Preskoči na glavno vsebino

ČISTOČA V SREDNJEM VEKU

Srednjeveške čase si običajno predstavljamo kot temačne, surove, zatohle in nečiste; pomislimo na prizore odprte kanalizacije, bolezni, ostudnosti in umazanije. Vendar ne v islamskem svetu, kajti produkti v kopalnicah in higiena takratnih muslimanov bi lahko tekmovala z današnjo. Vera muslimana temelji na čednosti in čistoči, tako fizični kot spiritualni. Od njega se pričakuje, da se umije, ko se prebudi iz spanca in preden gre spat, kakor tudi pred in po jedi. Prav tako mu je ukazano, naj se pred molitvijo umije, kar je znano kot vudu (abdest). Ob petkih je za muslimana obvezno, da se stušira preden odide na glavno skupinsko molitev.

V 13. stoletju je živel izjemen strojni inženir z imenom El-Džezari, ki je napisal knjigo z naslovom Knjiga o znanju in domiselnih mehanskih napravah. Ta knjiga je postala dragocen pripomoček za ljudi z različnih področij strojništva. V njej so opisane strojne naprave vključno z napravo za vudu. Ta naprava za vudu je bila mobilna in je bila pripeljana pred goste kakor pav na pladnju. Gost je rahlo udaril po glavi in voda je pritekla v osmih kratkih curkih, kar je dovolj za vudu. Ta metoda je hkrati varčevala z vodo, nekateri od teh robotov pa so imeli dodatno funkcijo za brisačo.

Muslimani so se želeli resnično umiti in ne le škropiti z vodo, zato so naredili milo, tako da so olje (ponavadi olivno olje) zmešali z al-kali. To so kuhali do pravilne mešanice, jo pustili do strditve in nato uporabljali v hammamih ali zdraviliških domovih. Milo je v Evropo prišlo s križarji, vendar ni bilo priljubljeno. Do 18. stoletja je izdelava mila postala pomembna industrija, posebej v Siriji. Izdelovala so se obarvana, dišeča toaletna mila, kakor tudi zdravilna mila.

Poleg umivanja so šli muslimani v srednjem veku tako daleč tudi v videzu, saj so zdravniki pisali knjige o lepoti. Eden od njih je bil El-Zahravi, priznan zdravnik in kirurug iz Kordobe v južni Španiji. Navdihnjen je bil s hadisi Poslanca Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, ki se nanašajo na čistočo, oblačenje in nego las ter telesa. V svoji zbirki z naslovom Kitab El-Tasrif je v devetnajsto knjigo vključil poglavje, ki govori o kozmetiki. Pred tisoč leti je bilo to prvo originalno muslimansko delo o kozmetiki, saj jo je El-Zahravi smatral za vejo medicine in jo imenoval medicina lepote.

Opisal je nego in olepševanje las, kože, zob in ostalih delov telesa, vse to v mejah islama. Dlesni so se ojačale in zobje pobelili, saj je bilo zobozdravstvo običajna praksa. Vključil je pršila za nos, ustne vodice, kreme za roke in celo predlagal, naj se obleke hranijo v s kadili napolnjenem kotičku, da bodo oddajale prijeten vonj. Razmišljal je o hranitvi dišav, zavite in stisnjene v posebne modelčke, podobno kakor so danes shranjeni dezodoranti. Poimenoval je kozmetiko, ki se ukvarja z odstranjevanjem las, kakor tudi barvanjem s blond na črno barvo in losjone, ki so poravnali zavozlane ali skodrane lase. Razpravljal je o koristih losjonov za sončenje, kakor tudi o njihovih sestavinah. Vse to je šlo v takšne podrobnosti, kar je precej neverjetno glede na to, da se je to dogajalo pred tisoč leti.

El-Kindi je napisal knjigo o dišavah z naslovom Knjiga o kemiji dišav in destilacije. Rojen v Kufi, današnjem Iraku, je bil najbolj znan po filozofiji, vendar je bil tudi zdravnik, lekarnar, oftalmolog, fizik, matematik, geograf, astronom in kemik. Njegova knjiga je vključevala več kot sto receptov za dišeča olja, mazila, aromatične vode in za nadomestke ali imitacije dragih zdravil. Na začetku so te stvari uporabljali le premožni, kasneje pa so postale dostopne vsem. Njegova knjiga iz 9. stoletja opisuje 107 metod in receptov za izdelavo dišav, in celo potrebno opremo, kakor je destilator (alembic, ki v angleščini še danes nosi arabsko ime). Stoletja dolga tradicija izdelovanja parfumov je trenutno zelo popularna, vse to pa so omogočili muslimanski kemiki s svojimi metodami destilacije, ko so izdelovali dišave in substance za terapevtsko farmacijo.

Ti procesi in ideje muslimanov so v Evropo prišle po številnih poteh, kar vključuje trgovce in popotnike, v obliki daril in tudi s križarji. V BBC-jevem dokumentarnem filmu What the Ancients Did for Us: The Islamic World, se navaja, da so ideje muslimanov prišle v Haute Provence na jug Francije, ki ima idealno podnebje in pravilno vrsto prsti, tako da tam parfumska industrija cveti še danes po sedemstotih letih.

Slab zadah in ostanki hrane v zobeh ni le nekaj, kar spravlja v zadrego, ampak je tudi nehigienično, zato je Poslanec Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem v šestem stoletju pred vsako molitvijo svoje zobe drgnil z vejico misvaka. Švicarsko farmacevtsko podjetje Pharba Basle Ltd je na misvaku (ali salvadora persica) izvedlo eksperimente in odkrili so, da vsebuje antibakterijske substance, ki v ustih uničujejo škodljive bacile, ki povzročajo okužbe dlesni in gnitje zob.

Za današnje muslimane je prav tako pomembno, da so čisti in izgledajo dobro, kakor je bilo to pomembno za muslimane takrat. Oseba, ki bi uporabljala vse te tisoč let stare proizvode, tudi danes ne bi bila zastarela in bi bila elegantna v restavraciji vsakega kozmopolitanskega mesta 21. stoletja.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (1. del)

Pregledali bomo poglavje o postu iz knjige Zad el-Mustaqni. Avtor je Šarafuddin Musa ibn Ahmed El-Hadžavi. Besedilo je sestavljeno na podlagi izpiskov iz serije predavanj šejha Ahmeda Musa Jibrila pod naslovom The Comprehensive Fiqh of Fasting . Preučevanje klasičnih del uleme, ki so nas prehiteli v veri, je jedro našega razumevanja vere, saj se na ta način seznanimo s strukturiranim študijem v klasičnem stilu. KAJ JE FIQH? Fiqh je v bistvu islamska pravna praksa, fiqh jezikovno pomeni razumevanje nečesa ali znanje o nečem. Šeriatski pomen fiqha je izpeljava verskih predpisov, ki se vežejo na dejanja tistih, ki so jim določena dejanja predpisana v smislu, kaj je za nekoga haram, halal, mustehab, mekruh itn. Najplemenitejše znanje je zagotovo znanje o aqidi in tevhidu, kajti v tem znanju leži razlika med večnim ognjem in večnim rajem. To je veliki fiqh, nekateri učenjaki ga imenujejo el-fiqh el-ekber. Za aqido in tevhidom je po pomembnosti el-fiqh el-asghar, ki se nanaša na hara...

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (2. del)

Avtor je začel z besedami: يَجِبُ صَوْمُ رَمَضَانَ بِرُؤْيَةِ هِلَالِهِ Post v ramadanu postane obvezen, ko je viden hilal (naraščajoči lunin srp). To je izjava. Avtor je želel opozoriti na dvoje. Najprej je želel poudariti, da je ramadan obvezen (vadžibun). Nato pa tudi izpostavil, da se post začne z videnjem naraščajočega luninega srpa. Čeprav so vsi vadžibi obvezni, so nekateri na različnih ravneh. Nekateri vadžibi so na ravni rukn, nekateri pa na nižji ravni, običajno so to vadžibi, o katerih se ulema razhaja, ali pa se ne štejejo za rukn, kajti če pri nekem dejanju čaščenja izpustite rukn, bo celotno čaščenje zavrnjeno. To je hujše kot izpustiti običajen vadžib, čeprav sta oba obvezna. Torej, če ulema reče, da je nekaj rukn v veri ali rukn v čaščenju, boste v tem zelo težko našli razhajanje med učenjaki. Na primer sedžda je rukn v molitvi, brez katere molitev ni sprejeta. Recitiranje sure El-Fatiha v molitvi je vadžib, vendar so se učenjaki razšli glede vprašanja, ali je...