Preskoči na glavno vsebino

ČISTOČA V SREDNJEM VEKU

Srednjeveške čase si običajno predstavljamo kot temačne, surove, zatohle in nečiste; pomislimo na prizore odprte kanalizacije, bolezni, ostudnosti in umazanije. Vendar ne v islamskem svetu, kajti produkti v kopalnicah in higiena takratnih muslimanov bi lahko tekmovala z današnjo. Vera muslimana temelji na čednosti in čistoči, tako fizični kot spiritualni. Od njega se pričakuje, da se umije, ko se prebudi iz spanca in preden gre spat, kakor tudi pred in po jedi. Prav tako mu je ukazano, naj se pred molitvijo umije, kar je znano kot vudu (abdest). Ob petkih je za muslimana obvezno, da se stušira preden odide na glavno skupinsko molitev.

V 13. stoletju je živel izjemen strojni inženir z imenom El-Džezari, ki je napisal knjigo z naslovom Knjiga o znanju in domiselnih mehanskih napravah. Ta knjiga je postala dragocen pripomoček za ljudi z različnih področij strojništva. V njej so opisane strojne naprave vključno z napravo za vudu. Ta naprava za vudu je bila mobilna in je bila pripeljana pred goste kakor pav na pladnju. Gost je rahlo udaril po glavi in voda je pritekla v osmih kratkih curkih, kar je dovolj za vudu. Ta metoda je hkrati varčevala z vodo, nekateri od teh robotov pa so imeli dodatno funkcijo za brisačo.

Muslimani so se želeli resnično umiti in ne le škropiti z vodo, zato so naredili milo, tako da so olje (ponavadi olivno olje) zmešali z al-kali. To so kuhali do pravilne mešanice, jo pustili do strditve in nato uporabljali v hammamih ali zdraviliških domovih. Milo je v Evropo prišlo s križarji, vendar ni bilo priljubljeno. Do 18. stoletja je izdelava mila postala pomembna industrija, posebej v Siriji. Izdelovala so se obarvana, dišeča toaletna mila, kakor tudi zdravilna mila.

Poleg umivanja so šli muslimani v srednjem veku tako daleč tudi v videzu, saj so zdravniki pisali knjige o lepoti. Eden od njih je bil El-Zahravi, priznan zdravnik in kirurug iz Kordobe v južni Španiji. Navdihnjen je bil s hadisi Poslanca Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, ki se nanašajo na čistočo, oblačenje in nego las ter telesa. V svoji zbirki z naslovom Kitab El-Tasrif je v devetnajsto knjigo vključil poglavje, ki govori o kozmetiki. Pred tisoč leti je bilo to prvo originalno muslimansko delo o kozmetiki, saj jo je El-Zahravi smatral za vejo medicine in jo imenoval medicina lepote.

Opisal je nego in olepševanje las, kože, zob in ostalih delov telesa, vse to v mejah islama. Dlesni so se ojačale in zobje pobelili, saj je bilo zobozdravstvo običajna praksa. Vključil je pršila za nos, ustne vodice, kreme za roke in celo predlagal, naj se obleke hranijo v s kadili napolnjenem kotičku, da bodo oddajale prijeten vonj. Razmišljal je o hranitvi dišav, zavite in stisnjene v posebne modelčke, podobno kakor so danes shranjeni dezodoranti. Poimenoval je kozmetiko, ki se ukvarja z odstranjevanjem las, kakor tudi barvanjem s blond na črno barvo in losjone, ki so poravnali zavozlane ali skodrane lase. Razpravljal je o koristih losjonov za sončenje, kakor tudi o njihovih sestavinah. Vse to je šlo v takšne podrobnosti, kar je precej neverjetno glede na to, da se je to dogajalo pred tisoč leti.

El-Kindi je napisal knjigo o dišavah z naslovom Knjiga o kemiji dišav in destilacije. Rojen v Kufi, današnjem Iraku, je bil najbolj znan po filozofiji, vendar je bil tudi zdravnik, lekarnar, oftalmolog, fizik, matematik, geograf, astronom in kemik. Njegova knjiga je vključevala več kot sto receptov za dišeča olja, mazila, aromatične vode in za nadomestke ali imitacije dragih zdravil. Na začetku so te stvari uporabljali le premožni, kasneje pa so postale dostopne vsem. Njegova knjiga iz 9. stoletja opisuje 107 metod in receptov za izdelavo dišav, in celo potrebno opremo, kakor je destilator (alembic, ki v angleščini še danes nosi arabsko ime). Stoletja dolga tradicija izdelovanja parfumov je trenutno zelo popularna, vse to pa so omogočili muslimanski kemiki s svojimi metodami destilacije, ko so izdelovali dišave in substance za terapevtsko farmacijo.

Ti procesi in ideje muslimanov so v Evropo prišle po številnih poteh, kar vključuje trgovce in popotnike, v obliki daril in tudi s križarji. V BBC-jevem dokumentarnem filmu What the Ancients Did for Us: The Islamic World, se navaja, da so ideje muslimanov prišle v Haute Provence na jug Francije, ki ima idealno podnebje in pravilno vrsto prsti, tako da tam parfumska industrija cveti še danes po sedemstotih letih.

Slab zadah in ostanki hrane v zobeh ni le nekaj, kar spravlja v zadrego, ampak je tudi nehigienično, zato je Poslanec Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem v šestem stoletju pred vsako molitvijo svoje zobe drgnil z vejico misvaka. Švicarsko farmacevtsko podjetje Pharba Basle Ltd je na misvaku (ali salvadora persica) izvedlo eksperimente in odkrili so, da vsebuje antibakterijske substance, ki v ustih uničujejo škodljive bacile, ki povzročajo okužbe dlesni in gnitje zob.

Za današnje muslimane je prav tako pomembno, da so čisti in izgledajo dobro, kakor je bilo to pomembno za muslimane takrat. Oseba, ki bi uporabljala vse te tisoč let stare proizvode, tudi danes ne bi bila zastarela in bi bila elegantna v restavraciji vsakega kozmopolitanskega mesta 21. stoletja.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...