoravajte se Allahu in pokoravajte se Poslancu in vladarjem med vami. Pa če se v nečem ne strinjate, se obrnite na Allaha in Poslanca, če verujete v Allaha in Poslednji dan. To je najboljša in najustreznejša odločitev. (Kur'an; 4:59)

In ni za vernika in ni za vernico, ko Allah in Njegov Poslanec odloči stvar, da bi imeli izbiro pri svoji zadevi. In kdor ne posluša Allaha in Njegovega Poslanca je zagotovo zablodil v jasno zablodo. (Kur'an; 33:36)

V vseh teh verzih je Kur'an pojasnil različne vidike osebnosti Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem. Posameznik iz teh verzov lahko presodi kako pomemben je Poslanec, sallallahu alejhi ve sellem. Spomnimo se na še en pomemben verz iz Kur'ana, ki je pravzaprav sodba proti tistim, ki ne verjamejo v hadise kot verodostojen pravni vir:

In kdor nasprotuje Poslancu, potem ko mu je postala jasna pot in sledi drugi poti od vernikov, ga bomo obrnili kamor se je obrnil in žgali ga bomo v Peklu in to je slaba destinacija. (Kuran; 4:115)

Kur'an pa gre pri opozorilu muslimanov, naj spoštujejo Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem, še korak dlje, ko napove, da poslanstvo Muhameda, sallallahu alejhi ve sellem ni omejeno s časom in prostorom. Bil je zadnji Allahov poslanec in glasnik vere, poslan pa je bil celotnemu človeštvu do Sodnega dneva.

Vsak ki proučuje Kur'an bo videl, da se običajno ukvarja s širšimi načeli ali bistvenimi elementi vere, ki gredo v podrobnosti v zelo redkih primerih. Podrobnosti je običajno dostavil sam Poslanec, sallallahu alejhi ve sellem, in sicer tako, da je v svoji praksi pokazal, kako se izvajajo odredbe, ali tako, da je to obrazložil z besedami. Sunnet ali hadis Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem ni stvar, ki bi bila potrebna samo po njegovi smrti, ampak je bila zelo potrebna tudi v času njegovega življenja. Dve najpomembnejši verski instituciji v islamu sta molitev in zekat, vendar ko je bila dostavljena odredba v zvezi z molitvijo in zekatom, ter se večkrat ponovila, ni bilo na voljo nobenih podrobnosti. Vzpostavitev molitve je odredba Kur'ana, Poslanec sallallahu alejhi ve sellem pa je z dejanji pokazal kako moramo moliti in rekel: "Klanjajte kakor vidite mene klanjati." (zabeležil El-Buhari)

Plačilo zekata je odredba pogosto omenjena v Kur'anu, Poslanec sallallahu alejhi ve sellem pa je dal pravila in predpise za njegovo plačilo in prevzem. To sta le dva primera, a ker islam pokriva celotno področje človekovih dejavnosti, je moral Poslanec sallallahu alejhi ve sellem s svojim zgledom v dejanjih in besedah pojasniti na stotine primerov.

Torej musliman potrebuje tako Kur'an kot tudi Sunnet. Hadisi so tako pomembni, da brez njih ne moremo v celoti razumeti Kur'ana in islama ter ju prenesti v svoje življenje in prakso.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...