El-Buhari je od Ebu Hurejre prenesel, da je nekdo vprašal Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem: "O, Allahov Poslanec, svetuj mi." Muhammed sallallahu alejhi ve sellem mu reče: "Ne jezi se!" On ga nekajkrat vpraša, a mu Muhammed sallallahu alejhi ve sellem vsakič odgovori: "Ne jezi se!"
Ibn Amr je vprašal Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem: "O, Allahov Poslanec, kaj me bo oddaljilo od Allahove jeze?" Muhammed sallallahu alejhi ve sellem mu odgovori: "Ne jezi se!"
Od Ebu Derdaja se je preneslo, da je nekdo zaprosil Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem: "Usmeri me na delo, ki me bo uvedlo v Raj." Muhammed sallallahu alejhi ve sellem mu reče: "Ne jezi se!"
PONOVLJENI NASVET
Ta Muhammedov sallallahu alejhi ve sellem nasvet je bil dan večini družabnikov. V njem jim svetuje, naj se ne jezijo. Svojim družabnikom je stalno svetoval, naj se primerno obnašajo, ker bo to zelo pomembno na Sodnem dnevu. V tem primeru jim pravi, naj vstopijo skozi velika vrata plemenitosti, naj zavrnejo jezo in naj bodo strpni.
Muhammed bin El-Mervezij je prenesel, da je nekdo prišel pred Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem in ga vprašal: "Katero delo je najboljše?" Muhammed sallallahu alejhi ve sellem mu odgovori: "Lepo obnašanje." Potem pride z Muhammedove sallallahu alejhi ve sellem desne strani in reče: "Katero delo je najboljše?" Muhammed sallallahu alejhi ve sellem mu reče: "Lepo obnašanje." Potem pride z Muhammedove sallallahu alejhi ve sellem leve strani in ga vpraša: "Katero delo je najboljše?" Muhammed sallallahu alejhi ve sellem mu odgovori: "Lepo obnašanje." Potem pride za Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem in ga ponovno vpraša: "Katero delo je najboljše?" Muhammed sallallahu alejhi ve sellem mu nato reče: "Kaj ti je? Ali ne razumeš? Lepo obnašanje pomeni, da se, kolikor le moreš, vzdržiš jeze."
Zadrževanje jeze je najboljše delo in najlepše obnašanje.
PRAVA MOČ
Vzvišeni Allah je v človeka vsadil instinkt jeze, enako kakor instinkt strasti, zaradi modrosti, ki je znana samo Njemu. Zaradi instinkta po hrani, človek hodi po zemlji, se oskrbuje in kultivira zemljo. Tako lahko obstaja. Isto je s seksualnim instinktom, s pomočjo katerega se z Allahovo voljo preko institucije poroke ohranja človeška vrsta. Allah je v človeka vsadil tudi instinkt jeze, s pomočjo katere človek brani sebe in svoje svetosti. Vendar če gremo v navedenih stvareh preko meje, potem instinkt postane negativna stran človeka. Ko se človek povsem preda strastem in besu, potem izstopi iz okvira prvobitne človeške narave. Ko se preda strastem, postane podoben živalim, ko pa se preda jezi, postane podoben podivjani zveri. Zato islam človeku svetuje, naj bo priseben in naj kontrolira svoje strasti, zlasti jezo, in naj obvladuje svoje instinkte.
Dostojanstven človek je tisti, ki upravlja svojo voljo na način, da obvlada svoje instinkte in da je nad njimi. Uskladil jih bo z Allahovimi zapovedmi in prepovedmi. To je pravi vernik. To je močan vernik.
Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je svoje družabnike vprašal: "Kaj mislite, kdo je po vašem mnenju junak?" Oni rečejo: "Junak je tisti človek, ki ga nihče ne more premagati." Muhammed sallallahu alejhi ve sellem reče: "Ni to junak, ampak je tisti, ki se vzdrži, ko je jezen."
Obvladovanje in upravljanje samega sebe je prava moč in junaštvo.
Zaradi tega je Muhammed sallallahu alejhi ve sellem svetoval, naj se človek vzdrži, ko ga napade jeza. To ne pomeni, da se človek ne sme nikoli razjeziti, ker to ni možno. Vendar je možno, da se jezi in instinktu ne preda popolnoma, in da potem govori brez kontrole, preklinja, se tepe in ubija. Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je govoril, da mora biti človek takrat, ko ga napade jeza, razumen in priseben, in da kontrolira jezik ter roke, da ne bo storil kaj hudega.
Nekdo je rekel Selmanu El-Farisiju: "Jaz se ne morem kontrolirati, ko se razjezim." On mu odvrne: "Potem pa kontroliraj jezik in roke."
Torej, če ne moreš kontrolirati sebe in svoje jeze, potem kontroliraj jezik in roke. Ne govori grdih besed in z rokami ne prinašaj zla nikomur.
BLAGOST JE LASTNOST BOGABOJEČIH
Vernikova naloga je, da premaga jezo, ker Allah v Kur'anu bogaboječe opisuje z besedami: "Za tiste, ki v bogastvu in v revščini delijo miloščino, ki obvladujejo jezo in odpuščajo ljudem – Allah resnično ljubi dobrodelnike." (Kur'an; 3:134)
Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je rekel: "Allahu je najdražje, ko suženj pri vztrajanju pridobivanja Njegovega zadovoljstva zadrži svojo jezo." Včasih je ta zalogaj zelo grenak in človek ga težko pogoltne, ampak če to stori, bo nagrada od Allaha ogromna.
Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je rekel: "Kdor zadrži jezo, a je v stanju, da jo pokaže, Allah bo njegovo notranjost zapolnil z zadovoljstvom."
V neki drugi predaji se navaja: "S sigurnostjo in verovanjem." Tistemu človeku, ki ima možnost da se maščuje, ampak rajši pogoltne grenki zalogaj (zalogaj jeze), torej, se vzdrži, ter kontrolira svoj jezik in roke, bo Allah napolnil srce s sigurnostjo in verovanjem na Sodnem dnevu.
Ko boš začutil jezo proti ljudem, se spomni jeze Allaha proti tebi. V hadisu kudsi Allah pravi: "Moj suženj, ko se razjeziš, se spomni Moje jeze proti tebi." Spomni se jeze Vzvišenega Allaha, ko bomo vsi ljudje na Sodnem dnevu stali pred Gospodarjem vseh svetov. Spomni se Allahove moči nad tabo takrat, ko boš močnejši od tistih, ki so šibkejši od tebe in pogoltni svoj grenki zalogaj jeze. Tako so delali dobri ljudje in odpuščali tistim, ki so jim prinašali zlo. Kadar so naše vrle predhodnike zmerjali z besedami neumnež, grešnik itn, so jim oni odgovorili: "Če je resnica, kar govoriš, da sem grešnik, potem prosim Allaha, naj mi oprosti, če pa to ni resnica, potem naj oprosti tebi." Kadar človek tako naredi, potem tisti, ki ga je zmerjal, lahko samo utihne in je impresioniran nad blagostjo in strpnostjo tega človeka. Tako se bo njegovo sovraštvo spremenilo v prijateljstvo.
Kur'an navaja: "Dobro in zlo nista isto! Zlo povrni z dobrim, pa bo tvoj sovražnik naenkrat postal tvoj prijatelj. To lahko dosežejo le potrpežljivi; to lahko dosežejo le zelo srečni. Ko te hudič skuša s slabimi mislimi, poišči zatočišče pri Gospodarju! On resnično vse sliši in vse ve!" (Kur'an; 41:34-36)
ZDRAVLJENJE BESA
Jeza je šejtanovo napeljevanje na zlo (en-nezgah), s katerim sili človeka, da podivja, četudi je bil pred tem umirjen. Jeza je od šejtana. Ko te šejtan želi zapeljati v zlo, se mu ne smeš predati, ampak moraš poiskati zatočišče pri Allahu, naj te zaščiti od prekletega šejtana.
V prisotnosti Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem sta se skregala dva človeka. Eden je drugega ozmerjal in ta je v obraz postal rdeč od jeze. Takrat je Muhammed sallallahu alejhi ve sellem rekel: "Jaz vem eno besedo – ko bi jo on izgovoril, bi ga zapustila jeza; ta beseda je: 'E'uzu billahi mineš-šejtanir-radžim (Zatekam se k se Allahu s.w.t. od prekletega šejtana).' " Te besede nevtralizirajo šejtana in njegova prišepetavanja, s katerimi vlada človeku v primeru jeze in strasti.
Preneseno je, da je Iblis (Lucifer) rekel: "Sin Adama (tj. človek), kakorkoli me boš odvračal, ne boš me mogel odvrniti pri dveh stvareh: ko te prevzamejo strasti in ko te prevzame jeza. Ko te prevzamejo strasti, se jaz zarijem v tvoje srce, a ko te prevzame jeza, se jaz zarijem v tvojo glavo."
Šejtan vlada človeku s pomočjo strasti in jeze, vendar ga je mogoče premagati in ponižati ter njegove spletke oslabiti, kadar spregovoriš besede: "Zatekam se k Allahu, da me zaščiti od prekletega šejtana." Prav tako se bodo šejtanove spletke in prišepetavanja odstranila, kadar se človek umije (vzame vudu). Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je rekel: "Jeza je od šejtana, a šejtan je ustvarjen od ognja, a ogenj se resnično gasi z vodo in ko se nekdo od vas razjezi, naj vzame vudu." Ta duhovna operacija, katere bistvo je, da človek v primeru jeze spremeni svoje stanje, je zelo učinkovita pri zdravljenju tega nevarnega instinkta. Kadar se človek umije in na svoje telo poliva vodo, se njegovo stanje spremeni in postane povsem drug človek.
Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je rekel: "Ko se nekdo od vas razjezi in stoji, naj se usede. Če ga jeza ne mine, naj se uleže." V skladu s to zapovedjo Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem mora človek spremeniti položaj, da bi se pomiril in odgnal jezo, ker če bi se prepustil jezi, bi ga ta odvedla v delanje prepovedanih stvari in grdega obnašanja. Lahko koga ozmerja, udari in prinese zlo. Lahko tudi koga ubije. Vsemu temu je vzrok jeza. Zato mora človek zdraviti jezo s pomočjo nasvetov Muhammeda sallallahu alejhi ve sellem, tako da se, ali usede, ali uleže, ali vzame vudu ali pa opravi gusul. V vsakem primeru mora spremeniti svoj položaj ali pa vsaj spregovoriti: E'uzu billahi mineš-šejtanir-radžim. Ali pa še manj od tega, kakor nam svetuje Muhammed sallallahu alejhi ve sellem: "Ko se nekdo od vas razjezi, naj utihne." Človek se mora ugrizniti v jezik, saj je jezik izvor velikega števila nesporazumov. Govor lahko malo in po malo prinese veliko škodo in podžiga ogenj, da nastane velika zmeda in prepir. Iz tega se potem rojeva sovraštvo in zavist, a vzrok vsemu je jeza. To je prva etapa, ki ustvari razpravo, nato pa se na koncu ločujejo bratje, prijatelji, sorodniki, družine itn. Vsemu temu je vzrok izbruh jeze oziroma šejtanovo nagovarjanje: "Ko te satan skuša s slabimi mislimi, poišči zatočišče pri Gospodarju! On resnično vse sliši in vse ve!" (Kur'an; 41:36)
V ALLAHOVEM POSLANCU IMAMO ČUDOVIT VZOR
Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je vsem muslimanom vzor lepega obnašanja. On se je jezil samo, ko je zadevalo Allaha, a kadar se je razjezil, se je zadržal. Enes ibn Malik El-Ensari mu je služil deset let. Običajno je služabnik izpostavljen jezi svojega gospoda. Ponavadi je deset dni in noči dovolj, da se najde razlog za jezo. Ampak Enes pravi: "Deset let sem služil sem Poslancu sallallahu alejhi ve sellem. Nikoli mi ni rekel niti uh! Nikoli mi ni rekel, ko bi nekaj naredil, zakaj si naredil to in to. A ko nečesa ne bi naredil, mi ni rekel, zakaj nisi naredil tega in tega, ampak bi govoril: 'Kar je bilo usojeno, je tudi bilo.' " To pomeni, da se dogaja tisto, kar je usojeno. Ashabi opisujejo, da se je Muhammed sallallahu alejhi ve sellem razjezil samo takrat, kadar je šlo za Allaha in Njegove svetosti. Nikoli ni udaril niti služabnika, niti žene, niti kogarkoli drugega, razen ko se je boril na Allahovi poti.
V ASHABIH IMAMO DOBER PRIMER
Tako so ravnali Allahov Poslanec sallallahu alejhi ve sellem in njegovi ashabi. Ravnali so se po njegovih primerih – kadar so se razjezili, so se pomirili, a ko jim je kdo kaj žalega storil, so mu oprostili. To so blagi ljudje. Allah je opisal bogaboječe ljudi, da obvladujejo jezo in da odpuščajo, ko se razjezijo.
Tistim, ki se ogibajo velikih grehov in razvrata in ki odpuščajo, ko jih nekdo razjezi. (Kur'an; 42:37)
Sovražnost smete povrniti v enaki meri, toda Gospodar bo nagradil tistega, ki bo odpustil in se pobotal. On resnično ne mara hudodelcev. (Kur'an; 42:40)
To je islamska morala.
Allahov poslanec, Muhammed sallallahu alejhi ve sellem je rekel: "Tri so moralne lastnosti in znaki verovanja: ko se razjezi, ga ta jeza ne izvede iz pravičnosti; ko je z nečim zadovoljen, ga to ne uvede v neresnico; ko je v stanju, da dela, kar hoče, ne dela tistega, kar mu ne pripada."
Komentarji
Objavite komentar