Preskoči na glavno vsebino

NAMENJENI ZA SPOZNANJE

Vendar so se v meni vedno dvigali grozni dvomi, če imajo prepričanja človeškega razuma, ki se je razvil iz razuma nižjih živali, sploh kakšno vrednost, ali če so sploh zaupanja vredna. Ali bi nekdo lahko zaupal prepričanjem razuma opice, če v takšnem razumu sploh obstajajo prepričanja? (Pismo Charlesa Darwina Williamu Grahamu; 3. julij 1881)

To je odlomek iz pisma, ki ga je leta 1881 napisal Charles Darwin. Mučila ga je ideja zaupanja človeškemu razumu. Kajti, če smo se razvili iz nižjih življenjskih oblik, oziroma če smo lahko zreducirani na slučajne, iracionalne fizične procese, kako bi naš razum lahko sploh bil racionalen?

Vprašanja kakor: "Ali lahko zaupamo našemu razumu? Ali s sklepanjem lahko pridemo do resnice? Zakaj in kako smo pridobili sposobnost razumevanja vesolja?" so skozi stoletja privlačila misli velikih mislecev. Naš razum je resnično očarljiv; imamo mentalne zmožnosti, ki zasenčijo vsa ostala bitja in zdi se, da imamo kognitivne (miselne) sposobnosti, ki prekašajo zahteve naravne selekcije.

Naravna selekcija se ne ukvarja z resnično vrednostjo, temveč toliko bolj z vrednostjo preživetja. Tako resnična kot tudi lažna verovanja lahko v enaki meri pripeljejo do preživetja. Vzemimo naslednjo analogijo: od Janeza in Marka se zahteva, naj z zavezanimi očmi stečeta preko prometne avtoceste. Janezove kognitivne sposobnosti delujejo perfektno; ko se to zahteva od njega, pride do zaključka, da bi bilo zelo nevarno in zavrne ponudbo. Na drugi strani so Markove kognitivne sposobnosti oslabljene, kar v njem povzroči mišljenje, da ni prometa. Istočasno ima pri sebi verovanje, da je nekdo na tla prilepil njegove noge, zaradi česar ne more steči preko ceste. Ta enostaven primer ilustrira, da preživetje ni odvisno od resnice.

Čudovit ni edinole naš razum, prav tako živimo v racionalnem vesolju.

Ponovno, če bi bilo vse enostaven stranski produkt iracionalnih, slepih in slučajnih fizičnih procesov, kako smo potem pristali v racionalnem vesolju? Vesolju, ki je vodeno po posebnih zakonih, ki so matematično razumljivi. Mnogi so bili očarani z racionalno naravo in redom v vesolju; to je povzeto v izjavi Einsteina, ko je rekel: ''Kar je nerazumljivo pri vesolju je, da je povsem razumljivo.'' (Giorgio de Santillana, Hertha von Dechend; Hamlet's Mill: An Essay on Myth and the Frame of Time; revija Godine, Boston, 1977) Živimo v urejenem in racionalnem vesolju! Red ne pride iz nereda; ne moremo pričakovati, da bi črke, naključno vržene v zrak, na zemlji pristale v smiselnih kratkih stavkih. Racionalnost ne pride iz iracionalnosti; verjeti v takšno stvar bi bil absurd. Bilo bi enako kot trditi, da nekaj lahko nastane iz ničesar.

Kot rasa smo ljudje napredovali v skokih in omejitvah znanosti, vendar sta dva temeljna pogoja za znanost – racionalno razmišljanje in racionalno vesolje – ostala nerazložljiva. Obstoj enega brez drugega bi znanost naredila za neobstoječo. Zato da znanost postane mogoča, morata na komplementaren način oba delovati skupaj. Analogija, ki nam najprej pride na misel, je ključavnica in ključ. Racionalno razmišljanje je ključ, ki ima potencial, da odklene racionalno vesolje.

Tukaj se za ateizem pojavi naslednji problem. Kako imamo razum, ki lahko razume red in racionalnost vesolja? Ključi ključavnic ne odklepajo naključno, narejeni so, da se prilegajo. Tako ima obstoj Boga smisel. Če racionalnost ne more priti iz iracionalnega, in ker ne moremo zaupati svojemu razumu, če je le rezultat slepih, iracionalnih sil, kaj potem bolje razloži dejstvo, da zaupamo svojemu razumu in da racionalnost lahko pride samo iz racionalnosti? Vsevedno in Najmodrejše Bitje (Bog), ki je ustvarilo vesolje s sposobnostjo, da imajo čuteča bitja racionalne zmožnosti, je najboljše pojasnilo za to.

V Kur'anu Bog človeštvo redko zapleta v poskus dokazovanja Njegovega obstoja. Namesto tega nas od Njegovega obstoja, ki je samo po sebi jasna resničnost, vodi v Njegovo čaščenje. Eden od načinov, kako Bog to počne je, da nas usmerja k Svojim stvaritvam; spodbuja nas, naj pogledamo v stvarjenje, kjer ležijo Njegova znamenja. Preko razmišljanja in premišljevanja o teh znamenjih, lahko cenimo Njegovo veličanstvo in moč ustvarjanja, ki nas naravno vodi v spoznanje in priznanje, da si samo On zasluži biti čaščen.

Bog v Kur'anu pravi:

Resnično! V stvarstvu nebes in Zemlje in v menjavi noči in dneva so znamenja za ljudi, ki razumejo. (Kur'an; 3:190)

Iz tega lahko izvlečemo prelep zaključek. Bog nam je podaril racionalen razum in racionalno vesolje, da bi lahko razmišljali o tem stvarjenju in preko tega izpolnili naš smisel, ki je čaščenje Boga, Tistega, ki nas je ustvaril in nam vse podaril. Zares si Tisti, ki je ustvaril vse in nam vse podaril, zasluži biti čaščen.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

VSAKA PTICA LETI K SVOJI JATI

V današnjem času na internetu lahko zasledimo poplavo nekih t. i. podkasterjev ali svetovalcev, ki zase pravijo, da sledijo gibanju rdeče tabletke ( red pill movement ), kot so recimo Andrew Tate, Fresh & Fit, Mahdi Tijani, do neke mere tudi Jordan Peterson in podobni. Treba je poudariti, da so te njihove filozofije in pogledi na odnose med moškimi in ženskami le reakcija na feminizem, a če smo iskreni je tudi evropski feminizem reakcija na endemične predsodke do žensk v t. i. zahodni civilizaciji. Teorija rdeče tabletke na Zahodu ni nič novega, saj imajo dolgo zgodovino povezano s podcenjevanjem žensk s strani krščanstva, tj. s cerkvenimi pravili in dogmami. Teorija rdeče tabletke je v samem bistvu le ponovno rojstvo teh prezirajočih pogledov na ženske, ki so na Zahodu vedno obstajali. Razlika je le, da imajo danes oporno točko v nekih kvazi-znanstvenih ugotovitvah namesto v bibličnih besedilih, kot je bil to primer v preteklosti. V preteklosti so dokazovali z Evo in njenim domn...

RAZMIŠLJANJE O POGLAVJU EL-ASR

V tem kratkem poglavju, ki ga sestavljajo trije verzi, je predočen popoln program za človeško življenje s stališča islama. V njem je izkazana rdeča nit islamskega pojmovanja vere. V toku časa, v vseh stoletjih obstoja človeka je le ena civilizacija vzpostavila program koristen vsem skupinam ljudi. To poglavje predstavlja pot odrešitve, vse ostalo je propad in izguba. Imam Eš-Šafi'i je rekel: ''Če bi Allah razodel le to poglavje, bi zadostovalo.'' Pri času, resnično je človek na izgubi, razen tisti, ki verujejo in delajo dobro, ter si priporočajo resnico in si priporočajo potrpežljivost. (Kur'an; 103:1-3) Et-Taberani je z verodostojno/ sahih verigo prenašalcev zabeležil, da se dva moža izmed ashabov ne bi sestala, a da si pred razhodom ne bi recitirala tega poglavja. Zakaj? Kaj je v tem poglavju posebnega? Če bi gledali po čim večji nagradi in čim večjem blagoslovu, potem bi najbrž recitirali poglavje El-Fatiha ali El-Ikhlas, katerih nagrada za samo recitaci...