Preskoči na glavno vsebino

DRUGI STEBER IMANA: VEROVANJE V ANGELE

Eden od temeljev imana je verovanje v angele. Pod tem se razume čvrsto prepričanje, da obstajajo angeli (bitja), katere je Allah ustvaril iz svetlobe. Angeli v popolnosti izpolnjujejo Allahove ukaze, ne grešijo in izvršujejo določene funkcije, s katerimi jih je Allah zadolžil. Ibn Hadžer je o pomenu besede melek (angel) rekel: "Večina islamskih učenjakov je stališča, da so angeli prefinjena bitja, katerim je dana moč spreminjanja v razne podobe in da so nastanjeni na nebesih." (Fethul bari; 6:223 in El-esiletu vel-edžvibetul usulijje, str. 21)

Angeli so torej ena vrsta Allahovih stvaritev in iman človeka ni pravilen, dokler ne veruje v njihov obstoj ter vse, kar se v Kur'anu in verodostojnih hadisih prenaša glede njihovih lastnosti in dejanj, brez vsakršnega dodajanja, odvzemanja ali izkrivljanja. Allah pravi:

Poslanec veruje v tisto, kar mu je bilo razodeto od njegovega Gospodarja, in verniki. Vsak veruje v Allaha in Njegove angele in Njegove knjige in Njegove poslance. (Kur'an, 2:185)

V hadisu, katerega je prenesel Omar ibn El-Khattab, zabeležil pa El-Buhari, je angel Gabrijel vprašal Poslanca Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem o imanu, pa je odgovoril: "Da veruješ v Allaha, Njegove angele, Njegove knjige, Njegove poslance, Poslednji dan in v Njegovo odredbo dobrega in zla."

Obstoj angelov je utemeljen na neizpodbitnih dokazih, v katere je nemogoče dvomiti. Zato je zanikanje njihovega obstoja kufr (nevera) po soglasju vseh muslimanov in po kur'anskem tekstu, saj Allah pravi:

In kdor ne veruje v Allaha in Njegove angele in Njegove knjige in Njegove poslance in Poslednji dan, je zagotovo zablodil v daljno zablodo. (Kur'an, 4:136)

Kdor je prebral vse verze in hadise, ki govorijo o angelih, njihovih lastnostih, dejanjih in stanju, bo ugotovil, da v glavnem pojasnjujejo njihov odnos do Allaha, vesolja in človeka. Allah nas je poučil temu, kar nam je od vsega tega potrebno za čiščenje našega prepričanja in srca, ter za pravilnost naših dejanj. A kar se tiče bistva angelov, kako jih je Allah ustvaril in ostalih podrobnih podatkov o njih, to je Allah pustil pri Sebi. To je tudi ena od osnovnih lastnosti islamskega verovanja, ki zajema vsesplošne resnice in nas z njimi spoznava v tolikšni meri, kolikor je potrebno ljudem, da bi pravilno postopali na tem svetu ter bili odrešeni na bodočem, in v samo tolikšni meri, kolikor je njihov razum sposoben razumeti. Zato nam Allah ni razkril vseh gajb (nevidnih) stvari, pa naj se nanašajo na Allaha in Njegove Lastnosti ter Imena, ali pa na Njegove nevidne stvaritve. Iskren vernik čvrsto veruje v vse, o čemer nas je obvestil naš Gospodar, na splošno ali posamično, in temu ničesar ne bo dodal niti odvzel, niti se ne bo trudil, da od gajba spozna tisto, o čemer nas Allah ni obvestil, niti se ne bo spuščal v razprave o tem.

LASTNOSTI ANGELOV

Iz predhodnega se razume, da nas Allah ni podrobno obvestil o njihovih lastnostih, temveč je o njih povedal le nekaj malega. Obvestil nas je, da so bili ustvarjeni pred Adamom, naj je mir z njim. V Kur'anu se omenja, kako jih je Allah obvestil, da bo ustvaril človeka in ga naredil za namestnika na Zemlji.

In ko je tvoj Gospodar angelom rekel: "Zares bom postavil na Zemlji namestnika," so rekli: "Ali boš nanjo postavil tistega, ki bo po njej širil pokvarjenost in prelival kri, a mi Te slavimo s Tvojo hvalo in se Ti posvečamo?" Rekel je: "Zares Jaz vem, česar vi ne veste." (Kur'an, 2:30)

Kar se tiče snovi, iz katere so ustvarjeni, nas je Allahov Poslanec, sallallahu alejhi ve sellem obvestil, da jih je Allah ustvaril iz nura (svetlobe). Imam Muslim je zabeležil hadis, katerega je prenesla Aiša, da je Allahov Poslanec, sallallahu alejhi ve sellem rekel: "Angeli so ustvarjeni iz svetlobe, džinni iz vzplamenelega ognja, a Adam je ustvarjen iz tistega, o  čemer vam je že bilo povedano."

Verzi in hadisi, ki govorijo o angelih, kažejo na to, da so ustvarjeni iz svetlobe, da nimajo materialne podobe, katero je možno videti ali občutiti s človeškimi čutili in da niso kakor ljudje – ne jedo, ne pijejo, ne spijo in se ne poročajo; ne posedujejo živalskih strasti in so obvarovani pred grehi ter napakami; ne posedujejo fizičnih lastnosti, kakršne posedujejo ljudje. Imajo možnost, da se z Allahovim dovoljenjem spremenijo in pokažejo v človeški obliki. O tem nas je Allah obvestil v Kur'anu, ko je govoril o Gabrijelu, ki je k Mariji prišel v človeški obliki:

In omeni v Knjigi Marijo, ko se je od svoje družine umaknila na vzhodno stran ter vzela pregrinjalo, da se skrije pred pogledi, smo k njej poslali Našega duha v obliki popolnega moškega. (Kur'an, 19:16-17)

Gabrijel se omenja tudi v znanem hadisu, ko je družabnike poučil o pomenu islama, imana, ihsana in o predznakih Sodnega dneva. Omar navaja, da je prišel v podobi človeka, čigar obleka je bila izrazito bela, lasje izrazito črni, na njem pa niso bili vidni nikakršni znaki potovanja.

Allah nas je obvestil, da imajo krila, število pa se razlikuje od angela do angela. Allah pravi:

Hvala Allahu, Tvorcu nebes in Zemlje, ki je angele naredil za poslance s krili – dvemi in tremi in štirimi. On dodaja svojemu stvarjenju kar hoče. Zares je Allah nad vsako stvarjo Vsemogočen. (Kur'an, 35:1)

Muslim in El-Buhari sta zabeležila hadis od Abdullaha ibn Mes'uda, v katerem se navaja, da je Allahov Poslanec, sallallahu alejhi ve sellem videl angela Gabrijela in na njem šeststo kril.

To je vse, o čemer nas je Allah obvestil glede teh častnih stvaritev, glede njihove prirode in narave, in mi v to verujemo tako, kakor je do nas prišlo in o tem ne sprašujemo ničesar več, ker če bi bila v podrobni pojasnitvi za nas korist, zagotovo to pred nami ne bi bilo skrito, saj je Allah do nas milosten ter blag in On nas poučuje resnici ter dobremu.

ŠTEVILO ANGELOV

Angeli so številni in njihovega števila ne pozna nihče razen Allah. 

Tako Allah pusti v zablodi kogar hoče in usmeri kogar hoče. In nihče ne pozna vojske tvojega Gospodarja razen On. In to je samo opomin smrtnikom. (Kur'an, 74:31)

Et-Tirmizi, Ibn Madža in El-Bezzar so od Ebu Zerra prenesli hadis Allahovega Poslanca, sallallahu alejhi ve sellem: "Zaškripala so nebesa, a kako tudi ne bi, ko na njih ni mesta velikosti štirih prstov, a da na njem angel ne dela sedžde."

V hadisu o Mi'radžu je Poslanec, sallallahu alejhi ve sellem vprašal Gabrijela o Bejtul-Ma'muru, pa mu je odgovoril: "To je El-Bejtul-Ma'mur. V njem vsak dan klanja sedemdeset tisoč angelov, ki se zatem nikoli več ne vrnejo sem." (zabeležila El-Buhari in Muslim)

ČASTNI SLUŽABNIKI

Kar se tiče njihovega odnosa do Allaha, on temelji na popolni pokornosti, čaščenju in vestnem izvrševanju Njegovih ukazov. O njihovem odnosu do Allaha se govori samo v tem smislu, saj oni niso božanstva poleg Njega, niti niso Njegovo potomstvo – sinovi ali hčerke – kakor so trdili mnogobožci.

In govorijo: "Milostni si je vzel sina." Slavljen je On! Nikakor, oni so častni služabniki. Ne prehitevajo Ga v govoru in delajo po njegovem ukazu. On ve, kaj je pred njimi in kaj je za njimi, in ne morejo posredovati, razen za tistega, za kogar dovoli. In iz strahu pred njim trepetajo. (Kur'an, 21:26-28)

Bojijo se svojega Gospodarja iznad njih in delajo, kar jim je ukazano. (Kur'an, 16:50)

Nad njim so angeli grobi, strogi; ne upirajo se Allahu v tem, kar jim ukaže in izvajajo, kar jim je ukazano. (Kur'an, 66:6)

Angeli so ena od številnih Allahovih stvaritev, ki so Mu pokorni in ničesar niso zmožni narediti sami od sebe, niti česarkoli niso zmožni predložiti Allahu. Neprestano so zaposleni s čaščenjem Allaha in izvrševanjem Njegovih ukazov.

In med nami ni nikogar, a da njegovo mesto ni znano. In zares smo v vrstah. In zares mi slavimo (Allaha). (Kur'an, 37:164-166)

To je resnica o angelih. Zato v širk spada čaščenje njih ali iskanje pomoči od njih ali verovanje, da oni lahko nekaj naredijo po svoji volji. Allah pravi:

In ne bo vam ukazal, da vzamete angele in poslance za gospodarje. Mar vam bo ukazal nevero, potem ko ste postali muslimani. (Kur'an, 3:80)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

MUDROSTI SA (NE)POZNATOG MJESTA

Nije vredan ljubavi niko osim Onaj koji je ljubav stvorio. Ne daj suzama da teku ni radi koga osim Njemu na sedždi iz straha do Njega i ljubavi do Njega. I sve što imaš danas je samo jedna hedija od Njega, a sve što ti uzme znaj nije bilo dobro za tebe. Sve je posuđeno od Njega na dan, godinu, pet, nešto ti pokloni dok si živ, a nešto vrati Sebi jer postaneš nezahvalan. *** Neče se Njegov rob odreč nečega radi Njegove Plemenitosti, a da mu to On neče zamjenut sa boljim. Sve ono sto te odvlači od robovanja Njemu jedinome Kralju nije vredno, odrekneš se tog nečeg, On Stvoritelj svega pošalje nešto bolje vrednije. *** Kada voliš, voli iskreno. Kada daješ, daji nesebično. Kada želiš, želi samo najbolje. Kada tražiš, pazi na čija vrata kucaš. Kada ideš, provjeri vrata da si dobro zakovao.

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (1. del)

Pregledali bomo poglavje o postu iz knjige Zad el-Mustaqni. Avtor je Šarafuddin Musa ibn Ahmed El-Hadžavi. Besedilo je sestavljeno na podlagi izpiskov iz serije predavanj šejha Ahmeda Musa Jibrila pod naslovom The Comprehensive Fiqh of Fasting . Preučevanje klasičnih del uleme, ki so nas prehiteli v veri, je jedro našega razumevanja vere, saj se na ta način seznanimo s strukturiranim študijem v klasičnem stilu. KAJ JE FIQH? Fiqh je v bistvu islamska pravna praksa, fiqh jezikovno pomeni razumevanje nečesa ali znanje o nečem. Šeriatski pomen fiqha je izpeljava verskih predpisov, ki se vežejo na dejanja tistih, ki so jim določena dejanja predpisana v smislu, kaj je za nekoga haram, halal, mustehab, mekruh itn. Najplemenitejše znanje je zagotovo znanje o aqidi in tevhidu, kajti v tem znanju leži razlika med večnim ognjem in večnim rajem. To je veliki fiqh, nekateri učenjaki ga imenujejo el-fiqh el-ekber. Za aqido in tevhidom je po pomembnosti el-fiqh el-asghar, ki se nanaša na hara...

POGLAVJE O POSTU - KITAB ES-SIJAM (2. del)

Avtor je začel z besedami: يَجِبُ صَوْمُ رَمَضَانَ بِرُؤْيَةِ هِلَالِهِ Post v ramadanu postane obvezen, ko je viden hilal (naraščajoči lunin srp). To je izjava. Avtor je želel opozoriti na dvoje. Najprej je želel poudariti, da je ramadan obvezen (vadžibun). Nato pa tudi izpostavil, da se post začne z videnjem naraščajočega luninega srpa. Čeprav so vsi vadžibi obvezni, so nekateri na različnih ravneh. Nekateri vadžibi so na ravni rukn, nekateri pa na nižji ravni, običajno so to vadžibi, o katerih se ulema razhaja, ali pa se ne štejejo za rukn, kajti če pri nekem dejanju čaščenja izpustite rukn, bo celotno čaščenje zavrnjeno. To je hujše kot izpustiti običajen vadžib, čeprav sta oba obvezna. Torej, če ulema reče, da je nekaj rukn v veri ali rukn v čaščenju, boste v tem zelo težko našli razhajanje med učenjaki. Na primer sedžda je rukn v molitvi, brez katere molitev ni sprejeta. Recitiranje sure El-Fatiha v molitvi je vadžib, vendar so se učenjaki razšli glede vprašanja, ali je...