Preskoči na glavno vsebino

RASIZEM

Za trenutek pomislite na svoje šolske dneve in poglejte, če se spominjate pripetljaja, ko je bil nekdo, kogar poznate, zasmehovan na rasni ali nacionalni osnovi. Po vsej verjetnosti se – morda je bila gesta, šala ali celo fizičen napad. Realnost je, da takšna oblika nasilja lahko vpliva na življenje in samozavest žrtve do konca njenega življenja.

Vendar se takšno obnašanje ne konča v otroštvu, temveč se pri številnih ljudeh nadaljuje v odraslost. Časopis Independent je pred kratkim opozoril na šokantno anketo, ki je razkrila, da je imel eden od treh Britancev misli ali občutke, ki bi se smatrali za rasistične. Alarmantno je, da so prejšnja poročila namigovala, da so se pri ljudeh številni takšni občutki sovražnosti do tujcev prenesli iz predhodnih generacij.

To se morda zdi razumljivo, saj vemo, da rasizem ni deden, zato mora biti naučen. Kakor se otroka nauči lepega obnašanja, moralnosti ali ločevanja pravilnega od napačnega, tako starši ali skrbniki v otroku lahko vzgojijo občutke rasnega sovraštva. Morda ste že videli zelo mlade otroke na igrišču; otroke, ki so premladi, da bi bili pokvarjeni s takšno vzgojo. Ko jih pustite z drugimi otroki različne barve ali narodnosti, se bodo skupaj veselo igrali tako naravno, kot bi se z otroki enake barve. Takšni otroci ne upoštevajo barve kože – zato ker rasizem ni del njihove narave.

Večina ljudi misli, da smo v 21. stoletje vstopili brez rasne nestrpnosti in predsodkov, ki so naš svet mučili v preteklosti. Po zmagi v 2. svetovni vojni v štiridesetih letih, ameriških gibanjih za državljanske pravice v šestdesetih letih, razpadu držav apartheida v devetdesetih letih in po izvolitvi temnopoltega ameriškega predsednika v novem stoletju, danes v svetu vidimo večjo povezanost ... Vendar bolezen rasizma še naprej biva med nami.

Torej v današnjih družbah rasizem še vedno obstaja. Morda je bolj skrit in prikrit, vendar so posledice še vedno prisotne, kar od nas zahteva, da se moramo izobraziti, kako se mu zoperstaviti, kakor je nekoč rekel nek znan mož: "Zame je najbolj eksplozivno in pogubno zlo na zemlji rasizem, nezmožnost Božjih stvaritev živeti kot eno, zlasti v zahodnem svetu." (El-Hajj Malik El-Shabazz, Malcolm X)

ISLAMSKI POGLED NA RASIZEM

Islam uči, da so vsi ljudje enaki in edina razlika med ljudmi je stopnja njihove pobožnosti ter zavedanja Boga. Kur'an jasno izjavlja:

O, ljudje! Resnično Smo vas ustvarili iz moškega in ženske, ter vas naredili narode in plemena, da bi se spoznali. Resnično je najplemenitejši od vas pri Allahu, najbolj bogaboječ od vas. Resnično je Allah Tisti, ki vse ve in Tisti, ki je o vsemu obveščen. (Kur'an; 49:13)

Torej vsi ljudje izhajajo iz Adama in Eve. V tem smislu smo pravzaprav vsi bratje in sestre. Naše različne barve in raznolikost ne bi smele povzročati delitev, temveč bi jih morali uporabiti kot metodo spoznavanja drug drugega. Takšne lastnosti ne povzdigujejo statusa osebe, naš status pri Bogu temelji na naši stopnji pobožnosti in zavedanju Njega. V drugem verzu iz Kur'ana:

In eno Njegovih znamenj sta stvarjenje nebes in Zemlje ter raznolikost vaših jezikov in barv. Resnično, v tem so znamenja za tiste, ki vedo. (Kur'an; 30:22)

Poslanec Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem je v avtentični predaji rekel: "Allah ne gleda vašega videza ali bogastva, temveč gleda vaša dejanja."

Poslanec, sallallahu alejhi ve sellem je to točko ponovil tudi v svoji zadnji pridigi ljudem, kakor vidimo iz naslednjega odlomka: "O, ljudje! Zapomnite si, da je vaš Gospodar eden. Arabec nima nobene prednosti pred ne-arabcem, niti ne-arabec nima nobene prednosti pred Arabcem. Tudi bel nima nobene prednosti pred črnim, niti črn nima nobene prednosti pred belim, razen s pobožnostjo in dobrimi dejanji. Zares je najboljši med vami tisti z najboljšim karakterjem." (zadnja pridiga Poslanca, kakor jo je prenesel Bejheki)

Iz zgoraj navedenega citata lahko vidimo, da je islam protistrup za rasizem, saj v islamu ni nobene tolerance do rasizma. Muslimani čutijo, da je dolžnost prenesti to sporočilo v našo širšo skupnost – za skupno dobro – tako z besedo kot z dejanji.

MALCOLM X – PISMO S HADŽA

Islam rasno sodelovanje podpira tudi v praksi. Na primer, islamskega hadža (romanja k prvi hiši za čaščenje, h Kabi, ki jo je zgradil Abraham), ki se opravlja vsako leto, se udeleži na milijone ljudi različnih ras in barv. Kakor tudi pri ostalih islamskih praksah, se ljudi spodbuja, naj se pri opravljanju romanja svobodno mešajo drug z drugim in z ramo ob rami molijo kot ena skupnost.

Ob takšni enotnosti romanje lahko pusti globok vtis na ljudeh. En tak primer se je zgodil leta 1967, ko je Malcolm X odpotoval na svoje romanje. V tem času je Malcolm X samega sebe še vedno smatral za pripadnika 'črne superiornosti'. Bil je bivši član skupine Nacija Islama (Nation of Islam, NOI), črnske rasistične skupine ustanovljene v Ameriki v 50-ih letih 20. stoletja, ki v svojih principih ni imela nobenih vezi ali podobnosti z islamom.

Na potovanju v Meko je bil Malcolm X zbegan ob rasni povezanosti in enakopravnosti, kateri je bil priča in katere nikoli ni izkusil nikjer drugje. Tukaj je odlomek iz pisma Malcolma X, potem ko se je leta 1967 udeležil hadža:

Tam je bilo na desetine tisoč romarjev s celega sveta. Bili so vseh barv, od modrookih plavolascev do temnopoltih Afričanov. Vendar smo vsi sodelovali v istem obredu, prikazovali duh enakosti in bratstva. Moje izkušnje v Ameriki so me pripeljale do verovanja, da nikoli ne bi moglo obstajati med belim in nebelim.

Amerika mora razumeti islam, ker je edina religija, ki iz družbe izbriše rasni problem. Na svojih potovanjih po muslimanskem svetu sem srečal, govoril in celo jedel z ljudmi, ki bi bili v Ameriki smatrani beli, vendar je bil odnos belega odstranjen iz njihovih misli z religijo islam. Nikoli prej nisem videl iskrenega in resničnega bratstva prakticiranega s strani vseh barv skupaj, ne glede na njihovo barvo.

V zadnjih enajstih dnevih tukaj v muslimanskem svetu sem jedel z istega pladnja, pil iz istega kozarca in spal v isti postelji, medtem ko sem molil k istemu Bogu z brati muslimani, katerih oči so bile najmodrejše od modrih, katerih lasje so bili najbolj plavi od plave in katerih koža je bila najbolj bela od bele. In v besedah ter postopkih v dejanjih belih muslimanov sem občutil enako iskrenost, kakršno sem občutil med črnimi afriškimi muslimani Nigerije, Sudana in Gane.

Resnično smo bili vsi enaki bratje, ker je njihovo verovanje v enega Boga, odstranilo belo iz njihovih misli, belo iz njihovega vedenja in belo iz njihovega odnosa. (El-Hajj Malik El-Shabazz, Malcolm X)

Po vrnitvi s hadža je Malcolm X postal musliman, ki je začel prakticirati islam in se odpovedal svojim verovanjem 'črne superiornosti' iz preteklosti.

ZNAMENITI CITATI

Sovraštvo do ljudi zaradi njihove barve je napačno. In ni pomembno, katera barva sovraži. To je preprosto narobe. (Muhammad Ali, bivši boksarski prvak v težki kategoriji)

Z nič drugega kot nebom nad sabo sem se zbudil med spečimi brati muslimani in spoznal, da romarji z vsake zemlje – vseh barv in klas in slojev, visoki uradniki in reveži enako – vsi smrčijo v istem jeziku. (El-Hajj Malik El-Shabazz, Malcolm X, afroameriški muslimanski pridigar in aktivist za človekove pravice, 1925-1965)

V tej generaciji se bomo morali pokesati ne le za sovražne besede in dejanja slabih ljudi, temveč za grozno molčečnost dobrih ljudi. (Martin Luther King, Jr, krščanski pastor in afroameriški voditelj gibanja za državljanske pravice, 1929-1968)

Izumrtje rasne zavesti, kakršno obstaja med muslimani, je eden od pomembnih dosežkov islama in kakor vidimo v sodobnem svetu obstaja kričeča potreba po propagiranju islamskih odlik. (profesor A. J. Toynbee, zgodovinar, 1889-1975)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...